کد خبر: 857864
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
كبري فرشچي
كبري فرشچي
 
سه سال پيش وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ايران استفاده از خمير مرغ را در فرآورده‌هاي گوشتي ممنوع كردند و سازمان دامپزشكي بدون توجه به اين ممنوعيت ساز خود را مي‌زد و مجوز توليد خمير مرغ صادر مي‌كرد. ماجراي اين كشمكش درباره خمير مرغ تا مدت‌ها ادامه داشت. حسين رستگار، مدير كل آزمايشگاه‌هاي مرجع سازمان غذا و دارو درباره چرايي ممنوعيت خمير مرغ در سوسيس و كالباس اينگونه توضيح داده بود: خمير مرغ قبلاً مجوز داشته اما به تازگي در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد بعضي از خمير مرغ‌هاي توليدي طبق شرايط استاندارد توليد نمي‌شوند، گاهي استخوان مرغ در آن له مي‌شود كه آلايندگي ايجاد مي‌كند و گاهي بافت‌هاي غيرگوشت مثل غضروف در آن وجود دارد، بنابراين خمير مرغ از نظر ارزش غذايي و كيفيت اجازه توليد ندارد.
 
اين ماجرا پس از مدتي مسكوت ماند بي‌آنكه معلوم شود آيا سازمان دامپزشكي زير بار حرف استاندارد و سازمان غذا و دارو رفته يا اين دو سازمان در برابر دامپزشكي كوتاه آمده‌اند، اما اظهار‌نظر اخير رئيس سازمان غذا و دارو تا حدودي از اين ماجرا پرده برداشت. رسول ديناروند در اين باره گفت: طبق توافق سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشكي و سازمان استاندارد، تنها شركت‌هاي توليد‌كننده سوسيس و كالباس كه خود داراي دستگاه جداكننده مكانيكي گوشت مرغ هستند، مجازند از اين خط براي جدا كردن گوشت مرغ از قطعات استخوان استفاده كنند، تا گوشت مرغ را براي توليد فرآورده‌هاي سوسيس و كالباس خود به كار ببرند.
 
وي خاطر نشان كرد: چنانچه از اين دستگاه به شكل غير معمول استفاده شده باشد و تنظيمات درجه در سرعت و شدت جداسازي گوشت تغيير كند، امكان دارد، قطعات غيرگوشتي از جمله استخوان نيز خرد شده و مخلوط شود. بنابراين با استفاده از خمير مرغ مخالفت كرديم و هنوز هم مخالف هستيم؛ چراكه امكان سنجيدن صحت و سلامت آن وجود ندارد.
 
اين در حالي است كه اصغر سليمي، نماينده مردم در مجلس دهم با اشاره به كارگاه‌هاي زير زميني توليد سوسيس و كالباس معتقد است: به دليل عدم نظارت‌ها، اين كارگاه‌ها همچنان فعاليت مي‌كنند و با آزاد شدن استفاده خميرمرغ، باز هم وضعيت به روال قبل باز خواهد گشت. از نگاه وي زماني مي‌توانيم استفاده از خمير مرغ در توليد سوسيس و كالباس را آزاد كنيم كه هم نظارت‌ها كامل باشد و هم نيروي كافي براي انجام اين نظارت‌ها را در اختيار داشته باشيم، اما در وضعيت فعلي استفاده از خميرمرغ در توليد سوسيس و كالباس ممكن است حوزه سلامت را با مشكل مواجه كند كه بروز بيماري‌هاي گوارشي بخشي از مشكلات است.
 
سليمي تأكيد مي‌كند:همچنين در زماني كه استفاده از خميرمرغ ممنوع بود، برخي از كارخانه‌هاي سوسيس و كالباس اقدام به استفاده و انتقال خمير مرغ از مراكز توليدي غير استاندارد به صورت پنهاني مي‌كردند، بنابراين اين موارد نشان مي‌دهد بايد سازوكار بهتري براي آزاد شدن استفاده از خميرمرغ به كار گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار