کد خبر: 857857
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
يك كارشناس بازار سرمايه مطرح كرد
مدير عامل فرابورس با اشاره به اينكه در سال 85 در حد 2 تا 3 ميليون تومان تخلف شد، گفت: از سال 85 تا‌كنون حتي يك مورد پيش نيامده كه همكاران در سازمان بورس و فرابورس و ساير بورس‌ها بخواهند سوء‌استفاده كنند.
هادي غلامحسيني 
 
مدير عامل فرابورس با اشاره به اينكه در سال 85 در حد 2 تا 3 ميليون تومان تخلف شد، گفت: از سال 85 تا‌كنون حتي يك مورد پيش نيامده كه همكاران در سازمان بورس و فرابورس و ساير بورس‌ها بخواهند سوء‌استفاده كنند. در اين بين يك كارشناس بازار سرمايه نيز با بيان اينكه در ماجراي كنتور‌سازي در باز شدن نماد توسط سازمان بورس كوتاهي صورت گرفت، خواستار روشن شدن تقصيرها در موضوع رسوايي كنتور‌سازي شد.
 
به گزارش «جوان»، هاموني مديرعامل فرابورس در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري در پاسخ به اين پرسش كه چرا سازمان بورس اجازه مي‌دهد سودهاي موهمي و تخيلي پيش بيني اما محقق نشود؟ گفت: در دنيا شركت‌ها سودهاي خود را پيش‌بيني و اعلام نمي‌كنند و از ارائه اطلاعات گمراه كننده آنها جلوگيري و اين موضوع توسط تحليلگران بازار انجام مي‌شود. وي ادامه داد: سايت «تدان» در سازمان بورس راه‌اندازي شده و تحت نظارت كدال است. شركت‌ها اطلاعات واقعي و محقق شده خود را در كدال ارائه مي‌كنند و شركت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري و تحليلگران بازار و شركت‌هاي پردازشگر اطلاعات مالي كه مجوز دارند موظفند تحليل و اطلاعات درست را به بازار و سرمايه‌گذار ارائه كنند. هاموني با اشاره به اينكه اين موارد در دستورالعمل‌‌هاي سازمان بورس ديده شده است، اضافه كرد: با جمع‌بندي نظرات مردم و كانون كارگزاران دستورالعمل افشا، دستورالعمل پذيرش و دستورالعمل معاملات با رويكرد بهبود فرآيند توقف و بازگشايي نمادها قطعاً مي‌تواند صورت گيرد و اصلاح شود. مديرعامل فرا بورس ايران گفت: فصل ششم قانون بازار سوءاستفاده‌كنندگان از اطلاعات نهاني و معاملات متكي بر اطلاعات نهاني را جرم دانسته و براي آن مجازات تعيين كرده است.
 
هاموني با بيان اينكه در ماه گذشته با دو تخلف برخورد شده است، گفت: بحث نماد كنتورسازي در حال پيگيري در دادگاه است و منتظر رأي دادگاه هستيم و پيش از آن نمي‌توانيم اظهار نظر كنيم.
شاهين چراغي كارشناس بازار سرمايه هم در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: دستورالعمل‌هاي سازمان بورس به اندازه كافي وجود دارد اما بايد ببينيم آيا به دستورالعمل‌ها توجه مي‌شود و آيا با دارندگان اطلاعات نهان برخورد مي‌شود؟ وي افزود: بحث اطلاعات محرمانه به معضلي در بازار سرمايه تبديل شده است، يعني گردش اطلاعات پيش از آنكه روي سايت‌هاي رسمي سازمان بورس قرار گيرد در ميان برخي افراد وجود دارد. چراغي با اشاره به اينكه سازمان بورس بايد جزئيات اطلاعات را در اختيار مردم قرار دهد درباره نماد كنتورسازي گفت: در اين نماد تخلف توسط سه ركن اتفاق افتاد از جمله اينكه باز شدن نماد توسط سازمان بورس كه كوتاهي و بخشي تخلف بود كه توسط شركت‌هاي كارگزاري و بخشي توسط كاركنان شركت‌هاي سرمايه گذاري يا كارگزاري يا سازمان يا شركت بورس انجام شد.
 
به گزارش جوان، توزيع ناعادلانه اطلاعات در هر بازار سرمايه‌اي چنان ثروت‌هاي بادآورده‌اي ايجاد مي‌كند كه عده‌اي از همين ثروت‌ها قدرتي را رقم مي‌زنند تا از رانت‌هاي اطلاعاتي ثروت آفرين به شدت حفاظت و حراست كنند، از اين رو رسانه‌ها با انتقاد بايد چنان فشاري وارد كنند تا شفافيت اطلاعاتي در عمل جايگزين رانت اطلاعاتي شود.
 
ورود جدي‌تر سازمان بازرسي كل كشور به بخش بازار سرمايه يكي از خواسته‌هاي 10 ميليون سهامدار بازار سرمايه است زيرا با تمام مكانيسم‌هاي موجود نظارتي فعلي اتفاقاتي در بازار سرمايه مي‌افتد كه چندان خوشايند نيست و ميزان شائبه‌ها در تالار شيشه‌اي به شدت افزايش يافته است و بايد گفت آنچه در پشت برخي پرده‌ها وجود دارد را ديگر اهالي تالار شيشه‌اي متوجه شده‌اند و بايد براي بازگرداندن سرمايه‌اي به عنوان اعتماد به بازار سرمايه تلاش كرد. اگرچه پيشگيري قطعاً بهتر از درمان است اما گاه در بازار سرمايه اتفاقاتي رقم مي‌خورد كه تمامي اركان بازار در رقم خوردن اين اتفاق دخيل هستند، از اين رو بايد قوه قضائيه و سازمان بازرسي و قضات اطلاعات دقيقي از بازار سرمايه در اختيار داشته باشند و روي شناخت بازار سرمايه به شكل حرفه‌اي كار كنند تا در اثر بررسي پرونده‌ها، تخلفات و مفاسد تقصير هر يك از اركان و بخش‌هاي فعال در بازار سرمايه براساس عدالت كشف شود.
گاه به دليل پيچيده بودن پرونده‌هايي كه در بازار سرمايه شكل مي‌گيرد برخي اشخاص حقيقي و حقوقي از فرصت استفاده كرده و به پرونده‌اي كه تشكيل مي‌شود با شگردهاي حقوقي و مالي به روند بررسي قضايي پرونده جهت مي‌دهند كه در آينده طي سلسله‌گزارش‌هايي اين موضوع را باز مي‌كنيم.
 
سال 95 به يكباره نماد معاملاتي شركتي باعنوان كنتور‌سازي ايران در بازار سرمايه بازگشايي شد و سپس با انتشار اخباري پيرامون قيمت سهم از 2هزار تومان به 8هزار تومان رسيد و در نهايت مشخص شد اطلاعاتي كه حسابرس معتمد سازمان بورس در رابطه با شركت كنتور‌سازي تأييد كرده بود، غيرواقعي بوده است و مجدد نماد بسته شد و عده‌اي سرمايه‌گذار كه به دعوت و تشويق رئيس دولت يازدهم و همچنين وزير اقتصاد وارد بازار سرمايه شده بودند سرمايه‌شان به واسطه توقف نماد بلوكه و با غيرواقعي اعلام شدن اطلاعات شركت مذكور مبحث سقوط ارزش سهام مطرح شود.
 
اينكه چرا در سال 95 نماد شركت كنتور‌سازي بازگشايي شد يك سؤال بنيادين و مهم براي افكار عمومي است. آيا سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان ناظر بر اطلاعات مورد تأييد حسابرس معتمدش اتكا كرده و اقدام به بازگشايي نماد كرده است يا در جريان رشد قيمت سهم از 2 به 8 هزار تومان نماد را متوقف نكرده است يا اينكه در آن برهه زماني فشارهايي به سازمان بورس براي بازگشايي نماد وارد شده بود يا اينكه موارد ديگري اتفاق افتاده است، اما هر چه كه اتفاق افتاده است براي اينكه اين رويداد براي صدها شركت موجود ديگر در بازار سرمايه اتفاق نيفتد، رسوايي عظيم كنتور‌سازي بايد از سوي نهادهايي چون سازمان بازرسي به عنوان يك كيس بررسي شود تا اگر اشكال بنياديني در بازار سرمايه وجود دارد جهت در امان ماندن سرمايه 10 ميليون سهامدار اصلاح شود.
 
در اين بين بعد از ماجراي كنتور‌سازي و تأييد اطلاعات اين شركت توسط يك حسابرس خصوصي مورد اطمينان سازمان بورس، افكار عمومي نسبت به جامعه حسابرسي بخش خصوصي بدبين شد، به‌طوري كه سرمايه‌گذاران بورسي بيشتر رغبت دارند حسابرس شركتي كه سهامش را مي‌خواهند خريداري كنند حسابرس دولتي باشد زيرا در ماجراي كنتور‌سازي چشم مردم از حسابرسان خصوصي مورد اطمينان سازمان بورس به شدت ترسيده است.
از سوي ديگر سازمان بازرسي كل كشور جا دارد به حوزه كارگزاران بورسي هم ورودي داشته باشد و با رصد معاملات شركت كنتور‌سازي به اين مهم برسد كه در اين حوزه انحصاري چه مي‌گذرد و كدام كارگزاري‌ها و كدام كدهاي معاملاتي عمده معاملات كنتور‌سازي را انجام داده‌اند و كدام كارگزاري‌ها و اشخاص حقيقي و حقوقي بيشترين انتفاع را از رشد بي‌دليل سهام كنتور‌سازي داشته‌اند.
 
رانت اطلاعاتي در بازار سرمايه يكي از دلايل عقب‌ماندگي اين بازار 50 ساله در برابر بخش بانكي ايران در حوزه تأمين مالي است، اين در حالي است كه اتفاق كنتور‌سازي را عده‌اي كنتور گيت دولت يازدهم عنوان مي‌كنند و براين باورند نقش سازمان بورس در بازگشايي نماد اين شركت و كارگزاران و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و شركت بورس و حسابرس بايد در اين رسوايي عظيم به وضوح مشخص شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار