کد خبر: 857836
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
واكنش مسكو به هدف قراردادن هواپيماي سوري در حمله هواپيماهاي امريكايي
در پي سرنگوني جنگنده سوري با شــليك ائتلاف امريكايي، روسيه با لغو تفاهمنامه امنيت پروازها با امريكا تأكيد كرد كه از اين به بعد هر هواپيمايي را در غرب فرات هدف قرار مي‌دهد. امريكا در هفته‌هاي اخير حملات به ارتش سوريه را تشديد كرده كه با واكنش تند روسيه مواجه شده است.
نویسنده: روح‌الله صالحی 

حملات هدفمند امريكا به نيروهاي ارتش سوريه خشم مقامات مسكو را در پي داشته است. روسيه كه همواره نسبت به حملات امريكا به ارتش سوريه هشدار داده است، پس از سرنگوني جنگنده سوري موضع تندي عليه اين اقدام امريكا اتخاذ كرد. وزارت دفاع روسيه روز دوشنبه در واكنش به سرنگوني جنگنده سوري توسط امريكا تأكيد كرد كه توافقنامه هماهنگي امنيت پروازها در سوريه به حالت تعليق درمي‌آيد. وزارت دفاع روسيه در بيانيه خود تأكيد كرد: «ما هر هواپيمايي كه در مناطق عملياتي ما در سوريه پرواز كند را هدف قرار خواهيم داد.» به گزارش خبرگزاري تاس، وزارت دفاع روسيه اعلام كرد: «خصومت‌هاي مداوم نيروي هوايي امريكا عليه نيروهاي مسلح و قانوني يك كشور عضو سازمان ملل، تحت پوشش مبارزه با تروريسم، نقض آشكار قوانين بين‌المللي و در حقيقت تهاجم نظامي عليه جمهوري سوريه است.» وزارت دفاع روسيه همچنين در ادامه بيانيه خود تأكيد كرده است كه امريكا پيش از حمله به جنگنده سوريه در شرايطي كه نيروهاي روسيه در منطقه حضور داشتند هيچ هماهنگي‌اي با روسيه انجام نداده است.
 
بنابر اعلام وزارت دفاع روسيه، مسكو از روز دوشنبه تمامي تعاملات با امريكا در چارچوب يادداشت تفاهم جلوگيري از رويدادهاي هوايي در سوريه را متوقف مي‌كند.  پيشتر رؤساي ستاد كل ارتش‌هاي امريكا و روسيه براي جلوگيري از تقابل جنگنده‌هاي دو كشور در آسمان سوريه توافق كرده بودند اما حملات اخير امريكا به نيروهاي مقاومت در سوريه خشم مقامات كرملين را در پي داشته است.
 
در حال حاضر سامانه‌هاي«اس- 400»، «اس- 300» و همچنين سامانه‌هاي پدافند هوايي «پنتسير» روسيه وظيفه حفاظت از يگان هوايي روسيه در پايگاه هوايي الحميم از هوا را بر عهده دارند و ممكن است در صورت ادامه حملات امريكا به نيروهاي سوريه، اين سامانه‌ها به كار گرفته شوند.  به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، يك‌شنبه شب ارتش سوريه اعلام كرد امريكا جنگنده سوري را كه در حال انجام عمليات ضد داعش بود، سرنگون كرده است و سپس امريكا اين مسئله را تأييد كرد. اين درحالي است كه وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) مدعي است حدود دو ساعت پيش از سرنگوني اين جنگنده، نيروهاي ارتش مواضع نيروهاي سوريه دموكراتيك را مورد حمله قرار داده و ضمن زخمي كردن شماري، آنان را به عقب‌نشيني از مواضع خود واداشته بودند. طبق اعلام وزارت دفاع امريكا، اين نخستين بار است كه ارتش اين كشور يك هواپيماي جنگنده‌ارتش سوريه را سرنگون مي‌كند.  وزارت دفاع روسيه در ادامه بيانيه خود با بيان اينكه حريم هوايي سوريه تحت كنترل است، تأكيد كرد: «در مناطق تحت عمليات نيروي هوايي روسيه در آسمان سوريه، هرگونه شيء در حال پرواز از جمله جت‌ها و هواپيماهاي بدون سرنشين ائتلاف بين‌المللي كه در غرب رود فرات مشاهده شود مورد هدف پدافند هوايي و زميني روسيه قرار خواهد گرفت.»
 
نيروهاي امريكا و ائتلاف وابسته تاكنون بارها به مواضع و پادگان‌هاي ارتش سوريه در حالي كه مشغول مبارزه با داعش بوده‌اند، حمله برده‌اند كه در مهم‌ترين آنها شهريورماه سال گذشته 80 نظامي سوري در پادگان ديرالزور كشته شدند. همچنين امريكا ماه گذشته با حمله به كاروان ارتش سوريه و همپيمانان آن در مرز سوريه با عراق دهها تن را كشته و زخمي كرد. امريكا 10 روز پيش هم يك پهپاد مسلح را كه گفته مي‌‌شود به حكومت سوريه تعلق داشته و به نيروهاي ائتلاف امريكا حمله كرده بود، هدف قرار داده و سرنگون كرده بود.  علاوه بر وزارت دفاع روسيه، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه اين كشور هم در واكنش به اين رويداد از امريكا خواست كه به تماميت ارضي سوريه احترام بگذارد و آن را رعايت كند. به گزارش خبرگزاري رويترز، لاوروف روز دوشنبه از واشنگتن خواست از عمليات يكجانبه در سوريه خودداري كند.
  
درگيري ارتش با كردها
ارتش سوريه كه در روزهاي اخير پيشروي خود را به سمت رقه آغاز كرده است با نيروهاي ائتلاف كردها درگير شد. ديده‌بان حقوق بشر سوريه روز دوشنبه اعلام كرد: «درگيري‌هايي بين نيروهاي دولتي و نيروهاي مسلح تحت ائتلاف عربي – كردي كه مورد حمايت امريكا هستند، رخ داده كه در نوع خود بي‌سابقه بوده است.» به گزارش شبكه اسكاي‌نيوز، ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام كرد اين درگيري‌ها عصر يك‌شنبه در دو شهرك «الشويحان و جعيدين» واقع در ۴۰ كيلومتري جنوب شهر رقه رخ داد. ديده‌بان حقوق بشر همچنين افزود: براي نخستين بار است كه درگيري‌هاي عملي بين ارتش سوريه و نيروهاي مسلح عربي – كردي رخ مي‌دهد. نيروهاي دموكراتيك سوريه با كمك تسليحاتي امريكا عمليات آزادسازي رقه را شروع كرده‌اند و در برخي مناطق شمالي سوريه از جمله رقه پيشروي‌هايي داشته‌اند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
روسیه باید بر آمریکا سخت بگیرد اما هوشمند با ساخت اقتصاد داخلی و ایستادن روبروی آمریکا و تحمیل قدرت و ورود ضربه به آمریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار