کد خبر: 857798
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
ارائه درخواست افزایش قیمت برخی خودروها به شورای رقابت
معاون وزير صنعت با اين ادعا كه دوران ركود بخش صنعت به پايان رسيده از پرداخت تسهيلات ۳۰ هزار ميليارد توماني به واحد‌هاي توليدي خبر داد و گفت: خودروسازان براي برخي از خودروهاي توليدي‌شان درخواست افزايش قيمت ارائه دادند و پرايد به شرط پاس كردن استانداردها ماندني مي‌شود. این در حالی است که همین افزایش قیمت‌ها بدون بهره‌وری و رشد کیفیت موجب سودآوری صنایع شد ه است.
نويسنده:‌ بهناز قاسمی
 
معاون وزير صنعت با اين ادعا كه دوران ركود بخش صنعت به پايان رسيده از پرداخت تسهيلات ۳۰ هزار ميليارد توماني به واحد‌هاي توليدي خبر داد و گفت: خودروسازان براي برخي از خودروهاي توليدي‌شان درخواست افزايش قيمت ارائه دادند و پرايد به شرط پاس كردن استانداردها ماندني مي‌شود.  این در حالی است که همین افزایش قیمت‌ها بدون بهره‌وری و رشد کیفیت موجب سودآوری صنایع شد ه است.
معاون وزير صنعت روز گذشته همراه جمعي از فعالان بخش خصوصي در نشست خبري، آماري از رشد توليد در صنعت ارائه كرد و مدعي شد كه صنعت در حال خروج از ركود است. محسن صالحي‌نيا گفت: در سه ماهه نخست سال 95 رشد اقتصادي صنعت 2/2 درصد، سه ماهه دوم 7/4 درصد، سه ماهه سوم8/6 درصد و در سه ماهه چهارم 1/12 درصد بود.
وي با اشاره به روند رشد اقتصادي صنعت در سنوات گذشته، اظهارداشت: نرخ رشد اقتصادي صنعت در سال 91 حدود منفي 5/10 درصد، سال 92 منفي 7/1 درصد، سال 93 مثبت 6/7 درصد و در سال 94 منفي 3 درصد اعلام شده است.
وي با اشاره به طرح رونق اقتصادي كه در سال گذشته اجرايي شده است، گفت: ٢٥ هزار واحد توليدي در بخش‌هاي صنعتي و كشاورزي مشمول دريافت تسهيلات در طرح رونق توليد شده‌اند كه ٣ هزار و ٧٠٠ طرح با رشد فيزيكي بالاي ٦٠ درصد به بهره‌برداري رسيده است.
وي افزود: متوسط تسهيلات پرداختي به واحدهاي صنعتي و معدني يك ميليارد و 100 ميليون تومان و در واحدهاي كشاورزي 327 ميليون تومان بوده است.
صالحي‌نيا در مورد مشاركت بانك‌ها در پرداخت تسهيلات به بخش صنعت نيز گفت: بانك‌هاي ملي، صادرات، ملت، صنعت و معدن، تجارت، سپه، توسعه تعاون، رفاه، كشاورزي و توسعه صادرات به ترتيب در ميزان پرداخت تسهيلات به بخش صنعت و معدن نقش داشته‌اند. معاون وزير صنعت تصريح كرد: از بين 12 هزار واحد صنعتي كه تسهيلات دريافت كرده‌اند بر 6600 واحد نظارت صورت گرفته است كه در اين 6600 واحد حدود 11 هزار فرصت شغلي ايجاد شده است و البته 203 واحد نيز با كاهش اشتغال روبه‌رو بوده‌اند كه دلايل آن در حال بررسي است.
صالحي‌نيا با اشاره به آغاز اجراي ابلاغيه بانك مركزي براي پرداخت تسهيلات بانكي 30 هزار ميليارد توماني به واحدهاي توليدي از دو روز پيش، اظهار داشت: 10 هزار ميليارد تومان از اين تسهيلات به 10 هزار واحد صنعتي كوچك و متوسط اختصاص يافته است. وي تصريح كرد: 10 هزار ميليارد تومان نيز براي تكميل طرح‌هاي نيمه‌تمام در 6 هزار واحد صنعتي در نظر گرفته شده و علاوه بر اين، تسهيلاتي بابت به‌روزرساني و نوسازي 5 هزار واحد توليدي پيش‌بيني شده است.
معاون وزير صنعت با بيان اينكه اين تسهيلات بر مبناي ابلاغيه معاون اول رئيس‌جمهور در چارچوب اقتصاد مقاومتي پرداخت خواهد شد، ادامه داد: تسهيلات مذكور به منظور اجراي طرح رونق توليد، نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي و معدني و تكميل طرح‌هاي موجود به واحدهاي توليدي اختصاص يافته است. به گفته صالحي‌نيا توليدكنندگان متقاضي دريافت اين تسهيلات مي‌توانند در سامانه مربوطه ثبت نام كنند.
وي در ادامه با اشاره به افزايش 20 درصدي توليد انواع تاير در سال گذشته، گفت: در اين مدت توليد انواع مس 9 درصد كاهش داشته و توليد سيمان نيز با افت 7/5 درصدي روبه‌رو بوده كه دليل اين كاهش، پايين آمدن ميزان صادرات سيمان بوده است.
 
  افزايش قيمت خودروهاي باكيفيت
صالحي‌نيا در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا خودروسازان تقاضايي براي افزايش قيمت خودرو به شوراي رقابت ارائه كرده‌اند، گفت: در مورد برخي خودروها درخواست افزايش قيمت به شوراي رقابت ارائه شده كه در دست بررسي است. اين درخواست طبق روال معمول بايد با توجه به آيتم‌هايي مانند كيفيت و نرخ تورم بخشي خودرو بررسي شود.
 
  برنامه‌اي براي توقف توليد پرايد و 405 وجود ندارد
صالحي‌نيا در خصوص وزارت صنعت براي توقف توليد پرايد اظهار داشت: سياست‌هاي اجرايي در اين مورد در جلسات و با هماهنگي خودروسازان مشخص شده و طبق برنامه‌ريزي انجام شده خودروهاي توليدي بايد از دي ۹۷ مطابق استانداردهاي ۸۱گانه عرضه شوند. معاون وزير صنعت تأكيد كرد: چگونگي به‌روزرساني توليد خودروها با خودروسازان است اما در مورد تغييرات ساختاري يا مرحله‌اي براي توقف توليد پرايد و پژو ۴۰۵ هنوز برنامه‌ريزي نشده است. وي با بيان اينكه بر اساس استانداردهاي جديد در مورد توليد خودروهاي قديمي تصميم‌گيري خواهد شد، افزود: اگر پرايد و خودروهاي ديگر نتوانند به لحاظ اقتصادي يا فني اصلاح شوند، توليدشان متوقف خواهد شد.
صالحي‌‌نيا در پاسخ به اين سؤال كه چه شرايطي براي از رده خارج كردن خودروها وجود دارد، گفت: يكي از اين شروط آن است كه يك خودرو از مقبوليت در بين مشتريان بيفتد و شرط ديگر نيز به الزامات استانداردي مربوط مي‌شود. صالحي‌نيا با اشاره به اينكه فرايند تدريجي بهبود استانداردهاي خودرويي در اين خودرو مورد توجه قرار گرفته است، تصريح كرد: وزارت صنعت فعلاً برنامه‌اي براي خروج اين خودرو در دستور خود ندارد و منتظر خواهيم ماند تا پايان سال ٩٧ ببينيم اين خودرو امكان پاس كردن استانداردهاي جديد را دارد يا خير.
 
  كاهش توليد مس و سيمان
معاون وزير صنعت با اشاره به اينكه در بخش خودرو يك رشد فزاينده را شاهد بوده‌ايم، گفت: در سال ٩٥ در اين بخش ٣٧ درصد افزايش توليد داشته‌ايم كه البته در سال جاري از اين ميزان فراتر رفته و شرايط لازم براي توسعه صنعت خودرو فراهم شده است.
صالحي‌نيا ضمن بيان اينكه در بخش تجهيزات و ادوات كشاورزي توليدات به خوبي انجام شده، گفت: توليد تراكتور ٢٩ درصد و توليد كمباين ٦٩درصد افزايش داشته است، البته وضعيت توليد كمباين هنوز مطلوب نيست. به گفته صالحي‌نيا فرش ماشيني، ماشين لباسشويي و صنايع فولادي افزايش توليد داشته، ضمن اينكه در برخي صنايع مانند مس و سيمان كاهش توليد داشته ايم كه اين روند نگران‌كننده است. وي تصريح كرد: محدود شدن بازار عراق تأثير منفي بر رشد صادرات برخي كالاها داشته، البته رايزني‌ها براي شناسايي بازارهاي هدف جهت افزايش صادرات در حال انجام است.
 
داخلي‌سازي 30 درصدي پژو 2008
صالحي‌نيا در ادامه در مورد ميزان داخلي‌سازي پژو ۲۰۰۸ نيز گفت: توليد اين خودرو با داخلي‌سازي ۳۰ درصدي آغاز شده و در اين مورد ۸۰ قرارداد با قطعه‌سازان امضا شده و به مرحله ابلاغ رسيده است. وي تصريح كرد: پژو ۲۰۰۸ به توليد مستمر رسيده و ايران خودرو برنامه توليد ۱۵ هزار دستگاه از اين خودرو را طي يك سال در دستور كار خود دارد. وي در مورد پيش‌فروش پژو ۲۰۰۸ بدون اعلام قيمت قطعي اين خودرو و مغايرت اين اقدام با قانون نيز گفت: قيمت اين خودرو بر اساس زمان‌هاي تحويل در قراردادها خواهد آمد. وي در مورد تأخير در اجراي وعده‌هاي داده شده براي امضاي قراردادهاي جديد خودرويي نيز اظهار داشت: بايد همه شرايط را مد نظر داشته باشيم تا به توافق نهايي برسيم.
 
  مرحله نهايي مذاكره با خودروسازان فرانسوي
صالحي‌نيا توضيح داد: در مورد قرارداد رنو و ايدرو بعد از امضاي قرارداد اوليه، امضاي قراردادهاي الحاقي در دست امضا است و به زودي نهايي خواهد شد. قرارداد سايپا و سيتروئن نيز در مرحله نهايي قرار دارد. معاون وزير صنعت همچنين با اشاره به آغاز همكاري شركت هيوندايي با كرمان موتور گفت: توليد مشترك اين دو شركت با داخلي‌سازي ۳۰ درصدي شروع خواهد شد.
صالحي‌نيا در مورد برنامه توليد خودروهاي هيبريدي و برقي نيز گفت: طبق آيين‌نامه‌اي كه در دولت در دست بررسي است دستگاه‌هاي مختلف براي ايجاد زيرساخت‌هاي توليد و واردات خودروهاي هيبريدي و برقي ملزم مي‌شوند. وي همچنين از جايگزيني ۵۱ هزار دستگاه تاكسي فرسوده از خرداد سال گذشته تا امروز خبر داد و در مورد وضعيت شركت ارج نيز گفت: مذاكره سهامداران اصلي ارج با خريداران ادامه دارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار