کد خبر: 857786
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
در حالي که تدوین سند جامع گردشگری استان چهارمحال و بختياري از اولين مصوبات دولت يازدهم در استان بود پس از گذشت 3 سال هنوز هيچ اقدامي براي اجراي اين مصوبه انجام نشده است
چهارمحال وبختیاری با توجه به ویژگی های خاص ،از ظرفیت های متعددی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برای توسعه برخوردار است به گونه ای که در سفر نیمه مرداد ماه سال 93 رییس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به استان، یکی از مهمترین مصوبه های هیات دولت برای چهارمحال وبختیاری تدوین سند جامع گردشگری استان بود . 3 سال از سفر دولت تدبیر و امید به چهارمحال وبختیاری می گذرد و هنوز خبری از سرنوشت این مصوبه و چگونگی اجرای آن در استان نیست، اگرچه در 3 سال اخیر خبرهایی مبنی بر تدوین این سند، تصویب آن در شورای برنامه ریزی استان و ارائه آن به دولت برای تصویب، انتشار یافته، اما وقتی هنوز تکلیف تصویب این سند مشخص نشده و 3 سال زمان برای تدوین و تصویب آن صرف شده، نمی توان انتظار زیادی در خصوص اجرای آن در کوتاه مدت داشت.

نويسنده: هوشيار طهماسبي

شواهد موجود نشان مي دهد مدیریت حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال وبختیاری در چهار سال اخیر در زمینه شتاب بخشی به توسعه گردشگری و استفاده از گشایش های ایجاد شده در این حوزه نتوانسته از ظرفیت های موجود برای جذب سرمایه گذاری و رونق این بخش بهره ای ببرد . از انجا که بخش قابل توجهی از ظرفیت ها و زیرساخت های مورد نیاز صنعت گردشگری باید از طریق بخش خصوصی انجام شود و در این حوزه نقش بخش دولتی صرفا بسترسازی و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران این بخش است، اصولا در این حوزه نمی توان و نباید در انتظار اعتبارات دولتی نشست.

تجربه استان اصفهان که در همسایگی چهارمحال وبختیاری قرار دارد، یک تجربه موفق در زمینه خدمات گردشگری است و در این استان بخش خصوصی به مدد مدیریتی که بر این حوزه حاکم بوده، توانسته اقدامات قابل توجهی را به انجام برساند و در حوزه برندسازی گردشگری توفیق زیادی کسب کرده است. برای روشن تر شدن این موضوع نمونه ای مقایسه ای بین استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان بیان می شود.

ظرفيت هايي که ناديده گرفته مي شود

بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در طول فعالیت دولت یازدهم 5هزارگردشگر خارجی به استان چهارمحال وبختیاری وارد شده که این آمار در دولت دهم یکهزار و 700 نفر بوده، بر اساس آمار استان اصفهان فقط در اردیبهشت ماه امسال بیش از 123هزار گردشگر خارجی به اصفهان سفر کرده و این آمار برای فروردین ماه امسال حدود 85 هزار نفر بوده است، جذب بیش از200 هزار گردشگر خارجی تنها در 2 ماه در 100 کیلومتری استان چهارمحال و بختیاری درحالی بوده که کل گردشگران خارجی استان در چهار ساله گذشته کمتر از 2.5 درصد این آمار در استان اصفهان در 2 ماهه فروردین و اردیبهشت بوده است.

شاید مسوولان استان عنوان کنند که ظرفیت های استان اصفهان در حوزه گردشگری به خصوص در زمینه جاذبه های به مراتب بیشتر از چهارمحال و بختیاری است که به ظاهر توجیه عقلانی به نظر می رسد، اما همین موضوع ضعف های استان چهارمحال وبختیاری در این حوزه را بیش از پیش نمایان می کند، که از همجواری با یکی از بزرگترین قطب های گردشگری کشور نتوانسته بهره مناسبی ببرد و بخشی از گردشگران استان اصفهان را به چهارمحال وبختیاری که دورترین شهرستان آن کمتر از سه ساعت با اصفهان فاصله دارد، جذب کند.

چنین ضعفی را در قالب هیچ سند جامعی نمی توان حل کرد بلکه مدیریت کارآمد در استان چهارمحال وبختیاری و توانمندی این مدیریت در چانه زنی و برقراری ارتباط با استان اصفهان و جذب بخشی از گردشگران این استان به بام ایران می تواند باعث تحول در حوزه جذب گردشگران خارجی باشد، تصور کنید اگر تنها پنج درصد از حدود یک میلیون گردشگر خارجی سالانه اصفهان با برنامه ریزی مناسب جذب استان چهارمحال وبختیاری شود، عددی بیش از 50 هزار نفر را تشکیل می دهد و این درصد کوچک از گردشگران خارجی استان اصفهان 10 برابر عملکرد استان چهارمحال و بختیاری در 4 ساله اخیر خواهد بود . قطعا مدیریت کارامد و دارای ارتباطات قوی می تواند چنین ظرفیتی را فعال سازد.

مديريت ضعيف و هدر رفت ظرفيت ها!

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعداد خانه های مسافر و اقامتگاه های بوم گردی استان در دولت یازدهم از 15 مکان به 105 مکان افزایش یافته و تخت های اقامتی استان نیز در دولت یازدهم از 850 تخت به 2 هزار و 400 تخت افزایش داشته که از رشد 182 درصدی برخوردار شده، حال با یک مقایسه سرانگشتی با توجه به اعدادی که در پاراگراف بالا ارائه شد، با حرکت لاک پشتی که در حوزه گردشگری در استان مشاهده می شود، آیا می توان انتظار جهش در این حوزه که به عنوان یکی از اولویت ها و پایه های توسعه استان در نظر گرفته شده را داشت، آمارها چنین چشم اندازی را در حد امور محال با توجه به روندی که در استان اتفاق افتاده، نشان می دهد.

متاسفانه شواهد موجود نشان مي دهد مديريت حوزه گردشگری در استان نتوانسته از ظرفیت های بخش خصوصی برای رونق صنعت گردشگری که از نظر میزان سرمایه گذاری در مقایسه با بخش هایی مانند صنعت و کشاورزی کم هزینه تر و در مقابل ظرفیت اشتغالزایی بالاتری نیز دارد، بهره برای توسعه استان حاصل نماید.

شاید یکی از مهمترین عوامل تاخیر تصویب طرح جامع گردشگری استان در دولت نیز به اهمال مسوولان این حوزه در پیگیری این سند مرتبط باشد، سندی مصوبه سفر دولت است و 2 سال از تصویب آن در شورای برنامه ریزی استان می گذرد، چرا باید مدتی در حدود 2 سال در صف انتظار برای تصویب در هیات دولت باشد، مگر نه این که این سند پیشنهاد خود دولت یازدهم برای توسعه استان چهارمحال وبختیاری بوده، چه نواقصی در تدوین این سند وجود دارد و یا چه اقداماتی برای تصویب آن باید صورت می گرفته که انجام نشده و هنوز این سند پس از گذشت 3 سال از طرح اولیه آن مصوبه دولت را دریافت نکرده، آیا ضعف مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این زمینه یکی از دلایل اصلی به ثمر ننشستن یکی از مهمترین مصوبات دولت تدبیر و امید برای توسعه استان چهارمحال وبختیاری نبوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار