کد خبر: 857776
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
درحالي سد سيمره در سال 94 افتتاح شد که با گذشت 2 سال هنوز مطالبات مردم پرداخت نشده است و خبري از اسکان روستايياني که در مسير احداث سد قرار داشتند، نيست!
درحالي سال 94 سد و نيروگاه سيمره با هدف ذخيره منابع آبي و توليد برق افتتاح شد که خانه‌ها و زمين‌هاي کشاورزي فراواني که در مسير آن قرار داشتند زير آب رفت. از اين رو مسئولان وعده جبران خسارت و اسکان روستاييان در منطقه‌اي ديگر را داده بودند، تا از موج نگراني‌هاي آنها بکاهند. با اين حال بيش از 2 سال از موعد مقرر مي‌گذرد و هنوز نه خبري از اسکان روستاييان هست، نه خسارت زير آب رفتن زمين‌هاي کشاورزي به مالکان آنها پرداخت شده است. از اين رو مسئولان استاني ايلام و لرستان ضمن انتقاد از بي‌توجهي دولتمردان، احداث اين سد را دليلي بر افزايش موج بيکاري و مهاجرت روستاييان مي‌دانند.
نويسنده: ميترا شهبازي

اواخر سال 94 بود که سد و نيروگاه سيمره به عنوان بزرگ ترین سد غرب کشور با حضور جهانگيري معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد. با اينکه پيش از بهره‌برداري از پروژه بارها مسئله اسکان و اشتغال مردمي که درمسير سد قرار داشتند مورد بحث قرار گرفته بود و قرار بر اين بود مسئولان محلي جديد را براي اسکان روستاييان ايلامي و لرستاني در نظر بگيرند و خسارت وارده به آنها را بپردازند اما با گذشت 2 سال هنوز خبري از تحقق هيچ کدام از اين وعده ها نيست. گويي مسئولان تامين معيشت و بي‌خانماني مردم اين مناطق را فراموش کرده‌اند و احداث چنين پروژه پرسود و بزرگي چيزي جز ضرر براي مردم در بر نداشته است. چرا که تمام کشاورزان دره‌شهر در ايلام و کوهنانی در لرستان و غيره با اجراي اين پروژه بيکار شده‌اند و ديگر زميني براي کشت محصول در اختيار ندارند. اين درحاليست که مسئولان بارها در مصاحبه‌هاي مطبوعاتيشان در خصوص رفع مشکل مردم گفته بودند وعده‌هاي جبران خسارت سر مي‌دادند.

70 هزار نفر بيکار شدند

مطالعات سد سيمره از سال 72 آغاز شد و سرانجام اين پروژه در سال 94 به‌بهره برداري رسيد. اين سد با ارتفاع 180 متر و حجم مخزن دو میلیارد و 800 میلیون مترمکعبي ساخته شده است که نیروگاهی با ظرفیت 480 مگاواتي را در بر مي‌گيرد. به گفته کارشناسان، هدف از ساخت سد سمیره، تولید انرژی برقابی به میزان 850 گیگاوات ساعت در سال و کمک به پایداری شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه، افزایش طول عمر سد کرخه و جلوگیری از انتقال رسوب به مخزن سد کرخه است.

با اينکه اين سد افتتاح شده است، اما خسارت‌هاي مادي زيادي را براي مردم ايلام و لرستان به همراه داشته است، تا جايي که نماینده مردم دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره مي‌گويد:« وزارت نیرو با راه اندازی سد و نیروگاه سیمره تامين معیشت 70 هزار نفر جمعیت دره‌شهر را مختل کرده است.»

شادمهر کاظم‌زاده با اشاره به اينکه وزارت نيرو هنوز به تعهدات خود در خصوص جبران خسارت 20 هزار بهره بردار کشاورز پایین دست سد سیمره در شهرستان دره شهر عمل نکرده است، مي‌افزايد:« به دلیل رها کردن ‌سیلاب‌های ناشی از کارکرد نیروگاه سیمره است با 360 متر مکعب به صورت آنی و ضربه‌ای، هم‌ زمین‌های کشاورزی که سند ثبتی دارند تخریب شده‌اند و هم 795 ایستگاه پمپاژی که در حاشیه رودخانه سیمره وجود داشت، خسارت ديده‌اند.»

وعده‌هاي بي‌پشتوانه دردي دوا نمي‌کند

علاوه بر مشکلاتي که تاکنون گفته شد، رانش زمین در روستای تلخاب شهرستان بدره در حاشیه این سد نيز از ديگر معضلاتي است که به گفته کارشناسان دولتمردان چشم‌هايشان را روي آن بسته‌اند. در اين راستا شاپور پولادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام مي‌گويد:« با توجه به اينکه انجام مطالعات ژئوتکنیک و مقاوم سازی منازل روستایی هزینه بالایی دارد، بنابراين مسئولان بايد هرچه سريعتر نسبت به جابجایی روستا اقدام کنند. اين نيز با توجه به اينکه از صفر تا 100 احداث سد بر عهده مسئولان سد است و بعنوان بخشی از هزینه های سدسازی محسوب می شود، وظيفه آنها است.»

امام جمعه کوهناني در استان لرستان نيز ضمن انتقاد از اينکه احداث سد سیمره جز خسارت و نابودی ارمغانی برای کوهنانی نداشته است، بيان مي‌کند:«در شرایطی که باید روستاهای آباد و کشاورزی و تولیدات آنها تقویت شود تا اقتصاد مقاومتی محقق شود، عده ای با کم کاری و غفلت زمینه مهاجرت روستاییان و نابودی آنها را فراهم می کنند.»

حجت الاسلام آروانی ادامه مي‌دهد:«بارها برای رفع مشکلات و اسکان روستاها و پرداخت مطالبات پیگیری شده، اما جز وعده و مصوبه نتیجه ای به وجود نیامده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار