کد خبر: 857775
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
آغاز فصل تابستان و تعطيلي مراکز آموزشي فرصتي است براي مسئولان تا با مانور دادن بر روي موضوع اوقات فراغت، برنامه ها و اهدافي را ليست کنند که تا به امروز اجرايي نشده و تنها باعنوان "برنامه هاي آتي" در صف رديف هاي بودجه اي مانده است. تدوين سند جامع ساماندهي اوقات فراغت از جمله برنامه هايي است که به رغم تصويب آن در سال 84 هنوز در پيچ و خم اجرايي شدن مانده است. در حالي که اين روزها مسئولان از تدوين و ابلاغ سند اوقات فراغت به استانهاي مختلف کشور خبر مي دهند، گزارشات رسيده از نبود ساز و کار و عدم برنامه ريزي و فراهم شدن زيرساخت ها به منظور اجراي مفاد اين سند در اين استان ها حکايت مي کند.

نويسنده: مريم احمدي

به رغم اينکه کارشناسان بی‌توجهی به اوقات فراغت جوانان را عاملي براي تشدید انحرافات و آسیب‌های اجتماعی دانسته اند و معتقدند انجام پژوهش هاي علمي و دقيق و اولويت دادن به برنامه هاي جامع فراغتي براي نوجوانان و جوانان در فصل تابستان به ويژه در استان هاي کم برخوردارتر بايد در راس برنامه هاي مسئولان قرار بگيرد اما متاسفانه سالهاست اين مهم بنا به دلايلي از جمله کمبود اعتبار و منابع مالي مغفول مانده است!

موضوعي که با روي کار آمدن دولت يازدهم به عنوان يکي از دغدغه هاي اصلي مسئولان فرهنگي کشور اعلام شد و تشکيل کميسون تخصصی اوقات فراغت را گواه توجه به اين مسئله دانستند. کميسيوني که مدعي شد اجرایی کردن سند اوقات فراغت به ويژه در استانهاي محروم تر از اهم فعاليت هايش است، حالا پس از گذشت دو سال مسکوت مانده و خبري از اجراي برنامه هاي تدوين شده اش نيست.

استانهاي کم برخودار همچنان محروم از زيرساخت هاي فراغتي

مشکل پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در استانهايي که از حداقل امکانات تفريحي و فضاهاي اموزشي و فرهنگي برخوردارند بيش از ديگر مناطق خودنمايي مي کند. استان هايي چون هرمزگان، لرستان، همدان، اذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان، بوشهر، ايلام و کرمانشاه که به دليل نبود پژوهش جامعي براي گذران اوقات فرغت و ناتواني خانواده ها در تامين هزينه هاي فراغتي و عدم حمايت دولت در اين خصوص در فصل تابستان با انواع معضلات اجتماعي حاصل از بيکاري جوانان و نوجوان دست و پنجه نرم مي کند.

در اين ميان عدم تخصيص اعتبار از سوي ستاد غني سازي اوقات فراغت به ادارت مربوطه از جمله اموزش و پرورش استانها از جمله مشکلاتي است که به رغم پيگير يهاي مداوم مسئولان استانها و حتي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي همچنان پابرجاست. عنوان مثال چندي پيش رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان زنجان با تاييد اينکه ستاد غنی سازی اوقات فراغت از سال 91 تاکنون هیچ اعتباری به آموزش و پرورش اختصاص نداده است گفت: اجرای برنامه های اوقات فراعت از سال ۹۱تا کنون تنها از طریق منابع اختصاص یافته از طریق آموزش و پرورش استان بوده که بدلیل محدودیت و تنگناهای مالی این سازمان امکان اجرای برنامه های بهتر و غني تر وجود ندارد.

مریم شعبانی با بيان اينکه در ستاد اوقات فراغت استان بیش از ۲۰ دستگاه عضو هستند اما حجم بسیار زیادی از برنامه ها توسط آموزش و پرورش اجرایی می شود افزود: به دليل محدودیت منابع امسال تعداد پایگاه های اوقات فراغت استان را کاهش داده ایم.

متاسفانه به رغم وعده هاي مسئولان دولت در خصوص انجام اقدامات قابل توجه براي فراغت جوانان در استان هاي مختلف از سال 92، گزارشات مشابهي نيز از استان هاي ديگر رسيده است. گزارشاتي که نشان مي دهد مانور مسئولان دولت در خصوص تدوين سند اوقات فراغت و اجراي برنامه هاي مدون و کارشناسي تنها در حد يک نمايش موقتي است که در صورت تدوام روند فعلي کاري ازپيش نمي برد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار