کد خبر: 857647
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/857647
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مديريت منجمـد و غيـرپيـش‌رونـده صنعت خودرو‌سازي باعث شده كه خودروهاي قابل اطمينان و با ايمني مناسب، بالاي 70 ميليون تومان قيمت‌گذاري و تا سه برابر قيمت‌هاي جهاني به مخاطبان عرضه شود...
مجلس: خودروهاي داخلي زير ۵۰ ميليون تومان  امنيت ندارندنویسنده: بهناز  قاسمي 
 
مديريت منجمـد و غيـرپيـش‌رونـده صنعت خودرو‌سازي باعث شده كه خودروهاي قابل اطمينان و با ايمني مناسب، بالاي 70 ميليون تومان قيمت‌گذاري و تا سه برابر قيمت‌هاي جهاني به مخاطبان عرضه شود يا اينكه خودروهايي را در قيمت‌هاي زير 50 ميليون تومان به مردم عرضه كنند كه به اصطلاح خونشان پاي خودشان است!

به گزارش جوان، مركز پژوهش‌ها به عنوان بازوي پژوهشي مجلس در گزارشي به طور تلويحي اعلام كرده است كه بيش از 90 درصد خودروهايي كه مردم ايران سوار مي‌شوند ايمن نيستند. با اين حال به نظر نمي‌رسد كه تنها ارائه چنين گزارش تأسفباري، همه مسئوليت قوه مقننه در بهبود وضعيت صنعت خودرو باشد!   متأسفانه نگاهي به خودروهاي موجود و به اصطلاح خودروهاي ارزان قيمت نشان مي‌دهد كه بسياري از آنها به دليل تكنولوژي قديمي و نداشتن ايمني در جهان توليد نمي‌شوند و برخي از آنها مانند رنو ساندرو هم باقيمتي حدود 24 ميليون تومان در كشورهاي ديگر عرضه مي‌شود و معلوم نيست كه چرا هزينه‌هاي اضافي گرفته شده از سوي خودروسازان بدون توجه به موضوع ايمني هزينه‌هاي اضافي دريافت مي‌كنند!

بر اساس گزارش‌هاي سازمان بهداشت جهاني در سال 2015 به ازاي هر 10 هزار خودرو در دنيا به طور متوسط حدود 9 نفر كشته مي‌شوند، درحالي كه در ايران به ازاي اين تعداد خودرو، 37نفر كشته مي‌شوند.  بنابراين به نظر مي‌رسد دولت و مجلس بايد نسبت به سياست‌هاي فروش خودرو در داخل كشور با نام حمايت از توليدات داخلي و به كام فروشندگان (‌دلالان و خودروسازان) با حساسيت جدي‌تري ورود كنند و تنها در اين صنعت كسب درآمد بنگاه‌ها و واردكنندگان را مدنظر قرار ندهند.  بلكه بايد در استفاده از خودروهاي ايمن و با تكنولوژي‌هاي جديد محاسبه مصرف بنزين، ايمني افراد، هزينه‌هاي مجروحيت و تلفات، هزينه‌هاي تحميلي ناشي از آثار آلودگي محيط زيست را نيز مد نظر قرار دهند و در اقدامي عاجل نسبت به روزآمد‌سازي استانداردهاي ايمني در كشور اقدام كنند.
 
مطابق گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس در ايران هيچ مؤسسه اختصاصي براي رتبه بندي و امتياز دهي به وضعيت ايمني خودروها وجود ندارد اما براساس گزارشات رسيده از مراكز تست خودروها، هيچ كدام از خودروهاي توليد داخل با قيمت زير ۵۰ ميليون تومان امنيت ندارند.
 
جديدترين بررسي وضعيت ساخت داخل يا توليد مشترك در قراردادهاي داخلي جديد كه توسط مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي انجام شده نشان مي‌دهد هيچ كدام از خودروهاي توليد داخل با قيمت زير 50 ميليون تومان، داراي امنيت نيستند. به عنوان نمونه خودروهاي پژو 206، سمند ( با فرض پلتفرم يكسان با پژو 405 )، تندر 90 و پژو پارس از نظر ايمني مؤسسه EURONCAP مي‌توانند در سطح ستاره قرار گيرند. متأسفانه در ايران هيچ مؤسسه اختصاصي براي رتبه بندي و امتياز‌دهي به وضعيت ايمني خودروها وجود ندارد و از سويي آمارهاي منتشر شده هم آنچنان موثق نيستند و نمي‌توان با اطمينان كامل به آنها رجوع كرد. با اين حال دو راه پيش روي خريداران قرار مي‌گيرد؛ يكي اعتماد به تجربيات شخصي ساير رانندگان و ديگري توجه به امتيازات كسب شده از سوي خودروها در مؤسسات معتبر تست ايمني است كه به خودروها داده مي‌شود.
  
پرايد
در نتايج تست مؤسسه ايمني بزرگراه‌هاي امريكا، خودروي پرايد بدترين خودروي سواري شناخته شده كه مي‌تواند جان سرنشينانش را به طرز وحشتناكي به خطر بيندازد. پرايد در تست تصادف، دچار انحراف شديد در ستون، در‌‌ها و سقف مي‌شود. كابين سرنشينان تاب برمي‌دارد، در خودرو باز مي‌شود و داشبورد هم صدمه شديد به پاي راننده مي‌زند. جلوي خودرو به شكلي جمع مي‌شود كه بسياري از قطعات كاپوت مانند موتور هم در تصادف شديد وارد كابين مي‌شود. در تست تصادف، خودروي پرايد به سختي امتياز دو ستاره از پنج ستاره را به خود اختصاص مي‌دهد.
   
پژو 206
خودروي پژو 206 از نظر ايمني، سه ستاره از پنج ستاره مؤسسه Euro NCAP را گرفته است. از جمله ويژگي‌هاي ايمني پژو 206 اين است كه هنگام وقوع سانحه رانندگي و تخريب كاپوت خودرو، جابه‌جايي موتور به سمت داخل كابين نبوده و به سمت زمين (پايين) جابه‌جا مي‌شود و درنتيجه به راننده و سرنشين كنارش آسيب وارد نمي‌كند.
   
سمند
تست تصادف خودروي  داخلي سمند به دليل بومي بودن آن، توسط مؤسسات اروپايي انجام نگرفته است. با توجه به اينكه پلت فرم اين خودرو شبيه پژو 405 است، احتمالاً در صورتي كه مورد تست مؤسسه Euro NCAP قرار گيرد، به سختي حائز سه ستاره خواهد شد. تست تصادف سمند در شركت ماير انگلستان انجام شده ودر اين تست، سقف سمند تاخورده(خميدگي به داخل اتاق) و نيز ركاب باعث شكستگي پاي آدمك تست شده است. ايربگ آن به موقع كار كرده و خوشبختانه به خاطر اين وزن عقب و جلوي سمند متناسب است، حين تصادف عقب، خودرو بلند نمي‌شود. سالم ماندن ستون‌ها و خرد شدن شيشه‌هاي جلو، موجب شده سمند از سوي شركت انگليسي ماير، استانداردهاي ايمني را كسب كند.
   
تيبا
تيبا كه تركيبي از ريو و پرايد است هم مورد تست تصادف قرار گرفته است. فيلم تست تصادف اين خودرو نشان مي‌دهد در خودرو هنگام تست، باز مي‌شودو ستون‌هاي سقف هم تاب برمي‌دارد كه نشان مي‌دهد وضعيت ايمني خودرو مناسب نيست و احتمالاً به سختي بتواند دو ستاره ايمني را به دست آورد و در واقع سطح ايمني اين خودرو مناسب نيست.
  
تندر90
سطح ايمني تندر90 درسطح مناسبي قرار دارد و توانسته است سه ستاره ايمني را به خود اختصاص دهد. قطعات داخلي تندر 90 طوري طراحي شده كه هنگام تصادف فشرده شود. همچنين از آنجايي كه مخزن سوخت در كف خودرو و به دور از كمك فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ بدهد كمترين احتمال براي سوراخ شدن آن توسط اجزاي كمك فنر وجود دارد. وجود يك لايه عرضي در پشت صندلي عقب، خطر ورود اشيا از صندوق عقب به كابين را محدود مي‌كند. ساختار لانه زنبوري داشبورد كه از پلي پرولي جاذب نيرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو خطر آسيب به زانو را كاهش مي‌دهد.
  
پژو پارس
يكي از مهم‌ترين نقص‌هايي كه خودروي پژو پارس دارد و مي‌تواند راننده را مورد خطر جاني نيز قرار دهد اين است كه در تصادف، ميل فرمان و پدال‌ها به داخل اتاق خودرو وارد مي‌شود و احتمال آسيب به سرنشينان زياد است، البته قسمت‌هاي زيرين خودرو مثل شاسي و قسمت زيرين كلاف بدنه، مقاومت خوبي دارند ولي قسمت‌هاي بالايي بدنه چندان از استحكام بالايي برخوردار نيستند و مي‌تواند هنگام واژگوني خودرو به سرنشينان آسيب وارد كند. همچنين اين خودرو از نظر هلدينگ تعادل خوبي دارد. پژو پارس با توجه به پلتفرم مشابه با خودروي 405 احتمالاً به سختي مي‌تواند حائز سه ستاره شود.
   
سطح ايمني خودروهاي چيني ام وي ام 110
در تستLatin NCAPخودروي ام وي ام 110 نتوانسته هيچ ستاره‌اي را دريافت كند. در تست صورت گرفته مشخص شده علاوه بر اينكه سقف آن خم مي‌شود، درهاي آن باز شده و احتمال اينكه سرنشين‌ها به بيرون خودرو پرتاب شوند را افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين، قطعات داخل جلوي خودرو، صدمه شديدي به سرنشين‌ها خواهد زد، به طوري كه آسيب وارد شده به آدمك تست راننده درناحيه سر، گردن وبالاتنه درحد قرمز است كه نمي‌تواند وضعيت خوبي باشد. اين گزارش در ادامه اعلام مي‌كند كه با عنايت به فضاي غير رقابتي بازار خودرو در ايران و عدم الزام خودروسازها در رعايت و اعلام سطح ايمني، به نظر مي‌رسد نهاد حاكميت و متولي امر توليد بايد بر رعايت اين موارد ايمني و اجباري كردن آنها با توجه به تبعات آثار اجتماعي- اقتصادي برميزان تلفات انساني تصادفات خودرو، نظارت و تأكيد كند. همچنين لازم است خودروهاي مشمول قراردادهاي جديد خودرويي كه قرار است در كشور توليد شوند نيز براساس سطوح ايمني اين مدل خودروها در اروپا مورد تست ايمني قرار گيرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
مشکلی نیست قیمت آنها را افزایش دهید امنیت پیدا می کند صد میلیون خوبه برای پراید ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین