کد خبر: 857627
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
با راه‌اندازي شبكه Hausa TV
صداوسيما اين روزها در حال راه‌اندازي شبكه‌اي جديد براي قاره آفريقا و مخاطبانی که زبان هوسایی دارند، با عنوان HausaTV است.

نویسنده: محمدصادق عابديني

صداوسيما اين روزها در حال راهاندازي شبكهاي جديد براي قاره آفريقا و مخاطبانی که زبان هوسایی دارند، با عنوان HausaTV است. آفريقا قارهاي كه همواره يادآور فقر بوده است، در حالي كه بر اساس برآوردهاي بينالمللي اين منطقه از جمله غنيترين نقاط كره زمين است. به لحاظ روابط بينالملل، قاره آفريقا تقريباً يك سوم اعضاي سازمان ملل متحد و ديگر نهادهاي وابسته را تشكيل ميدهد و در واقع كشورهاي جهان براي پيشبرد اهدافهاي بينالمللي خود به آراي اين كشورها نيازمند هستند. صداوسيما قصد دارد با راهاندازي اين شبكه مخاطبان شبكههاي بينالمللياش را تا قلب آفريقا گسترش دهد. محمدرضا حاتمي كه از سال 89 تا تابستان 95 به راهاندازي و مديريت شبكه آي فيلم به زبانهاي عربي، فارسي و انگليسي، در حوزه معاونت برون مرزي اشتغال داشت، مسئوليت راهاندازي Hausa TV را بر عهده دارد. «جوان» در گفتوگو با حاتمي درباره
Hausa TV و دلايل راهاندازي اين شبكه جديد تلويزيوني سؤالاتي را مطرح كرده است.

آقاي حاتمي همانطور كه از نام شبكه مشخص است Hausa TV بايد به زبان هوسايي فعاليت داشته باشد، درباره اين زبان و جايگاهش در آفريقا بگوييد؟

زبان هوسايي در بين بسياري از مردم نواحي غربي و مركزي آفريقا، رواج دارد. هوسازبانها همچنين در بعضي از كشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا و امريكا اقامت دارند ولي اكثريت هوسازبانها در نيجريه زندگي ميكنند. نيجريه با حدود 188 ميليون نفر، پرجمعيتترين كشور قاره آفريقاست و از سال 2013 به عنوان بزرگترين اقتصاد قاره آفريقا شناخته ميشود و رهبري اقتصادي و فرهنگي قاره آفريقا را به عهده دارد.

پس تمركز Hausa TV روي كشور نيجريه است؟ چرا اين كشور را انتخاب كرديد؟

نيمي از جمعيت نيجريه مسلمان و اغلب آنها اهل تسنن مالكي هستند. تقريباً ۱۲ ميليون نيجريهاي شيعه هستند. حدود 40 درصد جمعيت آن مسيحي و 10 درصد را هم پيروان باورهايي نظير طبيعت‌‌پرستي و مذاهب بومي تشكيل ميدهند. شيعيان در نيجريه به دليل علاقهمندي به جمهوري اسلامي ايران به «خمينيون» مشهور شدهاند و حضور پرشوري در مراسم مذهبي دارند. راهپيمايي ميليوني در مراسم اربعين و روز قدس همچنين مشاركت مسيحيان در كنار مسلمانان در اين همايشها، حاكي از روحيه قوي حقطلبي و عدالتخواهي مردم آن ديار است. پيروان اديان و مذاهب مختلف در نيجريه براي جمهوري اسلامي ايران به عنوان سمبل مبارزه با استكبار و استعمار، احترام فوقالعادهاي قائل هستند.

جداي از پيروان دين اسلام و شيعيان در نيجريه چه اشتراكات فرهنگي ميان جمهوري اسلامي و مردم اين كشور وجود دارد؟

اشعار شاعران هوسازبان مسلمان در حقيقت ادامه شعر كلاسيك عربي است. قهرمانان داستانها در رمانهاي برجسته هوسايي، غالبا ويژگيهاي ضد استعمار بريتانيا دارند. همچنين اشعار و اذكار عارفانه نيز در ميان مردم جايگاه ويژهاي دارد. (نيجريه زماني مستعمره بريتانيا بود)

به نظر جنابعالي گرايشهاي رسانهاي و هنري هوسازبانها چگونه است؟

هوسازبانها مثل اغلب آفريقاييها به برنامههاي سرگرمكننده، مستند و گزارشهاي مناطق ديدني ساير كشورها علاقه فراواني دارند. اولويت اصلي اخبار براي مردم هوسازبان، اطلاع از رويدادهاي پيرامون خودشان در آفريقاست، البته به خط خبري ضداستكبار و محور مقاومت نيز علاقهمند هستند. اغلب مردم غرب آفريقا، تحت تأثير فيلمهاي هندي و امريكايي هستند و صنعت فيلم نيجريه «ناليوود» در سراسر آفريقا به يك پديده فرهنگي و تأثيرگذار تبديل شده است. نيجريه همچنين صاحب يكي از بزرگترين بازارهاي تلفن همراه در جهان است و در سال 2016 كاربران اينترنت در نيجريه در رتبه هفتم جهان قرار گرفتند.

با توجه به سرمايهگذاري غرب در صنعت سينما در نيجريه و تلاش براي غالب كردن فرهنگ نظام سرمايهداري در اين كشور، شبكه HausaTV براي رقابت با رسانههاي رقيب چه برنامهاي در نظر گرفته است؟

در آفريقا از سالهاي گذشته فعاليتهاي شبكههاي متعلق به انگليس، امريكا، آلمان، چين و عربستان آغاز شده است و حتي جريان شيعه لندني هم آنجا فعاليت دارد. بنابراين با توكل بر خدا تلاش ميكنيم شبكه HausaTV با بهره گرفتن از همه ظرفيتها و مزيتهاي ايران اسلامي، نماينده شايستهاي براي رسانه ملي باشد.

از فعاليتهاي انجام شده براي راهاندازي شبكه Hausa TV براي مخاطبان و علاقهمندان توضيحاتي بفرماييد؟

مباني مأموريتها، ساختار اداري، جدول پخش شبكه به تصويب رسيده و توليد بسته كامل هويت بصري شبكه در حال انجام است. شناسايي و مراحل آموزش و به كارگيري كارشناسان هوسازبان نيز آغاز شده است. همچنين طراحي ساختار اوليه وبگاه شبكه تقريباً پايان يافته و ترجمه و آمادهسازي محتويات آن در حال انجام است. آييننامه ترجمه و استايل بوك شبكه در حال تكميل است. شناسايي شركتهاي معتبر دوبله انجام شده و به دنبال آغاز توليد برنامههاي شبكه در داخل و خارج از كشور هستيم.

تأمين اعتبار و تخصيص بودجه براي راهاندازي اين شبكه به چه صورت خواهد بود؟

اميدواريم در آينده نزديك بودجه و امكانات لازم هم در اختيار شبكه قرار بگيرد. بر اساس تجارب قبلي در راهاندازي شبكه عربي، انگليسي و فارسي ifilm، اميدوارم پس از دو سال از فعاليتهاي رسمي، شبكه Hausa TV انشاءالله به مرحله درآمدزايي هم برسيم. همچنان كه فعاليتهاي شبكه «آي فيلم» درآمدهايي را براي معاونت برونمرزي و سازمان در پي داشت.

آيا ميتوانيد زمان راهاندازي شبكه Hausa TV را بهصورت تقريبي اعلام كنيد؟

با توجه به مجموع شرايط مالي و روند امكاناتي كه قرار است در اختيار شبكه قرار بگيرد اميدوارم در تابستان فعاليتهاي شبكه در بستر وب و گروههاي اجتماعي آغاز شود و در پاييز پخش ماهوارهاي آغاز خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
صدا وسیمای ما تشکر تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
بسمه تعالی
در نیمه دوم سال 1392 قتلهایی در ایران توسط منافقین و عوامل نفوذی سرویسهای جاسوسی خارجی اتفاق افتاد. آن زمان متوجه این قتلها شدم و در اواخر سال 92 در مورد این قتلها مطالبی را به مسئولین اطلاعاتی کشور اعلام نمودم و امر به معروف و نهی از منکر نمودم که خلاصه آن به قرار ذیل است :

1- قتل 3 خبرنگار جوان با مسمومیت. این قتلها سه ویژگی داشت : هر3 خبرنگار زیر40 سال سن داشتند، درعرض 18 روز به قتل رسیدند (از18 شهریور تا 5 مهر) و هر سه با مسمومیت
2- قتل 3 نفرازشورای مرکزی جمعیت موتلفه . سوال مهم : درعرض35 سال (از57 تا92) فقط یک نفرازشورای مرکزی موتلفه با سکته فوت نموده چرا در سه ماه و نیم سه نفرسکته وفوت نمودند؟
3- قتل 3 نفر در عرض 4 روز در دهه اول محرم سال 1392 این قتلها 2 ویژگی مهم داشتند : قتلها در داخل ماشین صورت گرفت و قتلها با اسلحه صورت گرفت

قتل 3خبرنگار جوان با مسمومیت در 18 روز : 1- حنانه زاکانی (18 شهریور) 2- جابر معافی (31 شهریور) 3- ایمان ابراهیم بای سلامی (5 مهر)
قتل 3 نفرازموتلفه با مسمومیت در سه ماه ونیم : 1- حبیب ا... عسگراولادی (14 آبان) 2- علی اکبر پرورش (6 دی) 3- ابوالفضل حاجی حیدری (1 اسفند)
قتل ماشینی 3 نفردر 4 روز با اسلحه : 1- دادستان زابل (15 آبان) 2- عضوهیات مدیره مسکن مهر(16 آبان) 3- معاون وزیر صنعت (19 آبان)

قتلهای فوق الذکر مثلثی هستند یعنی 3 تایی که توسط منافقین نفوذی صورت گرفته است (مثلث نماد فراماسونری است) . امام خمینی (ره) چه زیبا فرموده است که منافقین از کفار بدترند
سید اسدالله لاجوردی یکی از اعضای شورای مرکزی جمعیت موتلفه اسلامی بود که در سال 77 به ضرب گلوله توسط منافقین به قتل رسید .

بعد از اینکه این مطالب را عنوان کردم منافقین مزاحمتهای بسیاری برای خانواده ما ایجاد نمودند که تا الان هم ادامه دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم :
1- یکی از این مزاحمتها سنگ اندازی به داخل خانه ما در روز ودرشب و نیمه شب توسط منافقن می باشد همچنین ریختن آشغال پشت دیوار خانه ما توسط افراد ناشناس وموارد بسیار دیگر
بارها و بارها به این مزاحمتهای منافقین و دیگر اقدامات منافقین اعتراض کردم که نهایتا مرا به زندان بردند و منافقین نفوذ کرده در سیستم اطلاعاتی کشور شروع کردند به جنگ روانی و شایعه سازی علیه من .

2- در زندان بطور مداوم می گفتند که تو بگو دیوانه هستی و حرفهای خود را پس بگیر تا تو را آزاد کنیم گفتم آن زمانی که در مورد قتلها و بسیاری از مسائل دیگر مطالبی را بیان نمودم همه می گفتند که طرف نخبه است حالا منافقین می گویند که دیوانه است

طبق اسناد طبقه بندی منتشر شده پس از کشته شدن جان اف کندی (رئیس جمهور آمریکا) سیا به عوامل خود دستور داد که هر کس عنوان کرد که قتل جان اف کندی توسط سازمان سیا انجام شده بگوئید که این شخص دچار توهم شده است این شخص دیوانه است و اینها توهم توطئه است .

3- منافقین وقتی میخواهند کسی را مسموم کنند ابتدا زمینه سازی کرده و یکی دو نفر را به همین روش مسموم وباعث سکته آنها می شوند تاعنوان کنند که سکته کردن امری طبیعی است.
قبل از آن دو نفر در عرض یک ماه در زندان بهبهان سکته کردند :
در تاریخ یکم آبان 95 یک زندانی زندان بهبهان به نام محمد ق مسموم شد و سکته کرد در همان روز آن زندانی به بیمارستان منتقل شد و چند روزی در بیمارستان بستری بود و زنده ماند
در تاریخ یکم آذر 95 یک زندانی دیگر زندان بهبهان به نام کاووس چ مسموم شد وسکته کرد و در ساعت 2 بامداد در داخل بند فوت نمود .

زندانی محمد ق / یکم آبان 95 / سکته کرد - زنده ماند
زندانی کاووس چ / یکم آذر 95 / سکته کرد - فوت نمود
من هم نفر سومی بودم که ...

در آذرماه 95 نسبت به این مساله اعتراض کردم و خواستار شدم که تحقیقات در مورد مرگ مشکوک کاووس چ انجام شود ولی رئیس زندان به شدت و خیلی عجیب با آن مخالفت کرد و از من به جرم زدن تهمت به مامورین زندان شکایت کرد در صورتی که حتی یک کلمه تهمت هم نزدم . البته رئیس زندان با شکایت کردن از من به من کمک کرد چون مسائلی که منافقین میخواستند پنهان بماند را به دادگاه کشاند .
چند سوال :
یک - چرا منافقین میخواهند این مسائل پنهان بماند ؟
دو- چرا در یک زندان کوچک درعرض یک ماه باید دو نفرسکته کنند؟
سه- نفر اولی (محمد ق) را از متولدین سال 1356 انتخاب کرده بودند به چه علت ؟
چهار- آیا کاووس چ قبل از فوت چندین مرتبه به پشت درب بند رفته و درخواست دارو میکند ؟ آیا به او دارومیدهند؟ (فیلمهای دوربینهای مداربسته و صحبتهای زندانیان دراین مورد کمک کننده است)
پنج- آیا درخواست تحقیقات در مورد مرگ مشکوک کاووس چ تهمت است ؟ چرا با تحقیقات به شدت مخالفت کرد ؟ از چه چیزی می ترسید؟
شش- چرا رئیس زندان اعلام کرد تهمت به مامورین زندان زده شده؟ از کجا معلوم که این کار توسط مامورین زندان انجام شده است ؟ آیا رئیس زندان در مورد مامورین چیزی می دانست؟
هفت- آیا میدانید هزینه خرید یخچال ، تلویزیون ، ... و هزینه خرید و نصب سرامیکهای دیوارهای داخلی و خارجی زندان و داخل خوابگاههای زندان بهبهان از کجا تامین می شود ؟
هشت- چرا منافقین از تحقیقات می ترسند ؟ چرا منافقین از تحقیقات می ترسند ؟ چرا منافقین از تحقیقات می ترسند ؟ چرا منافقین از تحقیقات می ترسند ؟

4- متاسفانه در زندان بهبهان چندین مرتبه در زمان خاموشی و هنگامی که من در خواب بودم عوامل منافقین لباسهای مرا به وسیله تیزی پاره می کردند یا خون بر روی لباس من ریختند که از مسئولین زندان خواستم از طریق دوربینهای مداربسته این افراد را شناسایی کند که آنها حاضر به این کار نبودند .

5- یک زندانی تولید کننده مشروبات الکلی (به نام س. ق)حدودا یک ماه زندان بود سپس رفت مرخصی ولی من هفت ماه و نیم زندان بودم و به من مرخصی نمی دادند.این همه تبعیض به چه علت است؟
6- عفو آخر سال 95 شامل حال قاچاقچیان مواد مخدر شد(حتی قاچاقچیان بالای یکصد کیلوگرم ) ولی شامل حال کسی که امر به معروف و نهی از منکر کرده و از منافقین انتقاد کرده نشد . این همه تبعیض به چه علت است ؟

7- در زندان بدون اینکه حکم را به من ابلاغ کنند مرا در زندان نگه داشتند و به من اجازه واخواهی و اعتراض ندادند چون طبق قانون وقتی شخص درخواست واخواهی یا اعتراض می دهد تا زمانی که حکم قطعی نشده حق ندارند او را زندان کنند (یک زندانی با دادگاه غیابی و حکم غیابی ، بدون ابلاغ حکم، نگهداری غیرقانونی درزندان)

منافقین در ابتدای انقلاب سیانور در دهان خودشان می گذاشتند ولی الان سیانور و دیگر سموم را در دهان دیگران هم می گذارند امام خمینی (ره) چه زیبا فرموده است که منافقین از کفار بدترند
سید محسن روحانیان
سید محسن روحانیان / فرزند سید علی (عباس) / متولد 22 بهمن 1356 / نشانی : خوزستان بهبهان خیابان جنب شهرداری پلاک 41
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار