کد خبر: 857616
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
در بحبوحه بحران قطر و عربستان، نخست وزير عراق پيام قاطع و شفافي به دشمنان تهران داد تا خيال همه را راحت كند. حيدر العبادي گفت حتي اگر فرمانروايي جهان را به كشورش دهند بغداد با تهران دشمني نخواهد كرد.
حيدر العبادي نخست‌وزير عراق شب شنبه حرف‌هاي بسيار مهمي درباره مناسبات کشورش با ايران مطرح كرد. وي در ابتدا با انتقاد از سخنان «اياد علاوي» كه عليه ايران و قطر ابراز شده بود، گفت: سخنان معاون رئيس‌جمهور قابل قبول نيست و جايز نيست كه به نام عراق عليه كشورهاي منطقه موضع‌گيري منفي شود.  روز شنبه اياد علاوي، معاون رئيس‌جمهوري عراق در گفت‌وگو با رويترز ايران را به دخالت در امور داخلي عراق متهم كرد و مدعي شد: «ايران حتي در تصميم‌گيري‌هاي مردم عراق هم دخالت كرده است.» علاوي كه به داشتن روحيه ضدايراني معروف است، اين سخنان را در مصر مطرح كرد. او در ادامه مدعي شد: «در عراق، قطر همان طرحي را پيش مي‌برد كه ايران دارد، يعني تقسيم عراق به منطقه‌اي سني در برابر يك منطقه شيعه.»حيدر العبادي در واكنش به اين اظهارات علاوي افزود: «معتقدم علاوي با انتقاد از قطر خواسته تا مصر را راضي كند اما برخي طرف‌هاي عراقي مي‌خواهند ما از عربستان مقابل قطر حمايت كنيم يا بالعكس اما اين اشتباه است و عراق فايده‌اي در اين مسئله نمي‌برد.»
 
ايران را با دنيا عوض نمي‌کنيم
پس از متشنج شدن روابط عربستان، امارات متحده عربي و مصر عليه قطر نوعي يارگيري بين طرفين در منطقه شكل گرفته و در اين ميان عراق براي دو طرف از اهميت زيادي برخوردار است. حيدر العبادي در ادامه موضع قاطع و شفافي درباره كساني كه مي‌خواهند عراق را در مقابل ايران قرار دهند، اتخاذ كرد.
 
نخست وزير عراق گفت: «اجازه نمي‌دهيم عراق ميدان درگيري ايران و امريكا شود يا خاك عراق مكاني براي دشمني با ايران باشد و اگر فرمانروايي تمام دنيا را به ما بدهند يا اگر وعده بازسازي مجاني عراق را بدهند، حاضر نيستيم با ايران دشمني كنيم.»
 اين اظهارات العبادي در حالي مطرح مي‌شود كه امريكا و متحدان منطقه‌اي اين كشور فشار زيادي به بغداد وارد مي‌كنند تا از تهران فاصله بگيرد. تحليلگران معتقدند روابط دو كشور به ويژه در طول سه سال گذشته در جنگ عليه داعش گسترش زيادي پيدا كرده است. پس از سقوط موصل در خرداد 1393 در حالي كه امريكا كمك‌هاي خود را مشروط به استعفاي نوري المالكي نخست وزير وقت كرد، ايراني‌ها خيلي سريع به كمك كشور همسايه خود شتافتند. عراقي‌ها تأكيد دارند اگر اين كمك‌ها نبود بغداد سقوط كرده بود و عراق سرنوشت نامعلومي پيدا مي‌كرد.
 
امريکا در مرز ما با سوريه نماند
 حيدر العبادي در ادامه به تحولات سوريه پرداخت. وي با تقدير و تحسين پيشروي نيروهاي عراقي به سمت مرز سوريه ابراز اميدواري كرد امريكا در مرز سوريه با عراق باقي نماند. منظور العبادي حضور نظاميان امريكا در گذرگاه مرزي تنف واقع در مرز عراق و سوريه است. اين گذرگاه در مسيري قرار گرفته كه بغداد را به دمشق وصل مي‌كند و به همين دليل از اهميت زيادي برخوردار است. ناظران معتقدند هدف امريكا از حضور در اين منطقه ايجاد شكاف يا منطقه حائل بين بغداد تا دمشق است تا جلوي تحقق آنچه را كه «هلال شيعي» مي‌خوانند بگيرند.  فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق در ادامه با حمايت مجدد از حشدالشعبي گفت: بعثي‌ها و مجاهدين خلق پشت صحنه اهانت و تبليغات منفي عليه حشد الشعبي هستند و ما به عنوان دولت عراق جلوي محاكمه حشد الشعبي در دادگاه كيفري بين‌المللي را گرفتيم و به آنها گفتيم كه حشد‌الشعبي زير نظر دولت عراق فعاليت مي‌كند. حشدالشعبي يا بسيج مردمي عراق سازماني از گروه‌هاي مردمي است كه پس از سقوط موصل و در پي فتواي آيت‌الله سيستاني ايجاد شد. اين سازمان مردمي نقش پيشرو و كليدي در مبارزه با داعش دارد اما به دليل روابط نزديكي كه با ايران دارد آماج حملات تبليغاتي سنگيني قرار دارد.
  
شمارش معكوس در موصل
صحبت‌هاي حيدرالعبادي همزمان با شروع عمليات جديد در موصل مطرح شد. روز يك‌شنبه نيروهاي عراقي عمليات خود را براي بازپس‎گيري منطقه «موصل القديمه» واقع در غرب شهر موصل آغاز كردند. هشت ماه پيش بود كه نيروهاي عراقي حمله به موصل را آغاز كردند و حالا گفته مي‌شود شبه‌نظاميان داعش در چند بخش شهر و در محلات قديمي همچنان مقاومت مي‌كنند. نيروهاي ارتش عراق به آرامي و محله به محله در شهر پيش مي‌روند و تاكنون بخش شرقي را از تسلط داعش رها كرده‌اند.
 
در همين بازه زماني حدود ۱۹۵ هزار نفر از آوارگان به شهر برگشته و در بخش شرقي موصل مأوا گرفته‌اند. در بخش مركزي شهر كه هنوز در دست داعش قرار دارد، به گفته سازمان ملل متحد هنوز حدود 100 هزار شهروند عادي سكونت دارند كه مي‌توانند از سوي اين سازمان تروريستي به عنوان گروگان گرفته شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار