کد خبر: 857603
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
مسعود زنده‌روح کرمانی:
رئیس سابق هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» با موضوع زیارت گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که برای دوربین عکاسی در نزدیک‌شدن به سوژه یا حضور در اماکن زیارتی وجود دارد، آزاد بودن عکاس با دوربین موبایل اهمیت پیدا می‌کند، پس از او انتظار می‌رود تصاویر ناب‌تری ثبت کند.
مسعود زنده‌روح کرمانی هنرمند باسابقه عکاسی در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره عکس موبایلی «هشت» در پاسخ به این پرسش که عکاسی با تلفن همراه یک فرصت است یا تهدید، اظهار داشت: هر وسیله‌ای که می‌شود با آن عکس گرفت، عکاسی است و الان به تعداد آدم‌هایی که گوشی تلفن هوشمند در دستشان است، دوربین عکاسی وجود دارد. این اتفاق خوبی است، چون خیلی از وقایع و دیدگاه‌ها در لحظه رخ می‌دهد و اگر ثبت نشود، فرصت از دست رفته است.

رئیس سابق هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران ادامه داد: در خیلی از رخدادها، شاید خبرنگار و عکاس حضور نداشته باشند و نتوانند به موقع خود را به آن برسانند، اما مردم عادی حضور دارند و آن واقعه را به کمک دوربین موبایل ثبت می‌کنند و این تصاویر به سرعت در حجم گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

وی افزود: ممکن است عکاسی با موبایل در آغاز به صورت تفننی باشد، اما اگر کسی درگیر آن شود، به دنبال مسائل و حل مشکلات آن می‌رود؛‌ آن وقت است که تفکر و اندیشه ارتقا می‌یابد و این موضوع به جامعه عکاسی کمک می‌کند. البته از طرفی هم فراگیری تلفن‌های هوشمند و رشد چشمگیر قابلیت‌های دوربین آن‌ها، به نوعی تهدید برای عکاسان حرفه‌ای محسوب می‌شود که خود جامعه عکاسی باید از این قضیه مراقبت کنند.

رئیس سابق هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران اذعان کرد: اکنون در بخش عظیمی در جامعه جهانی، عکاسی موبایلی به عنوان یک اندیشه تسری یافته و به عنوان یک سبک و روش جا افتاده است. شاید برخی مواقع اگر موبایل نباشد، و دوربین عکاسی باشد، آن عکس اصلا عکس نشود! از این خاصیت‌های گوشی تلفن همراه است.

وی ادامه داد: در جشنواره‌های اخیر، اکثر اوقات بخشی به نام عکس‌های موبایلی هم در نظر می‌گیرند و اتفاقا خیلی از عکس‌های خوب هم در همین بخش به جشنواره ارسال می‌شود. چون آد‌م‌ها فارغ از تکنیک‌ها کار می‌کنند، ضمن اینکه عکاسی با موبایل در سطح شهر نیاز به مجوز ندارد اما این قضیه در اکثر اماکن برای دوربین عکاسی صدق نمی‌کند. اینجاست که مدیا به کمک بخش مستندسازی جهان می‌آید.

زنده‌روح کرمانی با بیان اینکه عکاسی با موبایل راه‌رفتن روی لبه تیغ است، خاطرنشان کرد: عکاسی با موبایل ممکن است ما را یک پله بالا ببرد، اما ممکن است خطرناک باشد. به خاطر آورید سیل عظیمی از افراد موبایل به دست که خود را به ساختمان پلاسکو رسانده بودند. این همان نقطه خطر است.

وی درباره موضوع جشنواره عکس «هشت» گفت: فکر می‌کنم موضوع زیارت خیلی ما را درگیر می‌کند، چون تقریباً در تمام شهرهای ایران زیارتگاه‌هایی وجود دارد که در هر کدام، بی‌نهایت سوژه برای عکاسی است. البته باید توجه داشت ما از موضوع زیارت یا موارد مشابه ـ مانند محرم ـ هزاران عکس دیده‌ایم، بنابراین عکاس باید دنبال نکته جدیدی در این موضوع باشد.

داور مسابقات گوناگون عکاسی در پایان تأکید کرد: بنده به عنوان یک داور، انتظاری که از یک عکس موبایلی دارم این نیست که خیلی به کادربندی و ترکیب‌بندی توجه کنم، بلکه بیشتر نوع نگاه و اندیشه عکاس برایم مهم است. نکته دیگر هم اینکه با توجه به محدودیت‌هایی که برای دوربین عکاسی در نزدیک‌شدن به سوژه یا حضور در اماکن زیارتی وجود دارد، آزاد بودن عکاس با دوربین موبایل اهمیت پیدا می‌کند، پس از او انتظار می‌رود تصاویر ناب‌تری ثبت کند.

بر اساس این گزارش، جشنواره عکس «هشت» ویژه عکاسی با تلفن همراه با محوریت فرهنگ زیارت است که در قالب یکی از مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود. وجیه‌اله شیرمحمدی دبیر این جشنواره و نقش رویای بهشت متولی برگزاری این رویداد هنری است. آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره روز ۱۰ تیرماه آتی اعلام شده و علاقه‌‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره می‌توانند به وبسایت www.rbphoto.ir مراجعه کنند یا کانال تلگرامی جشنواره را با نشانی @eightphot دنبال کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار