کد خبر: 857539
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
بانک مرکزی در حالی جزئیات نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را ۱۲.۵درصد اعلام کرده که سهم درآمدهای نفتی از رشد تولید ناخالص داخلی حدود ۷۸درصد بوده است.
 تسنیم:  بانک مرکزی در حالی جزئیات نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را ۱۲.۵درصد اعلام کرده که سهم درآمدهای نفتی از رشد تولید ناخالص داخلی حدود ۷۸درصد بوده است.
 
  بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی همراه با نفت کشور از منفی 1.4 درصد در سال 94 به 12.5 درصد در سال 95 افزایش یافته است، این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت تنها 3.3درصد بوده است.
 
همچنین نگاهی به جدول درصد رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیتهای اقتصادی نشان می‌دهد، ارزش افزوده گروه نفت از 7.2 درصد در سال 94 به 61.6 درصد در سال 95 افزایش یافته است، این درحالی است که ارزش افزوده گروه صنایع و معدن تنها 2.2 درصد، ارزش افزوده گروه کشاورزی 4.2 درصد و ارزش افزوده گروه خدمات 3.6درصد بوده است.
 
جدول 
 
بر این اساس میزان ارزش افزوده درآمدهای نفتی در فصل سوم سال گذشته (با 77 درصد) بیشترین رشد را داشته و مجدداً در فصل آخر سال 95 میزان رشد حاصل از درآمدهای نفتی کاهش یافته است. همچنین زیرگروه ساختمان به‌عنوان یکی از پیش‌رانهای اصلی اقتصاد کشور در سال گذشته با وضعیت بغرنجی مواجه بوده رشد تولید ناخالص داخلی این بخش منفی 13.1 درصد بوده است.
 
جدول 
 
از سوی دیگر بررسی جداول منتشرشده از سوی بانک مرکزی در قسمت سهم فعالیتهای اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد، در حالی که سهم فعالیتهای نفتی در رشد مذکور 9.8 درصد بوده، فعالیتهای اقتصادی حاصل از فروش نفت، 78 درصد رشد تولید ناخالص داخلی را به‌نسبت عدد 12.5% تشکیل می‌دهد.
 
جدول 
 
در پایان ذکر این نکته ضروری است که با وجود تأکیدات فراوان در پرهیز از تشتت آماری همچنان در ارائه آمارها از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران شاهد اعلام آمارهای متفاوت هستیم، در حالی که چندی قبل مرکز آمار ایران نرخ رشد سال 95 را 8.3 درصد اعلام کرده بود، بانک مرکزی هم‌اکنون میزان رشد اقتصادی سال 95 را 12.5 درصد اعلام نموده است. در مورد نرخ رشد اقتصادی بدون نفت هم همین موضوع صادق بوده و در حالی که بانک مرکزی نرخ رشد بدون نفت را 3.3 درصد اعلام کرده این رقم از سوی مرکز آمار ایران 6.3 درصد اعلام شد، در واقع بین اعداد اعلام‌شده از سوی دو نهاد متولی اعلام آمار رشد اقتصادی تنها در قسمت بدون نفت اختلاف 3درصدی وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار