کد خبر: 857519
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل:
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت: با توجه به رکود موجود در حوزه مسکن در سال‌جاری، ما با کاهش 30 درصدی صدور پروانه‌ها در حوزه نظام مهندسی روبه‌رو هستیم که وضعیت درآمدی ما را نیز کاهش داده است.

به گزارش خبرنگارجوان آنلاین از اردبیل، دکتر میر محمد سید هاشمی در جمع تعدادی از خبرنگاران در اردبیل با تشریح آخرین وضعیت نظام مهندسی ساختمان در استان اردبیل اظهار کرد: ما در هفت رشته نظام مهندسی ساختمان اعم از عمران، معماری، شهرسازی، برق، ترافیک و... بیش از 10 هزار و 200 عضو داریم که نیمی از آنها دارای پروانه اشتغال هستند.

وی با بیان اینکه 100 شرکت مشاوره امر خدمات در حوزه طراحی و نظارت و حدود 60 شرکت نیز کار اجرایی را انجام می‌دهند، تصریح کرد: در نظام مهندسی ما دو گونه خدمات به شکل صنفی برای مهندسان و خدمات حرفه‌ای برای عموم مردم انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: در حوزه صنفی سازمان نظام مهندسی سعی کرده تا ارجاعات نقشه به مهندسان را سر و سامان دهد به طوریکه از سال‌های گذشته گلایه‌هایی مطرح بوده که بحث ارجاعات نقشه به مهندسان با تبعیض انجام می‌شود که ما سعی کردیم با همراهی هیأت مدیره این دغدغه چندین ساله مهندسان را با اعلام ارجاعات به شکل روزانه و شفاف از طریق سایت اطلاع‌رسانی دقیقی را در این حوزه انجام دهیم.

سید هاشمی با اشاره به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان در رشته مهندسی و ضرورت پاسخگویی به آنها در حوزه ارجاعات سعی کردیم به صورت شفاف و روشن و متناسب با شرایط عرضه و تقاضا ارجاعات را انجام دهیم تا به تناسب خدمات مطلوب‌تر و فعالیت بیشتر شرکت‌ها زمینه ایجاد رضایت نسبی در این حوزه فراهم آید تا کار با شفافیت و روشنی ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در این حوزه ما سعی کردیم فعالیت سازمان نظام مهندسی مرکز استان را از شهرستان‌ها مجزا در نظر بگیریم تا نظارت‌های مرکز استان تقویت شده و با پرهیز از اقدامات دستی و سنتی سعی کنیم به شکل نرم‌افزاری فعالیت‌ها و اقدامات سازمان نظام مهندسی را مورد رصد و توجه قرار دهیم.

سید هاشمی اضافه کرد: ما باید سعی کنیم با حذف نظام بروکراسی و تکیه بر روش‌های جدید و الگوهای نرم‌افزاری مناسب بتوانیم به شکل حرفه‌ای در این حوزه ورود پیدا کرده و ارائه خدمات را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما در گام اول سعی کردیم تا با اهمیت دادن به مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در باب صرفه‌جویی انرژی که یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال است، بتوانیم زمینه تولید کیفی‌تر مصالح و همچنین ابتکارات مهندسان را در این حوزه مورد توجه و پیگیری قرار دهیم.

برپایی نمایشگاه دائمی محصولات ساختمانی در اردبیل

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا طبقه همکف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل را به نمایشگاه دائمی محصولات تولید شده در استان در حوزه‌های مختلف ساخت و ساز اختصاص دهیم تا عموم مردم در این زمینه بیشتر با توانمندی‌های مهندسی استان اردبیل آشنا شوند.

سید هاشمی به حوزه درآمدی نظام مهندسی نیز اشاره کرد و گفت: ما در یک ابتکار مناسب سال گذشته سعی کردیم تا با استفاده از برند سازمان در حوزه تبلیغات برای محصولات متنوع تولید شده استان به ویژه برای نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان هزینه‌هایی همچون روز مهندس و چاپ سررسید را تأمین کنیم به طوریکه با یک حرکت بی‌سابقه بیش از 50 میلیون تومان از طریق اسپانسرها تأمین کردیم تا صرف هزینه‌های روز مهندس شود.

وی به برخی از اقدامات حوزه فرهنگی و ورزشی و برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن، اذان و همچنین برگزاری مسابقات متعدد ورزشی اشاره کرد و افزود: با همکاری شهرداری و با یک نماد خلاقانه از سوی مهندسان تلاش می‌کنیم تا بوستان جلوی سازمان نظام مهندسی را به نام بوستان مهندس نامگذاری و المان مهندس را در آن نصب کنیم.

رکود مسکن با مالیات اعمال شده در این حوزه ادامه پیدا می‌کند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در پاسخ به سؤال خبرنگار ساوالان خبر در حوزه رکود مسکن و پیامدهای آن تصریح کرد: به نظر بنده دو دیدگاه در حوزه مسکن و رفع رکود آن مطرح است که اولی حکایت از خروج مسکن از رکود دارد که امکان افزایش جهشی قیمت در نیمه دوم سال دور از دسترس نیست.

سید هاشمی بیان کرد: نظر برخی دیگر از کارشناسان در این است که با اعمال مالیات 15 تا 25 درصد در حوزه مسکن که به تصویب هیأت دولت رسیده در نیمه دوم سال امکان خروج مسکن از رکود وجود ندارد و همچنان حوزه مسکن و بخش‌های وابسته به آن گرفتار برخی از دغدغه‌ها و نگاه‌های چالشی اقتصادی خواهند بود.

وی در مورد حذف پارکینگ در سطح شهر اردبیل از ساخت و سازها اضافه کرد: متأسفانه در کمیسیون ماده پنج در این زمینه کوتاهی شده ولی در یک سال اخیر کمیسیون ماده پنج در این زمینه مباحث جدی داشته که عده‌ای نیز معتقدند حذف پارکینگ به رونق مسکن کمک می‌کند در حالی که باید در این زمینه مسؤولان امر با دقت نظر بیشتر سعی کنند تا تصمیم‌گیری منطقی در راستای اعمال ضوابط و مقررات برای احداث پارکینگ را مورد توجه قرار دهند.

سید هاشمی ادامه داد: حوزه مسکن در استان اردبیل بیشتر با نگاه اقتصادی مدیریت می‌شود و سازندگان بنا سعی می‌کنند با کمترین هزینه بیشترین بهره‌برداری را از فضای ساخت و ساز انجام دهند که در این باب عمده سازندگان آپارتمان‌ها سعی می‌کنند با حذف پارکینگ به تعداد طبقات اضافه کرده و فروش بیشتری را داشته باشند.

وی گفت: ما اگر بتوانیم حوزه مسکن را از بحث اقتصادی خارج کرده و به سمت سیما و منظر مطلوب شهری و اعمال سیاست‌های کمیسیون ماده پنج سوق دهیم، قطعاً بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات برطرف می‌شود.

الزامات آتش‌نشانی را در ساخت و سازها مد نظر قرار دادیم

سید هاشمی اظهار کرد: بحث الزامات آتش‌نشانی در ساختمان‌ها به عنوان مقررات ملی مورد توجه قرار گرفته و ما نیز آماده تعامل و همکاری در این زمینه هستیم.

وی تصریح کرد: از زمان وقوع حادثه آتش‌سوزی در پلاسکو این مباحث جدی‌تر گرفته شده و قرار است طبق مقررات ملی تمامی الزامات در حوزه آتش‌نشانی در ساختمان‌ها به ویژه بلند مرتبه‌سازی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

سید هاشمی به بازنگری طرح جامع شهر اردبیل اشاره کرد و گفت: امیدواریم هر چه سریعتر این طرح جامع که یک افق و دید 20 ساله حوزه ساخت و ساز را برای ما مشخص می‌کند، آماده شده و براساس آن طرح‌های تفصیلی تهیه شود تا ما بتوانیم بر همین اساس یک نظام کارآمد و توانمند را در حوزه ساخت و ساز شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما عضو جلسه کمیسیون ماده پنج بدون رأی هستیم و قطعاً تراکم در ساخت و ساز به دلیل آن که منافعی را نصیب شهرداری می‌کند کمتر رغبتی به جلوگیری و ممانعت از این گونه ساخت و ساز وجود داشته و شهرداری بی‌میل نیست که پرونده‌ها در کمیسیون ماده 100 مورد بررسی قرار گیرد.

سید هاشمی به بحث اشتغال مهندسان اشاره کرد و ادامه داد: هر چند ایجاد اشتغال در حوزه وظایف سازمان نظام مهندسی نیست ولی با توجه به احساس مسؤولیتی که داریم با همراهی نمایندگان مجلس تلاش می‌کنیم تا با متقاعد کردن بیمه تأمین اجتماعی و تأمین منابع مالی از محل پولی که تأمین اجتماعی برای هر ساخت و ساز دریافت می‌کند، پنج تا 10 درصد این منابع را برای پوشش بیمه‌ تأمین اجتماعی مهندسان بیکار اختصاص دهد.

وی بیان کرد:‌ در کنار آن ما به استاندار اردبیل پیشنهاد کردیم تا نظام مهندسی به عنوان عضو کارگروه اشتغال معرفی شود تا در آن جلسات پیگیر ایجاد فرصت اشتغال برای مهندسان جوان باشیم که این کار با واگذاری پروژه‌های عمرانی در همه زمینه‌ها نظیر طراحی و اجرای پل، اصلاح تقاطع‌ها و... می‌تواند زمینه اشتغال مهندسان جوان را فراهم آورد.

سید هاشمی اضافه کرد: به عنوان نمونه به همت مهندسان بومی در سال‌های اخیر بیش از 30 تقاطع در اردبیل اصلاح شده که این خود به معنای ایجاد فرصت اشتغال است که با توجه به رکود مسکن و کاهش 30 درصدی صدور مجوزها از طرف سازمان نظام مهندسی و کاهش ارجاعات نقشه، امیدواریم از این طریق زمینه اشتغال مهندسان را فراهم کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر