کد خبر: 857490
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
رییس اداره محیط زیست شهرستان بستان آباد:
رییس اداره محیط زیست شهرستان بستان آباد گفت: یک هزار و 784 مترمربع از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده قوریگل آزاد شد.
محمدرضا فقهی فرهمند  افزود: در پی شکایت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بستان آباد و پس از اخذ دستور قضایی، این سطح از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده قوریگل که به صورت غیرمجاز تصرف و اقدام به ساخت و ساز در محل شده بود، با همکاری نیروی انتظامی شهرستان رفع تصرف شد.
وی گفت: بخشی دیگر از اراضی ملی منطقه حفاظت شده قوریگل هم با تلاش‌های اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بستان آباد و با دستور قضایی رفع تصرف شد.
وی افزود: حفاظت از اراضی ملی حفاظت شده از اولویت‌های اصلی این اداره بوده و انجام گشت و کنترل و نظارت شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت به ‌منظور حفظ و حراست از عرصه‌های ملی در مناطق حفاظت شده مهم‌ترین اقدام این اداره در زمینه حراست از عرصه‌های ملی است.
فرهمند گفت: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، اداره حفاظت محیط زیست در صورت مشاهده هرگونه تصرف و تجاوز به اراضی ملی حفاظت شده با صدور اخطاریه مبنی بر رفع تصرف، در صورت عدم تمکین با تشکیل پرونده قضایی، متخلفان را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بستان‌آباد با اشاره به اهمیت تعامل و مشارکت عمومی در امر حفاظت از عرصه‌های ملی، از تمامی مردم، به ‌ویژه ساکنان محلی در اطراف منطقه حفاظت شده قوریگل تقاضا کرد به ‌منظور جلوگیری از تصرف و تخریب غیرقانونی اراضی ملی و حفظ این میراث گران‌بها، که طبق اصل 50 قانون اساسی وظیفه و رسالتی عمومی و همگانی است، مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان را یاری کنند.
قوری‌گل (به معنی تالاب خشک) در 30 کیلومتری جنوب شرق تبریز و در 15 کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای یوسف آباد قرار گرفته‌است.
منابع تأمین‌کنندهٔ آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است.
با توجه به اهمیت زیست محیطی تالاب قوریگل، این تالاب جزء تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است.
همچنین این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.
برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه اجرا می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر