کد خبر: 857481
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
رئیس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان سمنان از مرمت کاشی‌کاری‌های رخبام مناره‌های دروازه تاریخی ارگ سمنان خبرداد.

حمیدرضا دوست محمدی بااعلام این خبر افزود: با هدف حفظ و مرمت بناهای تاریخی شهرستان سمنان، کار مرمت کاشیکاری‌های رخبام مناره‌های دروازه ارگ حکومتی سمنان آغاز شد.
وی گفت: ساخت کاشی‌های جدید، برداشت کاشی‌کاری‌های گنبدهای کوچک رخبام مناره که بر اثر عوامل جوی دچار آسیب شدید شده، پاکسازی ملات از بین رفته، مرمت لعاب آسیب دیده و نصب مجدد در محل خود از جمله فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای مرمت و بهسازی این بنای تاریخی است.
دوست‌محمدی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای مرمت دروازه ارگ سمنان در سال‌های گذشته افزود: یکی از این اقدامات، استحکام بخشی سازه‌های چوبی داخلی آسیب دیده شده از عوامل بیولوژیک مناره های ارگ است که در سال 1390 با مته ای انحصاری ساخت متخصصین ایرانی انجام شد .
رئیس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان با بیان اینکه  دروازه ارگ سمنان از یادگارهای دوره قاجاریه است که به دستور ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است اضافه کرد: دروازه ارگ به عنوان ورودی شمالی شهر سمنان، جزیی از یک مجموعه ارگ حکومتی بوده که با توجه به توسعه ساختار شهر در دوره پهلوی همزمان با ایجاد خیابان طالقانی، مجموعه ارگ حکومتی تخریب و فقط این دروازه باقی مانده است .
دروازه ارگ سمنان به خاطر ساختار و تناسبات معماری و نقوش کاشیکاری از جمله نقش نبرد رستم و دیو سفید از بناهای شاخص کشوری و یکی از زیباترین دروازه‌های کشور محسوب می‌شود، این بنا سال‌هاست که به نماد استان سمنان تبدیل شده است.
مكان اين دروازه كه اكنون به ميداني تبديل شده است در مركز شهر سمنان و در خيابان طالقاني واقع است.
دروازه ارگ سمنان به شماره 395 در تاریخ 30/3/1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر