کد خبر: 857461
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
پس از بالا گرفتن تنش‌ها بين قطر و عربستان سعودي و قطع روابط ديپلماتيك شيوخ عربي با دوحه، اين بار جنگ سعودي‌ها با قطر به رسانه‌ها كشيده شده است.
پس از بالا گرفتن تنش‌ها بين قطر و عربستان سعودي و قطع روابط ديپلماتيك شيوخ عربي با دوحه، اين بار جنگ سعودي‌ها با قطر به رسانه‌ها كشيده شده است. شبكه الجزيره قطر روز شنبه اعلام كرد حساب كاربري عربي اين شبكه با 12 ميليون دنبال كننده در توئيتر مورد حمله سازماندهي شده قرار گرفته و از دسترس خارج شده است. رئيس كميته ملي حقوق بشر قطر هم گفت كه پيامدهاي تحريم‌هاي اعراب تخريب‌كننده و بدتر از ديوار برلين هستند.
با گذشت دو هفته از قطع روابط ديپلماتيك عربستان سعودي و همپيمانان عربي‌اش با قطر، تنش‌هاي بين دو طرف ابعاد جديدي به خود گرفته است. عربستان سعودي كه به لطف دلارهاي نفتي از هر اقدامي در عرصه بين‌الملل عليه قطر استفاده مي‌كند، اين بار نوك حمله خود را به سمت رسانه‌هاي قطري نشانه رفته است تا با تحت فشار قرار دادن قطر، مقامات دوحه را به تسليم در برابر خود وادار كند.
 
صفحه اصلي شبكه الجزيره در توئيتر صبح شنبه از دسترس خارج شد و پس از سه ساعت درحالي كه تعداد اعضاي آن از حدود 12 ميليون به كمتر از هزار دنبال ‌كننده رسيده بود، دوباره فعال شد. با اين اتفاق به نظر مي‌رسد تنش ميان عربستان و قطر پا به فضاي مجازي نيز گذاشته است. سعودي‌ها پيشتر در پي تنش با قطر دفاتر الجزيره در عربستان را بسته بودند. ياسر ابوهلاله، مدير شبكه الجزيره در توئيتر خود گفت كه اين حجم از حملات عليه اين شبكه تاكنون بي‌سابقه بوده است. ياسر ابوهلاله گفته است كه توئيتر به‌تدريج دنبال‌كنندگان صفحه توئيتر الجزيره را ‌باز خواهد گرداند. برخي كاربران در توئيتر از اين اتفاق به جنگ عربستان با قطر در فضاي مجازي تعبير كردند و نوشتند باز هم عربستان با پول نفت، جنگ سياسي در منطقه را ادامه مي‌دهد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، دفتر مركزي توئيتر كه در سان فرانسيسكو در ايالت كاليفرنيا قرار دارد هيچ توضيحي در رابطه با اين اتفاق ارائه نداده است. شايعات حكايت از آن دارند كه وليد بن طلال شاهزاده معروف و ثروتمند عربستاني سهامدار توئيتر است و اين اقدامات نيز به‌واسطه شخص بن طلال انجام مي‌شود. شبكه الجزيره كه به امپراتوري رسانه‌اي در منطقه معروف است از سال‌ها پيش به دليل انتشار اخبار و مطالب جهت‌دار كه نمونه آن حمايت از اخوان‌المسلمين مصر و كودتا خواندن عزل مرسي كه با حمايت امارات و عربستان صورت گرفت، همواره مورد خشم كشورهايي مانند عربستان بوده است، به همين منظور سعودي در سال‌هاي اخير به صورت گسترده اقدام به راه‌اندازي رسانه‌ها و تقويت آنها كرده تا اين امپراتوري رسانه‌اي را از بين ببرد.
  
تحريم‌هاي قطر بدتر از ديوار برلين
تحريم‌هاي عربستان و متحدانش عليه قطر واكنش مقامات دوحه را در پي داشته است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، علي بن صميخ المري، ‌رئيس كميته ملي حقوق بشر قطر روز شنبه در سخناني گفت: «تصميمي كه اين كشورها براي قطع روابط ديپلماتيك خود با قطر اتخاذ كرده‌اند، ‌نقض آشكار حقوق شهروندان كل منطقه است. اين محاصره و اين اقدامات به آنچه «مجازات‌هاي دسته‌جمعي» خوانده مي‌شود، منجر شده است و من از جامعه جهاني مي‌خواهم در اين مسئله ورود كند.» وي گفت كه اين اقدامات بدتر از ديوار برليني است كه ميان خانواده‌ها جدايي انداخت. اين مسئول قطري در ادامه از عربستان و همپيمانانش خواست در تصميم خود تجديدنظر كرده و از محاصره قطر دست بردارند.
  
خشم سعودي از تركيه
حمايت تركيه از قطر در مقابل عربستان سعودي و متحدانش خشم سعودي‌ها را برانگيخته است. درحالي كه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه از پيشنهاد اين كشور براي ايجاد پايگاه نظامي در خاك عربستان پرده برداشت، يك مقام سعودي گفت كه عربستان نيازي به پايگاه‌هاي نظامي تركيه ندارد. اردوغان اخيراً در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني «آر تي پي» پرتغال گفته بود: «هنگامي كه ما تصميم به ايجاد پايگاه نظامي در قطر را گرفتيم، در همان زمان در ديدار با پادشاه عربستان پيشنهاد تأسيس پايگاه نظامي در خاك عربستان را نيز ارائه دادم.» اردوغان گفت:سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان اعلام كرد رياض اين پيشنهاد تركيه در مورد تأسيس پايگاه نظامي در خاك اين كشور را بررسي مي‌كند كه تاكنون پاسخي به اين پيشنهاد نداده است.» تركيه در بحران بين قطر و عربستان، از قطري‌ها حمايت كرد و حتي موافقت خود را با اعزام 5 هزار نيروي نظامي به قطر اعلام كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار