کد خبر: 857430
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
شاعر شعر فتنه در گفت‌و‌گو با «جوان»:
شب نيمه ماه رمضان بر اساس سنت حسنه‌اي كه مقام معظم رهبري پايه‌گذار آن هستند، جمعي از شاعران در محفل شعري كه در محضر رهبر انقلاب برگزار مي‌شود، حاضر شده و به شعرخواني مي‌پردازند.

نویسنده: محمدصادق عابديني

شب نيمه ماه رمضان بر اساس سنت حسنهاي كه مقام معظم رهبري پايهگذار آن هستند، جمعي از شاعران در محفل شعري كه در محضر رهبر انقلاب برگزار ميشود، حاضر شده و به شعرخواني ميپردازند. امسال شعر شاعري جوان با مضمون فتنه در اين جلسه قرائت شد كه با استقبال و تحسين مقام معظم رهبري روبهرو شد. مهدي جهانداري، شاعر اصفهاني شعر فتنه در گفتوگو با «جوان» درباره حضور در آن جلسه شعر و قرائت شعر فتنه گفته است.

بعد از آنكه شعر فتنه را در محضر رهبر انقلاب خوانديد بازتابهاي زيادي پيدا كرد، اين شعر را چه زماني سروده بوديد؟

اين شعر براي حوالي نهم دي سال گذشته است، پيش از اين نيز يك مرتبه در همان ايام در حرم حضرت رضا(ع) شب شعري با موضوع انقلاب اسلامي برپا بود كه اين شعر را در آنجا اجرا كردم و بعد از آن در فضاي مجازي نيز منتشر شد.

پيش از اين هم سابقه حضور در شب شعر محضر مقام معظم رهبري را داشتهايد؟

امسال دفعه چهارمي بود كه توانستم در شب شعري كه در محضر مقام معظم رهبري برگزار ميشود، حاضر شوم و در اين دفعات هم سه مرتبه فرصت شعرخواني داشتهام.

چه شد كه به فكر سرودن شعر درباره فتنه افتاديد؟

از سال 88 و بعد از آن وقايع نامطلوب در فكرم بود كه درباره اين موضوع شعر بگويم اما دوست نداشتم شعر ضعيف و سرسري باشد براي همين در طول هفت سالي كه موضوع را در ذهنم نگه داشته بودم در حال مطالعه ميداني بودم و صحبتهاي مقام معظم رهبري را در خصوص فتنه دنبال ميكردم و اگر افراد ديگري نيز درباره فتنه صحبت ميكردند، مطالعه ميكردم.

حضرت آقا چند بار از شعرتان تعريف و آن را تحسين كردند، براي خودتان جالب بود تا اين حد مورد توجه قرار بگيريد؟

اين لطف و محبت مقام معظم رهبري را نشان ميدهد، اولين باري كه توفيق داشتم در اين جلسات شركت كنم به سال 79 بازميگردد. آن زمانها بيشتر نقد شعر انجام ميشد. بعدها خود حضرت آقا فرمودند كه جلسه نقد شعر نباشد و اشاره كردند كه اگر احسنت يا آفريني به يك شعر گفتند به معناي اينكه شعر عالي و بياشكال است، نيست! و بنده هم هميشه اين موضوع مد نظرم هست.

شاعر در شعر فتنه به دنبال بيان چه چيزي است؟

من در اين شعر ميخواهم بگويم فتنه چيزي بيرون از خودمان نيست. بايد براي جلوگيري از بروز فتنه از خودمان و اطرافيانمان شروع و روشنگري كنيم.

در آن جلسه غير از شما افرادي بودند كه در اشعارشان به موضوعات سياسي و مسائل روز بپردازند؟

بله، آقاي فريد شعر خيلي خوبي درباره حوادث تروريستي اخير خواندند كه حضرت آقا از ايشان تشكر كردند. يكي از افراد هم شعر طنزي با موضوع اقتصاد مقاومتي خواند. دوست ديگري نيز درباره برجام شعر خواند. اكثر شعرها به موضوعات مربوط به انقلاب و حوادث روز اشاره داشت.

بازتابهاي شعرتان را ديدهايد؟ حتي بعضيها تلاش كردهاند مشابه شما شعر بگويند!

دفعه اول كه در حرم امام رضا(ع) شعر را خواندم در فضاي مجازي پخش شد اما وقتي كه در محضر رهبر انقلاب خواندم بازتابهايش بسيار بيشتر شد. بعضي از بازتابها را در فضاي مجازي ديدهام. كارهايي با همين وزن و قافيه انجام دادهاند كه اكثراً كارهاي قوي نبودهاند و عمدتاً اشكال وزني و قافيهاي داشتهاند.

در فضاي مجازي حتي ديده شده عدهاي خواستهاند جواب شعر فتنه را بدهند!

ظاهراً كسي جواب شعر من را نداده بلكه جواب كليپي را دادهاند كه با مضمون شعر منتشر شد. من محتواي آن كليپ را رد نميكنم، اما كار ضعيفي بود، آن را نپسنديدم و تأييد هم نميكنم.

بالاخره بعضيها خودشان را مصداق فتنه ديدهاند و بهشان برخورده است!

در اين شعر مصداق فتنه خود شاعر است و در شعر خودش را در فتنه گناهكار ميداند. بنده معتقدم كه در زمان فتنه كمكاري كردهام پس در به وجود آمدن آن مقصرم.

بعضاً شنونده شعر فتنه ميتواند براي هر كدام از ابيات به ياد شخصيتي سياسي بيفتد، چقدر تمايل داشتيد چهرههاي سياسي حاضر در فتنه را در شعر بگنجانيد؟

حقيقتش اين است كه هيچ كدام از اشارهها به شخص خاصي بازنميگردد الا آن بيت كه به خود شاعر اشاره داشتم، حتي در بيتي كه به «طياره پاريس- تهران» اشاره كردهام، در آن زمان دقيقاً نميدانستم كه چه كساني در پرواز ورود امام خميني(ره) از پاريس حضور داشتند، البته ميدانستم كه بعضي از چهرههاي ابتداي انقلاب بعداً راه خود را از انقلاب جدا كردند، اما بعد از سرودن شعر بود كه تحقيق كردم و فهميدم دقيقاً چه افرادي در آن پرواز بودند.

كسي شعرتان را نقد كرده است، نظري درباره كارتان دادهاند؟

بله به بنده لطف داشتند، البته چون كانال تلگرامي دارم از طريق كانال نقدهايي برايم فرستادهاند كه همگي را خواندهام و از آنها نكتهبرداري كردهام كه از آنها استفاده كنم. اكثراً هم شعرهايي با وزن شعر فتنه فرستادهاند كه خب چندان قوي نبوده است. خيلي مشتاقم كه نظر اساتيد را درباره شعرم بدانم و نقدهاي آنها را بشنوم.

منظورم در خود جلسه شعر بود، رهبر انقلاب يا شاعران حاضر در جلسه نقد و نظري داشتند؟

بعد از جلسه چون بايد سريعتر به اصفهان باز‌‌ميگشتم فرصت نشد كه با ديگر شاعران حاضر در جلسه درباره شعر صحبت كنم. اما در همان جلسه بعد از شعرخواني من آقاي ديگري نيز شعر خواندند، حضرت آقا بعد آن به طور كلي درباره شعر من و شاعر بعدي نظر دادند و به اين نكته اشاره كردند كه تلفظ «صِفِين» غلط است و نام آن محل «صفين» است. كه من در شعر اشتباه «صِفِين» ميگفتم.

كمي درباره جلسات شعر در محضر رهبر انقلاب بگوييد، برداشت شما از اين جلسات چه بوده و چه تأثيري در ادبيات امروز داشته است؟

بسيار تأثيرگذار است. از زمان رياست جمهوريشان اين جلسات را داشتهاند و تا به حال ادامه داشته است. اين جلسات خيلي در بالندگي شعر كشور تأثيرگذار بوده است. اينكه شاعر در محضر رهبر و شخص اول مملكت شعر بخواند از يك سو و اينكه حضرت آقا خودشان شاعر زبردست و كارشناس خبره شعر هستند از سوي ديگر باعث ميشود شعر شاعران در بوته نقد قرار بگيرد و به بهتر شدن اشعار كمك كند.

شعر بعديتان را هم درباره فتنه خواهيد سرود يا موضوعات ديگري را مد نظر داريد؟

انشاءالله تا شعر بعدي بنده زمين از وجود فتنه پاك شده باشد و به دعاي اين شبهاي عزيز اثري از فتنه باقي نماند ولي به هر حال دغدغه من اين است كه اشعارم بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري باشد كه به درستي نيازهاي روز جامعه را بيان و پيگيري ميكنند. ايشان دغدغه زنده نگه داشتن شعر انقلاب و حفظ آن را دارند و به حق هم در اين راه تأثيرات زيادي داشتهاند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
احسنت هم شاعر وهم مقاله موجود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
...
قلم دانشمندان گرانبهاتر وبرتر ازخون شهداست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار