کد خبر: 857420
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
ارزش 2 شركت كوچك بورسي با بزرگ‌ترين هلدينگ دارويي تأمين اجتماعي برابر شد!
نویسنده: هادی غلامحسینی 
 
هلدينگ دارويي تأمين (تيپيكو) متعلق به تأمين اجتماعي در شرايطي بزرگ‌ترين هلدينگ دارويي خاورميانه به شمار مي‌رود كه ارزش كل سهام اين هلدينگ با 30شركت زير مجموعه در بورس تهران در كمال تعجب باارزش دو شركت كوچك بورسي خصوصي همچون داروسازي عبيدي و تهران‌شيمي برابري مي‌كند، اين در حالي است كه با اين مقايسه متوجه مي‌شويم اوضاع بورس و مديريت هلدينگ و شركت‌هاي تابعه فوق‌العاده نگران‌كننده است.
 
 به گزارش «جوان»، ارزش كل سهام دو شركت كوچك داروسازي بخش خصوصي در بورس عبيدي و تهران شيمي هم اينك معادل كل ارزش سهام هلدينگ دارويي تأمين در بورس است، اين در حالي است كه هلدينگ دارويي تأمين متجاوز از 30 شركت كوچك و بزرگ دارو‌سازي راهبردي در بورس و خارج از بورس در تملك خود دارد. هلدينگ دارويي تأمين در تابلوي بورس ارزشي حدود هزار و 800 ميليارد تومان دارد، اين در حالي است كه ارزش ذاتي دارايي‌هاي اين هلدينگ بالغ بر 7 تا 8 هزار ميليارد تومان است و فاصله ارزش ذاتي اين هلدينگ با ارزش اين هلدينگ روي تابلوي بورس نشان از مديريت فاجعه بار در اين هلدينگ بزرگ دارويي و همچنين وضعيت قرمز بازار سرمايه دارد.
وقتي وضعيت مديريت در شركت‌هاي متعلق به سازمان تأمين اجتماعي و شستا را ملاحظه مي‌كنيم طبيعي است كه بازدهي پايان سال دارايي‌هاي مجموعه فوق كه در واقع متعلق به ميليون‌ها كارگر و كارفرماست يك چهارم سود بانكي باشد، در حقيقت سازمان تأمين اجتماعي و شستا چنان در اداره شركت‌هاي بورسي و غيربورسي‌اش ناتوان است كه بازدهي 300 تا 400 شركت در نهايت به اندازه نرخ سود بانكي هم نيست.
 
سازمان تأمين اجتماعي يك بخش بيمه‌اي به شمار مي‌آيد كه در قبال حق بيمه‌هاي دريافتي تعهدات آني و آتي دارد، از اين رو بايد نظارت بر كاركرد صحيح اين مجموعه بسيار جدي و شديد باشد، اين نمي‌شود كه عده‌اي از اين مجموعه براي خود حياط خلوت درست و منافع عمومي را فداي مطامع شخصي، گروهي، سياسي و جرياني خود كنند.
  
بحران بعدي اقتصاد با تبعات اجتماعي وسيع
هم‌اكنون وضعيت شبكه بانكي در ايران چندان خوب نيست، اين در حالي است كه برخي مقامات دولتي براين باورند بحران در كمين سازمان تأمين اجتماعي و شستاست و بايد از هم اكنون وضعيت را در مجموعه‌هاي فوق كنترل كرد اما وزارت كار تا كنون برنامه‌اي براي رشد بهره‌وري و بهبود بازدهي در مجموعه‌هاي فوق نداشته است و سازمان تأمين اجتماعي و شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) با بيش از 300شركت به حياط خلوت برخي از مديران تبديل شده است كه هيچ تعهدي به سازمان تأمين اجتماعي، شركت، سهامداران، كارگران و توليد ندارند و افزايش نمايندگاني از سازمان بازرسي كل كشور در مجموعه‌هاي فوق مانع از توسعه فساد و همچنين اصلاح هرچه بيشتر امور خواهد شد
 
بازدهي اسفبار مجموعه تأمين اجتماعي
خط‌كشي‌هاي جناحي و باند بازي مديران در مجموعه‌هايي چون وزارت كار و شركت‌هاي سازمان تأمين اجتماعي و شستا بلايي بر سر بازدهي شركت‌ها آورده است كه ميانگين سودكل دارايي‌هاي اين مجموعه در سال زير 5درصد است و متأسفانه بخش‌هايي از اين سيستم چنان از كاركرد حرفه‌اي، عقلاني و اخلاقي خود خارج شده‌اند و به انحراف و فساد افتاده‌اند كه اگر يك مدير كارآمد و كاربلد و حرفه‌اي هم سكاندار شود با مديران در سايه‌اي روبه‌رو مي‌شود كه براساس منافع شخصي خود عمل مي‌كنند، از اين روكارشناسان براين باورند اين مجموعه‌ها براي جلوگيري از بحران آتي اجتماعي نياز به اصلاحات ساختاري عميق دارند.
 
علاوه بر حقوق و پاداش ها، ريخت و پاش‌ها و سفرهاي خارجه جهت تفريح و عقد قرارداد مدتي است كه حق حضور اعضاي غیر موظف هيئت مديره شركت‌هاي بورسي و فرابورسي سازمان تأمين اجتماعي و شستا با حاشيه‌هايي همراه شده است، متأسفانه گاه به رغم افزايش بهاي حق حضور اعضاي غير موظف هيئت مديره در شركت‌ها وضعيت سودآوري و بهره‌وري شركت بدتر شده است، از اين رو جا داردكل يا بخشي از صورت‌جلسات اعضاي هيئت مديره در قالب اطلاعات شركت‌ها روي سامانه كدال قرار گيرد تا سهامداران بدانند خروجي هزينه‌هاي نجومي حق حضور اعضا در جلسات هيئت مديره چيست؟
  
ركورد بيشترين حق حضور در جلسات هيئت مديره شكست
بررسي اطلاعات موجود شركت‌ها در سامانه كدال نشان مي‌دهد شركت كارخانجات داروپخش زير نظر تيپيكو با حق حضور يك ميليون و 700هزار توماني اعضاي غير موظف هيئت مديره در جلسات، ركورد حق حضور جلسات را در تاريخ نيم قرني بورس اوراق بهادار كشور شكسته، اين در حالي است كه اين شركت بورسي در حالي چنين حق حضوري را رقم زده كه حق حضوراعضاي غير موظف و موظف هيئت مديره در جلساتشان فقط 800هزار تومان است.
  
صورت‌جلسات هيئت مديره‌ها منتشر شود
انتشار جزئيات يا حتي كليات مكتوب جلسات هيئت مديره بسيار مفيد است و گام ديگري در جهت افزايش شفافيت شركت‌هاي بورسي و غيربورسي است و مي‌تواند سندي باشد تا سهامداران و حتي كارگران شركت در جريان مسائل شركت قرار بگيرند و در عين حال كتيبه‌اي است كه مي‌تواند عيار علمي، حرفه‌اي، كارشناسي و كارآمدي اعضاي هيئت مديره را در شركت‌ها به خوبي انعكاس دهد و همين امر مي‌تواند از ادامه كار يا انتصاب مجدد افراد ناكارآمد در پست‌هاي مهم‌تر جلوگيري كرده و فضا را براي رشد مديران شايسته و كارآمد در سيستم فراهم آورد.
 
ضايعات 160ميليارد ريالي  تنها در يك شركت!
ضايعات 160ميليارد ريالي براي يك شركتي به قدمت کارخانجات دارو پخش كه تنها يكي از شركت‌هاي تابعه تيپيكوي سازمان تأمين اجتماعي مي‌باشد، نشان‌دهنده آن است كه مديريت نتوانسته است فرايند و عمليات توليد محصول را به خوبي تحت كنترل داشته باشد، اين در حالي است كه گويا بخشي از اين زيان ضايعات مربوط به بخش بسته‌بندي قرص‌هاي توليدي شركت است كه بايد ديد اين همه ضايعات از كدام محل ايجاد مي‌شود و آيا عده‌اي انتفاعي از ايجاد ضايعات در شركت دارند يا خير؟
 
ضايعات بالاي اين شركت با توجه به اينكه  کارخانجات داروپخش در دولت يازدهم در خصوص سرم‌هاي تزريقي براي سلامت كشور تهديدآفريني كرد اين نگراني را ايجاد كرده كه نكند كيفيت توليد محصولات در اين شركت با اشكال اساسي روبه‌رو است، به همين دليل براي آنكه فاجعه توزيع سرم‌هاي آلوده مجدداً تكرار نشود هزينه ضايعات بالا رفته كه به هر حال اين هزينه‌ها نشان از اشكال در فرايند توليد است.
 
بگذريم برخي از شركت‌هاي سازمان تأمين اجتماعي و شستا آنقدر از كاركرد صحيح خود خارج شده‌اند كه اگر بخواهيم مصداق بياوريم دهها نمونه مي‌توان ذكر كرد اما بايد بدانيم كوتاهي در اصلاح مديريتي و ساختاري تأمين اجتماعي و شركت‌هاي شستا مي‌تواند در آينده تبعات اجتماعي را گريبانگير جامعه كند كما‌اينكه اگر منتقدان شجاع و منصف در دولت سازندگي و اصلاحات جلوي رشد قارچ‌گونه مؤسسات و تعاوني‌هاي اعتباري را مي‌گرفتند، امروز با بحران 7 هزار مؤسسه اعتباري غيرمجاز روبه‌رو نبوديم.
 
اوضاع اسفبار مديريت در شركت‌هاي سازمان تأمين اجتماعي و شستا و ريخت وپاش‌هاي فراوان اين مجموعه‌ها و سفرهاي خارجه بي‌مورد، ضايعات بالا در شركت‌ها، حقوق‌ها و پاداش‌هاي نجومي، باندبازي مافياگونه برخي از مديران و جريان‌ها، بازدهي پايين شركت‌ها، عدم پاسخگويي مديران و استفاده از امكانات حقوقي شركت براي حمله به منتقدان و خفه كردن صداي منتقد، كاهش ارزش سهام شركت‌هاي بورسي تأمين اجتماعي، عدم شفافيت شركت‌هاي بورسي و غيربورسي سازمان تأمين اجتماعي و... نويدبخش روزهاي بدي براي مجموعه تأمين احتماعي است كه علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد.
  
جلوی بحران در تأمين اجتماعي را بگيريم
در اين ميان، از آنجا كه مجموعه سازمان تأمين اجتماعي و شستا با منافع و آينده ميليون‌ها كارگر طرف است و بحران در اين مجموعه مي‌تواند عواقب اجتماعي وسيعي داشته باشد، از اين رو انتظار مي‌رود رئيس‌جمهور، معاون اول رئيس‌جمهور به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتي، وزير كار و متوليان شركت سرمايه‌گذاري سازمان تأمين اجتماعي و رئيس سازمان تأمين اجتماعي و همچنين مديران هلدينگ دارويي تأمين و كميسيون‌هاي اقتصادي و به ويژه نمايندگاني چون نادر قاضي‌پور و نهادهاي نظارتي بايد نگاه ويژه‌اي به سازمان تأمين اجتماعي داشته باشند تا از تداوم ناكارآمدي‌ها و انحراف‌ها در اين مجموعه جلوگيري كنند.
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
شهرام صمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
1
سلام
لطفا قیمت دارو را در ایران تثبیت کنید.
افزایش قیمت دارو کمر مردم را خواهد شکست.
با توجه به این مشکلات و کیفیتهای دارو لطفا به جای افزایش قیمت تمام تلاش خود را روی تثبیت قیمت دارو و بالا بردن کیفیت دارو بگذارید.
حتی به نظرم قیمت یکسری از دارو ها بسیار گران است و باید ستاد های نظارتی بتوانند قیمت آنها را کنترل کنند و کاهش دهند.
به امید روزی که صنعت بیمار داروی کشورمان خود درمان شود و به فکر بیماران کم درآمد بوده و با کاهش یا تثبیت قیمت دارو تلاش کند کیفیت دارو را نیز افزایش دهد.
لیلا احمدزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
1
آقای هادی غلامحسینی واقعا از زحمات شما متشکریم.
اگر به جای ایران در هر کشور دیگری زندگی کرده بودیم صد تا مسئول ریخته بود این دردهایی که شما می گویید را دوا کند.
متاسفانه اینجا ایران است.
یا کسی حال ندارد یا مداخله نمی کند یا می گوید مشکل خودشان است یا دستشان با متخلفان در یک کاسه است و یا و یا و یا و ......
خدا به شما روزنامه نگار پر دغدغه و کار بلد تندرستی عنایت کند.
موفق باشید.
کمک کمک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
1
خواهشا به داروپخش کمک کنید.
160 میلیارد ریال ضایعات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بسته بندی قرص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رئيس‌جمهور
معاون اول رئيس‌جمهور به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتي
وزير كار
متوليان شركت سرمايه‌گذاري سازمان تأمين اجتماعي
رئيس سازمان تأمين اجتماعي و همچنين مديران هلدينگ دارويي تأمين كميسيون‌هاي اقتصادي
نمايندگاني چون نادر قاضي‌پور
نهادهاي نظارتي
لطفا به داد ما برسید
سودابه شریفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
1
160 میلیارد ریال؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا؟؟؟؟؟؟؟
خیلی وحشتناکه 160 میلیارد ریال فقط از بسته بندی قرص.
آقای غلامحسینی من از سهامداران داروپخشم.
این مقدار ضایعات فقط از واحد بسته بندی قرص تمام ما سهامداران را بیچاره می کند.
مسئول این واحد کیه؟
باید پاسخگو باشه.
در غیر اینصورت باید ازش شکایت کنیم.
پیگیر از دو سال پیش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
1
دکتر ربیعی دو سال پیش نامه زدم به وزارت خونه شما شما ثبت دبیرخونه هم موجوده.
تمام این موارد را در مورد داروپخش و هلدینگ گوش زد کردم. به تفصیل فکر کنم حدودا 15 صفحه نامه بود حتی حضوری به خودتون و معاونتون و مشاورهاتون گفتم.
مردم از بس اومدم و رفتم.
چه وزیر محکمی هستید نه اون موقع براتون اهمیت داشت نه الان.
خوبه که روی حرف خودتون ایستادید.
مرد باید حرفش یکی باشه.
و حرف شما هم اینه که به من چه.
دکتر جان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
1
دکتر ربیعی عزیز که تشریف آوردید و از روی فرش قرمز رد شدید و به افتخار افتتاح داروهای جدید داروپخش کف زدید.
کو داروهای جدیدمون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کو تولید داروهای جدیدمون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
نامرئی بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
خیلی دوستتون داریم دکتر ربیعی عزیز.
کارت خیلی درسته.
بیماری مادرزادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
1
آقا تو رو خدا
تو رو خدا مجوز ازدیاد قیمت دارو را ندهید.
بخدا دو تا بچه هفت ساله و سه ساله بیمار دارم.
بخدا مشکل دارم.
تو رو جون عزیزاتون قیمت دارو رو افزایش ندید.
تو رو به عزیزاتون افزایش ندید.
یا کاهش بدید یا تثبیت کنید حداقل از این بیچاره تر نشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
1
خواهش می کنم فقط حرف نباشه
مدیر عامل هلدینگ و مدیر عاملای بی لیاقت زیر دستش رو از مجموعه حذف کنید .
کارشناس هلدینگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
1
چی شد آقای غلامحسینی؟
برای چه کسی مهم بود؟
چند تا مسئول بهت زنگ زدند؟
چند نفر پرسیدند بحران چیه؟
برای هیچ کس اهمیت نداشت؟
این مطالب را فقط آرشیو کن.
به عنوان سند بی لیاقتی مسئولین شستا و سایر مسئولین.
یه مدت دیگه که ورشکست شدند گفتند ما نمی دونستیم چنین و چنان شما یا این مقاله محکم بزنی در دهانشان.
در هر صورت خسته نباشی.
مدیر اداری هلدینگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
نگرانی این بازدهی پایین، همه مردم و کارمندها و کارگرها رو کشت به جز دکتر عزیز شانه ساز رو.
دکتر جان اگه هدفت روند کاهشی این بازدهیه بگو ما هم بیخیال باشیم.
دمت گرم که اینقدر خونسردی.
امیر طاها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
دوست دارم دکتر ربیعی.
خیلی باحالی.
چه شستایی مدیریت می کنی.
تبریک به اصلاح طلبها.
دکتر ربیعی همون گلهایی که سر کارگرها زدی سر شستا و هلدینگ دارویی هم بزن.
تو این مدت باقی مونده تا تغییر کابینه خدایی نکرده کسی رو عوض نکنی ها.
عنوض وقت بخور بخورشون تمام نشده.
دمت گرم
کاظم نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
مسئول اگه مسئول باشه قبل از اینکه روزنامه نگار تیتر نگرانی بزنه خودش مجموعه اش را جمع می کنه.
اینها نگران نیستند.
جیبشون پر شده حالا شما می خوای نگران باش می خوای نباش.
قانونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
مدارک رو قانونی رو کن تا نگرانی تبدیل به دغدغه رفع مشکل بشه.
البته امیدوارم بشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
0
سلام
الان دقیقا شما چه کسی را نگران کردید؟
مریض بیچاره؟
پرسنل کارگر مجوعه های تامین اجتماعی؟
مسئولین؟
دقیقا کجایی؟ دقیقا چه کسی؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار