کد خبر: 857294
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
کدخدایی در نشست خبری:
سخنگوی شورای نگهبان از ارسال گزارش تخلفات انتخاباتی مدیران دولتی به قوه قضاییه خبر داد.
جوان آنلاين: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز (شنبه 27 خرداد در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در میان متخلفان انتخابات مدیران دولتی نیز وجود دارد، گفت: ما گزارش‌هایی که از تخلفات انتخابات داشته‌ایم، به ترتیب به دوستان در قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم و تبعاً تعدادی از مدیران دولتی نیز در بین آنها هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه مهلت رسیدگی ما در حوزه تخلفات انتخابات از نظر قانونی پایان یافته و ما فقط باید گزارشها را ارسال کنیم و دوستان ما در بخش انتخابات شورای نگهبان گفتند که گزارشها را به قوه قضاییه ارسال کرده اند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره طول کشیدن زمان رای‌گیری و امکان تمدید آن بعد از 12 شب در روز انتخابات گفت: طبق قانون انتخابات می‌بایست در روز جمعه برگزار شود و در همه ادوار هم با این مشکل روبرو بودیم و این مشکل را با وزارت کشور داشته‌ایم که نباید تمدید برگزاری انتخابات بعد از ساعت 12 شب انجام شود.

وی با بیان اینکه بالاخره یک بار باید برای همیشه موضوع تمدید ساعت انتخابات حل شود اظهار داشت: از وزیر کشور تشکر می‌کنم که این پیشنهاد را دادند و در جهت اجرای آن گام برداشتند و بعد از 12 شب برگزاری انتخابات تمدید نشد؛ اگر انتخابات 12 و یک دقیقه هم برگزار شود، طبق قانون خلاف است به طوریکه در همه ادوار نیز شاهد این مشکل بوده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در توضیح علت طول کشیدن زمان برگزاری انتخابات گفت: طبق قانون باید مشخصات افراد ثبت شود، آیین‌نامه اجرای آن را نیز هیئت وزیران تصویب کرده و تاکید می‌دارد که مشخصات سجلی رای‌دهندگان حتما باید ثبت شود به طوریکه در غروب روز رای‌گیری و حدود ساعت 8 شب وزیر کشور به ما اعلام کرد که با توجه به صف‌هایی که ایجاد شده فقط کد ملی ثبت شود و مشخصات سجلی افراد ثبت نشود که پیرو این موضوع و با توجه به اینکه در آیین‌نامه و قانون تصریح شده که مشخصات سجلی باید ثبت شود، این موضوع را در هیئت مرکزی نظارت ارزیابی حقوقی بررسی کردیم که طبیعتا زمان برد و حدود ساعت 10 شب به نتیجه رسیدیم که ثبت کد ملی کفایت می‌کند و حدود ساعت 10 شب به جمع‌بندی رسیدیم و پاسخ خود را به وزارت کشور اعلام کردیم که تقریبا 2 ساعت طول کشید.

به گزارش تسنیم، کدخدایی در پاسخ به این سوال که در نشست خبری قبلی گفته‌اید که یکی از وابستگان کاندیداها مرتکب تخلف شده و آن را اعلام کرده‌ایم آیا قوه قضائیه اقدامی انجام داده است یا خیر افزود: ما گزارش خود را به قوه قضائیه داده‌ایم و آنها اعلام نظر می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شایعه شده که پول برخی موسسات اعتباری غیرمجاز برای ستادهای آقای روحانی در انتخابات هزینه شده است، نظر شما چیست، گفت: مطلب خاصی در این باره دریافت نکرده‌ایم اگر گزارش‌ها به ما برسد آن را بررسی می‌کنیم.

کدخدایی درباره جزئیات تخلفات انتخابات که به قوه قضائیه ارسال شده تصریح کرد: ما در شورای نگهبان تخلفاتی نظیر نرساندن تعرفه، کمبود تعرفه، دیر آغاز شدن ساعت رای‌گیری در ابتدای صبح و تبلیغات برخی افراد و مسئولان برای یک نامزد خاص را دسته‌بندی کرده‌ایم و به همراه گزارش اعلام صحت انتخابات به قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم؛ احراز نهایی تخلفات بر عهده قوه قضائیه است و ما حداکثر می‌توانیم در صورت احراز تخلفات گسترده یا تخلف به ابطال انتخابات ورود کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که بیشترین تخلفات از سوی کدام نامزدها بوده است اظهار داشت: این را نمی‌توانم پاسخ دهم اما بیشترین شکایات از سوی نامزد غیردولت بوده است.

وی همچنین درباره برگزاری انتخابات الکترونیک و اشکالات احتمالی آن تاکید کرد: هیئت نظارت مجلس در انتخابات شوراها با کارشناسان ما جلساتی داشته‌اند که اشکالاتی هم برای انتخابات الکترونیک احراز شده است اما اینکه چه تصمیمی گرفته شود منوط به اصلاح قانون انتخابات است که در قانون جامع انتخابات این کار انجام می‌شود.

کدخدایی در پایان با اشاره به تعیین مصادیق رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد: در این انتخابات اقدام خاصی صورت نگرفت و طبق رویه شورا عمل شد اما در حال حاضر تفسیر اصل 115 قانون اساسی دستور کار شورای نگهبان است که انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
1
0
وزیرکشور"در انتخابات قبل چنین رسم بود "در ساعت پایانی تمام کسانی که برای رای امده اند "داخل سالن رای گیری شوند"
انوقت دررا ببندند"ازان زمان به بعد دیگر از افراد دیر امده رای گیری نشود"نه اینکه عده ای پشت در بمانند ورای ندهند"تخلف از این واضح تر می شود. جناب کدخدائی مدیران متخلف به قوه قضائیه معرفی شدند"محکوم هم شدند"چه اتفاقی می افتد"
هیچ "از این میز بلند می شوند"بر میز دیگر می نشینند"انگار در کشور فقط همین افراد باسواد "باصطلاح متخصص وجود دارد"
بطوریکه در کشور قحط الرجال شده باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
سلام/ چرا تخلف های طرف مقابل را نمی گویید؟ مگر انها کم تخلف کرده اند؟ این جاده دو طرفه است بس یک جانبه قضاوت نکنید و ایمان خود را به خاطر دیگران از دست ندهید؟ چون روز حساب و کتاب هست و در روز قیامت حساب ّبس خواهم داد! یا علی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
0
0
خوب گفتی عزیز ، انگار تازه کیانی که تخلف میکنند برخی ارتقا پست هم پیدا میکنند . گون شاید........
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار