کد خبر: 857282
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
حاشيه‌ها و يادآوري‌هاي تاريخي براي سفر دونالدترامپ به عربستان
نسل‌هاي قبلي، يعني جوان‌‌هاي دهه 60 و 70 (1970- 1960 م) كه دومين فيلم سري معروف به جيمزباند، موسوم به پنجه طلايي‌(گلد فينگر)_ كه به بلبشويي، بي‌مز‌‌گي و ابتذال سريال‌هاي امروز نرسيده بود و...
نويسنده:  خسرو معتضد
 
 
نسل‌هاي قبلي، يعني جوان‌‌هاي دهه 60 و 70 (1970- 1960 م) كه دومين فيلم سري معروف به جيمزباند، موسوم به پنجه طلايي‌(گلد فينگر)_ كه به بلبشويي، بي‌مز‌‌گي و ابتذال سريال‌هاي امروز نرسيده بود و ابهت، شكوه و جذابيت خيره‌كننده‌اي داشت- را ديده‌اند، وجوه تشابه زيادي بين قهرمان (بدمن) آن فيلم- كه پنجه طلايي (گلد فينگر) لقب داشت- و دونالد ترامپ رئيس‌جمهور كاسبكار و عوامفريب امريكايي مي‌يابند؛ رئيس‌جمهور دلالي كه در كار فروش اسلحه و ساير كالاهاي امريكايي به اعراب است.
 
 
«گرت فروبه» هنرپيشه آلماني نقش «گلد فينگر» را ايفا مي‌كرد و نقش مثبت و قهرمانانه با «شون كانري» خوش‌تيپ، بلند قد و جنتلمن بود ولي اساساً جيمز‌باند پخمه و روستايي‌وار كنوني هيچ ربطي به آن جيمز‌باند سري‌هاي اول ندارد!
 
 
«گرت فروبه» آرتيست عصر نازي بود و در فيلم‌هايي كه بنياد سينمايي رايش( امپراتوري) آلمان در دوران نازيسم تهيه مي‌كرد، ايفاي نقش مي‌نمود. شباهت كامل «ترامپ» و «گرت فروبه» مرا متحير مي‌كند زيرا ترامپ هم آلماني‌تبار است. ظاهر ترامپ با آن خنده‌هاي «خر رنگ ‌كن» و چشمان نيمه فروبسته، گرت فروبه را در ذهن تداعي مي‌كند. او يك هنرپيشه بزرگ بود و اين يك دلال! سفر ترامپ به عربستان يك سفر تجاري بود ولي در اين سفر وقايعي روي داد كه بسيار جالب است.
 
 
نظري بر چند وچون يك سفر
 
 
رژيم عربستان كه چند سالي است از گوشه و كنار مي‌شنود در عصر زمامداري اوباما، طرحي محرمانه براي تجزيه عربستان به پنج يا شش كشور در وزارت خارجه و وزارت دفاع امريكا تدوين شده بود، با ذوق‌زدگي به استقبال ترامپ و همسر و دخترش ايوانكا و شوهر يهودي او جرالد كوشنر رفت. از تصاوير منتشره بر‌مي‌آمد شاهزادگان و شيوخ سعودي محو زيبايي ملانيا همسر و ايوانكا دختر ترامپ شده‌اند. حتي شيخي جوان از ملك سلمان خواسته ايوانكا را براي او خواستگاري كند! در حالي كه ايوانكا شوهر 36 ساله يهودي دارد كه مشير و مشاور ترامپ است.
 
 
از طرفي در كشوري كه زنان اغلب روبند بر چهره دارند، حق رانندگي ندارند، حق سفر به خارج بدون همراه بودن شوهر يا يك فرد خانوادگي مذكر را ندارند و جلسات رقص و خوشگذراني و آرايش آنان آنطور كه مجله‌نشنال جئوگرافيك چندي پيش با عكس و تفصيلات چاپ كرده بود در منازل يا آرايشگاه‌هاست و ميلياردها دلار خرج وارد كردن پودر، ماتيك و وسايل آرايش مي‌كنند، همسر و دختر ترامپ همه جا با سر و موي باز مي‌رفتند و بر تعداد عشاق خود مي‌افزودند! حتي كاريكاتوريستي تصويري از ملانيا را كشيده بود كه شيخ عربي به او سخت و عاشقانه خيره شده است و ترامپ به شيخ مي‌گويد:‌«‌اگر 500 ميليون دلار بدهي او را طلاق خواهم داد كه تو برش داري، همين حالا اين كار را بكن!» زنان دربار سلطنتي و شيوخ، 100 ميليون دلار به دختر او ايوانكا تقديم كردند تا صرف يك سازمان جديد‌التأسيس به نام «زنان كارآفرين» شود. همسر او ملانيا نيز هداياي گرانبهايي دريافت كرد.
 
 
رئيس‌جمهور يا دلقك؟
 
 
از ديگر نكات جالب اين سفر، گفته‌ها و حركات زشت و مبتذل ترامپ است و اين حكايت از آن دارد كه مردم امريكا تحت تأثير تبليغات و نيز تنفر از ادامه حكومت 16 ساله كلينتون‌ها، چه تحفه‌اي را براي رياست‌جمهوري برگزيده‌اند! مردي كه وقتي عبدالفتاح السيسي رئيس‌جمهور مصر را- كه مردي متين و جدي است- مي‌بيند، فرياد برمي‌آورد:‌«‌كفش‌هايت را دوست دارم به اين كفش‌ها مي‌گويند كفش مرد! پسر عجب كفش‌هاي براق نوك باريك شيكي داري؟!» يا به امير قطر مي‌گويد: «چرا از سلاح‌هاي خوشگل جديد امريكايي نمي‌خريد يا نمي‌داني اين سلاح‌ها چقدر قشنگ است؟!» در واقع ترامپ مرتباً با اين لاطائلات اعراب را در اين سفر رنگ كرد به طوري كه در آخر سلمان- كه از عقل زائل است و نطق‌هايش را با كمك دستگاه روبه‌رويش، ايراد مي‌كند- با چاپلوسي در مقابل ترامپ توانست 110 ميليارد دلار اسلحه جديد از امريكا خريداري كند. در واقع ترامپ به عربستان رفت تا هر اندازه مي‌تواند از دلارهاي نفتي سعودي‌ها براي مرمت اقتصاد امريكا بهره‌برداري كند.
 
 
اين در حالي است كه اغلب نشريات امريكا مخالف ترامپ هستند و دو روزنامه واشنگتن پست و نيويورك تايمز، همه‌روزه ترامپ و سخنان و كارهاي او را به باد تمسخر مي‌گيرند. كريستين امان‌پور نيز اخيراً در C. N. N گفت: سفر ترامپ به عربستان فرافكني و براي فرو‌نشاندن سر و صداي ناشي از ماجراي فلين و نفوذ جاسوسان روسي در دولت امريكاست. امان‌پور گفت: ترامپ به عربستان مي‌رود تا با فروش 110 ميليارد اسلحه موجود در انبارها، از سر و صداهاي نارضايتي در داخل امريكا بكاهد و ماجراي فلين و ساير مأموران رسوخ كرده در كاخ سفيد را فرو بنشاند. علاوه بر اين، يك روزنامه‌نگار امريكايي در توئيت خود از انتخابات ايران و اينكه يك رفتگر در لرستان از سوي مردم به عضويت شوراي شهر برگزيده شد، تعريف كرد و از ترامپ پرسيد آيا در عربستان براي يك بار انتخابات انجام شده است؟!
 
 
چالش‌هاي امنيتي يك رئيس‌جمهور نامتعارف!
 
 
امروزه فضاحت مايكل فلين و جاسوسي او براي روسيه در امريكا بالا گرفته است. كومي رئيس
اف. بي.‌آي براي آن بركنار شده بود كه در تحقيقات از ژنرال سه ستاره و مشاور امنيتي بر كنار شده ترامپ، به حقايق تكان‌دهنده‌اي دست يافته بود. كومي آگاه شده بود سفير تركيه با پرداخت رشوه‌اي به فلين، خواهان بازداشت تحقيقات و اعزام فتح‌الله گولن رقيب و منتقد سرسخت اردوغان به تركيه شده بود.
 
 
فيليپ كومي حقوقدان، عضو سابقه‌دار و متين دادگستري امريكا، رئيس F. B. I (دفتر تحقيقات و آگاهي سراسري امريكا) آگاه شده بود كه ترامپ به رئيس جديد سيا كه برگزيده و دست‌نشانده اوست، اخيراً دستور داده بود با كمك F. B. I، فتح‌الله گولن سالخورده از رهبران مخالف اردوغان را مخفيانه و بدون سر و صدا توقيف كند و تحويل مأموران امنيت اطلاعات و امنيت تركيه بدهد تا او را به آنكارا اعزام دارند! در سال‌هاي 1960 مأموران موساد و دستگاه‌هاي اطلاعاتي اسرائيل در خصوص جنايتكاران نازي مانند آيشمن شگردهايي مانند دزديدن و در كشتي يا هواپيما نهادن و اعزام به اسرائيل را باب كردند.
 
 
البته مأموران استخبارات مصر در عصر عبدالناصر نيز چند بار براي ربودن و به مصر بازگرداندن مخالفان عبدالناصر، از اين روش‌ها به كار مي‌بردند. يك بار فرد مخالفي را بيهوش كردند و در تابوتي گذاشتند و مي‌خواستند او را با هواپيماي مسافربري المصري به قاهره بفرستند كه تابوت در گمرك فرودگاه گشوده شد و آبروي مأموران مصري رفت!
 
 
پدرِ كومي اخيراً گفته است: ترامپ پسر او را به وضعي موهن بدون اطلاع او اخراج و بركنار كرد كه تحقيقات مهمي درباره روابط تجاري ترامپ با روسيه در دوران پيش از احراز مقام رياست‌جمهوري انجام داده و به نتايج بسيار باورنكردني و مهمي رسيده بود.
 
 
در واقع كومي درباره ترامپ زياد مي‌‌داند. مثلاً اينكه ترامپ بيش از رسيدن به مقام رياست جمهوري امريكا معاملات تجاري زيادي با روس‌ها داشته و يكي از زمين‌هاي مورد نياز سفارت روسيه را به بهاي چند برابري كه روس‌ها به او باج دادند، به روس‌ها فروخته بود. مايكل فلين ژنرال سه ستاره امريكايي احتمالاً مانند كيم فلين كه تا سال 1960 در مقام سياستمدار انگليسي براي شوروي‌ها جاسوسي مي‌كرد و فوكس و نان بي‌و مخصوصاً بانو اتل و شوهرش ژوليوس روزنبرگ يهودي - كه اسرار بمب اتمي امريكا را به شوروي‌ها فروختند تا به قول خود امريكا قادر نباشد فاجعه هيروشيما و ناكازاكي جديدي را ايجاد كند- براي روس‌ها كار اطلاعاتي مي‌‌كرده و ترامپ نادان او را به مهم‌ترين مقام مشاورت امنيتي خود گمارده بود. روزنبرگ‌ها سرانجام اعدام شدند و فشار تبليغاتي احزاب كمونيسم مانع از اعدام آن زن و شوهر نشد.
 
 
هديه ترامپ به شاهان سعودي
 
 
ترامپ در ادامه برنامه‌هايش اتباع سعودي را از شمول قانون منع ورود به امريكا مستثني داشت، زيرا او صاحب چندين هتل و مؤسسه تجاري در عربستان است. در فيلمي كه رابرت هنكي هنرپيشه اول آن بود و به نام «هولوگرام براي سلطان» (هولوگرام فوردكينگ) در دنيا پخش شد و جايزه هم گرفت، به خوبي اين مسئله تشريح شده بود. مثلاً در فيلم آورده مي‌شد تجارِِ حتي ورشكسته امريكا به عربستان سعودي دعوت مي‌شوند تا در يك سلسله پروژه‌هاي عمراني و صنعتي غول‌آسا، از پيشنهادات صوري از بودجه‌هاي چند ميليارد دلاري نفتيِ خزانه عربستان برخوردار شوند. پشت هر پروژه‌اي، يك شاهزاده سعودي قرار داشت كه با اعمال نفوذ و پارتي و رشوه‌خواري، طرح‌هاي خيالي شهرسازي، مناطق آزاد و كارخانه‌هاي عظيم بايد به تصويب برسد.
 
 
اين طرح‌ها هيچ‌كدام ضمانت اجرايي نداشت، بنابراين شركتي امريكايي را مي‌آوردند (كم‌كم شركت‌هاي چيني كه قيمت كمتري ارائه مي‌دادند هم شريك شدند) رابرت هنك شبي آبجو مي‌خواهد. كاركنان هتل او را منع مي‌كنند اما شب به يکي از سفارت‌هاي اروپايي در جده دعوت مي‌شود كه در آنجا انواع مشروبات اروپايي و امريكايي و حتي ماري‌جوآنا به او تقديم مي‌شود و نشاني چند دلال مشروب را به او مي‌دهند كه هميشه آماده آوردن مشروبات به اقامتگاه او هستند، منتها او بايد موقع سفارش بگويد براي من روغن زيتون بياوريد.
 
 
تفاوت دزدان كوچك با دزدان بزرگ در عربستان
 
 
در عربستان، در حالي كه دزدان خرده پا دستشان زير شمشير قطع مي‌شود و قاچاقچيان كوچك گردن زده مي‌شوند، براي دزدان بزرگ و قاچاقچيان تمام تسهيلات وجود دارد. رابرت هنك مات و مبهوت مي‌ماند كه همه در عربستان حق و حساب مي‌گيرند و دستشان زير ساطور قرار نمي‌گيرد! پروژه به كندي پيش مي‌رود. هنرپيشه فيلم «هولوگرام براي سلطان» به پادشاه وقت عربستان ملك عبدالله معرفي مي‌شود و مورد تفقد قرار مي‌گيرد. حتي امكان مي‌يابد با زن پزشك تحصيلكرده‌اي دوست شود، اما سرانجام چيني‌ها كه رشوه بيشتري داده‌اند، معامله احداث شهرك عمراني را از چنگ او در‌مي‌آورند، به همين روي او سرخورده و شكست‌خورده به امريكا بازمي‌گردد و تنها دستاورد او از عربستان، همان خانم دكتر تحصيلكرده است كه پس از طلاق گرفتن از شوهرش نزد او به امريكا مي‌آيد و همسر او مي‌شود.
 
 
تعامل ترامپ با تروريست‌هاي وحشي!
 
 
به هر ترتيب ترامپ اين روزها با بحران‌هاي پي‌در‌پي روبه‌رو است. او كه در برنامه‌هاي انتخاباتي از اعراب به عنوان تروريست‌هاي وحشي ياد مي‌كرد كه بايد آنان را دوشيد، در عربستان مي‌گويد كه برايش مايه افتخار است از كشوري با تمدن با شكوه و شامخ ديدن مي‌كند! به دست او شمشيري دادند كه مانند ساير ميهمانان كشور عربستان همراه ملك سلمان بيچاره كه زياد تاب و توان روي پا ايستادن ندارد، رقص شمشير كند. ترامپ نه شكوه فرانكلين روزولت را دارد، نه خرد و تيزهوشي و متانت پرزيدنت ترومن، نه جلال و جبروت ژنرال آيزنهاور و نه شيوه سخنراني‌هاي جذاب كندي، نه خصوصيات ساير رؤساي جمهوري امريكا را. ملك سلمان 150 عباي تزئين شده با سنگ‌هاي قيمتي براي همراهان، يك هفت‌تير طلاي خالص و كمياب، 25 ساعت‌مچي از الماس و طلا براي همراهان، شمشير طلاي خالص 25 كيلوگرمي الماس‌نشان به بهاي بيش از 200 ميليون دلار و يك مجسمه كوچك آزادي تزئين شده با طلا، الماس و ياقوت، به رئيس‌جمهور طماع امريكا و همراهانش هديه داده و نيز طولاني‌ترين شاهراه رياض را به نام دونالد ترامپ خوانده و تنديسي از او را در ابتداي جاده نصب كرده‌ است.
 
 
همچنين هديه كردن يك كشتي تفريحي شامل 80 اتاق - كه برخي از بخش‌هاي آن از طلاي خالص ساخته شده- و 800 ميليون دلار بهاي اين كشتي است هم از عوايد اين سفر براي ترامپ تلقي مي‌شود.
 
 
 
در واقع ملك سلمان به اميد حمايت ترامپ از او و خانواده‌اش، اين بذل و بخشش‌ها را مي‌كند و تأكيد كرده هداياي او، مال خود ترامپ است و نبايد به موزه‌هاي امريكا تقديم شود ولي چاپلوسي و رشوه‌دادن‌هاي او بي‌فايده است و ترامپ حق ندارد و قوانين امريكا به او اجازه نمي‌دهد، حتي يكي از اين هدايا را تصاحب كند! قوانين امريكا مقرر مي‌دارد هيچ مقام امريكايي شاغلي حق ندارد هديه‌اي بيش از 10 دلار از رؤساي دول و سلاطين خارجي دريافت كند. كما اينكه هيچ يك از رؤساي جمهوري امريكا، ترومن، آيزنهاور، كندي، جانسون، نيكسون، جرالدفورد و كارتر نتوانستند حتي يكي از هداياي شاه سابق ايران را كه فرش‌هاي دستبافت گرانبها و اشياي نفيس عتيقه ايراني بود، براي خود بردارند و تنها هداياي خوردني يعني خاويار و پسته بود كه مي‌توانستند آن را قبول كرده و به مصرف برسانند.
 
 
هديه عبدالعظيم وليان به همسر ريچارد هولمز
 
 
خانم هولمز، همسر هولمز رئيس قبلي سيا - كه در اواخر دوران سلطنت شاه و قبل از سوليوان به ايران تبعيد شده بود- در خاطرات خود مي‌نويسد: هدايايي را كه عبدالعظيم وليان استاندار و نايب‌التوليه آستان قدس رضوي به خانم سفير از سوي امام رضا (ع) تقديم كرده بود و يك دست كامل جواهر گرانبها بود و فكر مي‌كرد خانم سفير آن را براي خود برمي‌دارد، وقتي وليان از پس گرفتن آن امتناع كرد و اصرار داشت خانم سفير قبول كند، آن جواهرات را كه نذر مردم مسلمان ايران بود به امريكا برد و به يك مدرسه بچه‌هاي عقب‌مانده امريكايي اهدا كرد كه آن جواهرات نذر امام رضا (ع) را فروختند و خرج بچه‌هاي امريكايي كردند!
ترامپ يك كاسبكار است و انتخاب او به مقام رياست جمهوري به دليل ثروت و شكوه ظاهري‌اش، همسران و دو دختر زيبا و تبليغات همه‌جانبه براي ملت امريكا كه شيفته ثروت و تبليغات و زرق و برق است، براي او و نيز مردم اين كشور گران تمام خواهد شد.
 
 
و سرانجام...
 
 
مهم‌ترين نقيصه ترامپ بي‌سوادي و محدوديت اطلاعات عمومي و قشري بودن اوست. او وقتي سوريه را موشكباران مي‌كند و آن را خاك عراق مي‌انگارد، وقتي به كفش‌هاي شيك السيسي خيره مي‌شود و با کلمه «پسر»  از رئيس‌جمهوري يكي از كهن‌ترين كشورهاي كره زمين ياد مي‌كند، وقتي سلاح‌هاي مخرب فوق مدرن امريكايي را قشنگ مي‌نامد و از امير قطر خواستار خريداري تعدادي از آن مي‌شود، كوچك و حقير بودن شخصیت كاسبكارانه خود ر‌ا به معرض تماشاي جهانيان مي‌گذارد. ملك سلمان بالاترين نشان عربستان به نام ملك عبدالعزيز پدر خود را به گردن او مي‌اندازد و در حقيقت التماس مي‌كند امريكا حمايت و قيموميت از عربستان را عهده‌دار شود. چهره خندان ترامپ با آن نگاه پر از مكر و تمسخر آن چشماني كه آنها را ريز مي‌كند مرا به ياد گلدفينگر مي‌اندازد اما او هنرمند بي‌نظيري بود و اين دلال كاسبكار حقيري كه دور نيست به زودي ملت امريكا او را همچون نيكسون از كرسي رياست‌جمهوري به زير بكشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر