کد خبر: 857240
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مروري بر نقش جهاد سازندگي در دوران دفاع مقدس
رزمندگان جهاد سازندگي در طول هشت سال دفاع مقدس همپا و همراه نيروهاي نظامي در عمليات‌هاي گوناگون حاضر شدند و در پشتيباني و مهندسي جنگ نقش بسيار مهمي را ايفا كردند.
  احمد محمدتبريزي
رزمندگان جهاد سازندگي در طول هشت سال دفاع مقدس همپا و همراه نيروهاي نظامي در عمليات‌هاي گوناگون حاضر شدند و در پشتيباني و مهندسي جنگ نقش بسيار مهمي را ايفا كردند. فعاليت‌هاي پشتيباني، تداركاتي و مهندسي رزمي تكميل‌كننده يك عمليات نظامي است و نقش تعيين‌كننده‌اي در ميزان موفقيت عمليات دارد. جهاد سازندگي كه در 27 خرداد سال 58 با فرمان امام تأسيس شد، با شروع جنگ تحميلي به ياري جبهه‌ها شتافت و نقشي مهم در پيشبرد جنگ ايفا كرد. حضرت امام به نيروهاي جهادي لقب سنگرسازان بي‌سنگر را داده بودند و با درايتي مثال‌زدني چشم اميد به فعاليت‌هاي جهاد دوخته بودند.
به گزارش «جوان» اهميت كار نيروهاي جهادگر در دوران دفاع مقدس زماني بيشتر آشكار مي‌شود كه بدانيم نظام جمهوري اسلامي هنگام جنگ نظامي نوپا بود و تهيه امكانات لازم جهت مقابله سراسري در توان دولت وقت نبود. از همين رو نيروهاي جهادگر براي پشتيباني از نيروهاي نظامي وارد عمل شدند و قبل و حين عمليات‌ها به همكاري با ستادهاي پشتيباني و نظامي پرداختند. همچنين جهادي‌ها، روستانشينان را به جبهه‌ها وصل مي‌كردند و سعي داشتند تا توليدات و كمك‌هاي اهدايي مردم روستاها را در خدمت دفاع قرار دهند. با گذشت چند ماه از جنگ، جهاد سازندگي با تشكيل واحد پشتيباني جنگ وارد جبهه‌ها شد و در سال‌هاي دوم و سوم جنگ، با تشكيل قرارگاه، گردان و گروه‌هاي جهادي و متصل شدن به قرارگاه‌ها و تيپ و لشكرهاي نظامي، وظيفه خطيري را در حمايت از رزمندگان به عهده گرفت و بازوي سازندگي فرماندهان در اتخاذ تصميم‌هاي دشوار، حفظ هدف در صحنه و حمايت از رزمندگان و واحدهاي زرهي و سنگين شد.
جهاد در جبهه‌ها، بيش از 40 گردان مهندسي رزمي و چهار قرارگاه عملياتي و پشتيباني را وارد جبهه‌ها كرد و ايستگاه‌هاي صلواتي بسياري را به منظور خدمات‌رساني به رزمندگان برپا ساخت. جهاد خيلي سريع به يكي از اركان سازمان جنگ تبديل شد و از همان سال اول جنگ، به طور پراكنده به رزمندگان در محورهاي مختلف در جبهه‌هاي جنوب و غرب شتافت.
عمليات طريق‌القدس يكي از جلوه‌هاي پررنگ حضور نيروهاي جهاد در جبهه‌هاست. احداث جاده 14 كيلومتري در رمل‌ها براي يگان‌هاي سپاه و ارتش و فراهم ساختن امكان دور زدن ارتش عراق و وارد آوردن شكست سنگين به ارتش اين كشور، جزو اولين دستاورد‌هاي بزرگ جهاد در جنگ به شمار مي‌رود.
پس از عمليات طريق‌القدس جهاد فعال‌تر وارد عرصه شد و در عمليات فتح‌المبين نمود بيشتري پيدا كرد. جهاد در اين عمليات و در محورهاي عين‌خوش و رقابيه خوش درخشيد. جهادگران در سخت‌ترين شرايط زير آتش سنگين و نزديك توپخانه ارتش عراق با احداث خاكريز امكان حضور لشكر 14 امام حسين (ع) را در منطقه عين‌خوش فراهم ساختند و مانع از عقب‌نشيني رزمندگان و از دست رفتن مواضع تصرف شده گشتند.
ساختن پل خيبر يكي ديگر از كارهاي بزرگ و اساسي رزمندگان جهاد در دوران دفاع مقدس است. ساخت 14 كيلومتر پل شناور ابتكار تازه‌اي بود كه مهندسان نظامي جهان را انگشت به دهان گذاشت. پل خيبر شط علي را به جزيره شمالي مجنون وصل مي‌كرد و امكان پشتيباني رزمندگان را در خط شرق دجله و نيز در خط جزيره جنوبي ميسر مي‌ساخت. كار بزرگ ديگر جهاد در عمليات خيبر احداث جاده سيدالشهدا بود. جهادگران در عمليات والفجر 8 نيز با احداث خاكريز در محورهاي مختلف صحنه درگيري، به خصوص روي جاده استراتژيك فاو- بصره و در اتصال خط دفاعي كارخانه نمك به جاده البحار، رودخانه اروند و نيز امكان حفظ فاو، كمك شايان توجهي به سپاه كرده و در 75 روز جنگ، كه بخش زيادي از آن جنگ مهندسي بود، نقش ارزنده‌اي ايفا كردند.
كار خارق‌العاده ديگر جهاد كه با كمك وزارت سپاه و ساير وزارتخانه‌هاي دولت انجام شد، احداث پل بعثت روي رودخانه اروندرود بود كه تا سال‌ها به عنوان عملكرد ارزنده جهاد سازندگي ماندگار خواهد ماند. جهاد سازندگي در طول هشت سال جنگ تحميلي، 25 كيلومتر خاكريز، 4807 دهنه پل، 35 اسكله، 30 سد، 29 سنگر و 11846 كيلومتر راه ساختند و 216 كيلومتر كانال حفر كردند. جهاد سازندگي با 11 هزار شهيد، 22 هزار جانباز و 800 آزاده نقش مؤثري در طول هشت سال جنگ تحميلي ايفا كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار