کد خبر: 857229
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سناتور «برني سندرز» ضمن انتقاد از فروش سلاح به عربستان سعودي و كشته شدن غيرنظاميان يمن، گفت كه رياض مشغول صادر كردن يك مكتب ارتجاعي از اسلام به سراسر جهان است.
در همان روزي كه يك سناتور جمهوريخواه در صحن سنا تأكيد كرد، عربستان سعودي حامي داعش است، يك سناتور دموكرات هم اظهارات تندي عليه رياض مطرح كرده بود. سناتور «رند پال» در حالي كه عكسي از كودك يمني با خود به سنا آورده بود، درباره حمايت‌هاي واشنگتن از رياض گفته بود: «من از اين موضوع خجالت مي‌كشم.» در همان جلسه «برني سندرز» سناتور دموكرات هم از حمايت بي‌قيد و شرط امريكا از عربستان سعودي انتقاد كرده بود. سندرز فيلمي منتشر كرده كه در آن علاوه بر سخنانش در سنا، تصاوير دردناكي از كشتار غيرنظاميان يمني و همچنين رقص شمشير ترامپ ديده مي‌شود. سندرز گفت: «زمان ديگر دارد مي‌گذرد كه ما شروع به ملاحظه سخت و جدي به روابطمان با عربستان سعودي بيندازيم.»
 
دولت ترامپ درنظر دارد 110 ميليارد دلار سلاح به عربستان سعودي بفروشد. در سنا اخيراً قطعنامه‌اي براي محكوم كردن فروش برخي از اين تسليحات ارائه شد اما با 53 رأي مخالف در برابر 47 رأي موافق، اين قطعنامه رد شد.» سندرز گفت: مهم است كه اينجا در صحن سنا شروع به بحث درباره تلاش‌هاي چند دهه‌اي عربستان سعودي براي صادر كردن يك مكتب ارتجاعي از اسلام را به سراسر جهان بكنيم. مخالفان توافق فروش تسليحات معتقدند اين سلاح‌ها در جنگ يمن عليه غيرنظاميان استفاده خواهد شد.»

سندرز در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: «علاوه بر اينكه از منظر اخلاقي، غيرقابل دفاع و از منظر استراتژيك هم كوته‌نظرانه است، حمايت بي‌قيد و شرط دولت ترامپ از ائتلاف سعودي شامل ميلياردها دلار فروش سلاح، خطر كشيدن پاي امريكا به يك جنگ ديگر در خاورميانه را به دنبال دارد. سناتور سندر همچنين معتقد است زمان آن فرا رسيده ارزيابي مجدد درباره روابطمان با پادشاهي سعودي داشته باشيم.»
 
سندرز خاطرنشان كرد: «اين كشوري است كه توسط يك پادشاهي موروثي اداره مي‌شود؛ كشوري كه در آن با زنان به عنوان شهروندان درجه سوم رفتار مي‌شود. عربستان سعودي بمباران و حمله به يمن را از سال 2015 شروع كرد، وقتي كه شورشيان حوثي كنترل پايتخت يمن را در اختيار گرفتند و حاكم مورد حمايت سعودي را بيرون كردند.» سندرز گفت: «جنگ ائتلاف به رهبري سعودي در يمن، در يكي از فقيرترين كشورهاي منطقه فاجعه انساني درست كرده است. طبق گفته آژانس امور پناهندگان سازمان ملل، هزاران نفر از غيرنظاميان كشته شدند، بسياري بي‌خانمان شدند و ميليون‌ها نفر در معرض گرسنگي هستند. عربستان سعودي از زمان آغاز حملاتش به يمن، محاصره دريايي را باقي نگه داشته است؛ موضوعي كه سبب شده 19 ميليون يمني به كمك‌هاي انساني نيازمند باشند.» سندرز مي‌گويد: همه ما مي‌دانيم براي پيش بردن و گسترش اهداف امنيتي‌مان زمان‌هايي پيش مي‌آيد كه ما بايد با دولت‌هايي دردسرساز كار كنيم اما براي مدت‌هاي بسيار طولاني، به دولت عربستان سعودي كه حامي ايده‌ها و سياست‌هايي كه در تضاد با ارزش‌هاي امريكايي است، اجازه داديم هر كاري كه مي‌خواهد بكند كه اين موضوع به پيامدهاي شديداً منفي براي امنيت امريكا منجر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار