کد خبر: 857227
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بعد از 2هفته تحريم عربي عليه دوحه اتفاق افتاد
دولت دونالد ترامپ كه قطر را به حمايت از تروريسم متهم كرده، تسليحات نظامي به ارزش 12 ميليارد دلار به دوحه مي‌فروشد.
امريكا و قطر روز پنج‌شنبه قراردادي براي فروش ١٢ ميليارد دلار جنگنده اف- 15 امضا كردند كه طبق آن 36 جنگنده به قطر فروخته خواهد شد. در همين حال، خبرگزاري رسمي قطر (قنا) هم اعلام كرد دو فروند ناو امريكايي به منظور شركت در رزمايش مشترك با نيروي دريايي قطر وارد بندر بين‌المللي حماد در جنوب شرقي دوحه شدند اما به جزئيات اين رزمايش اشاره‌اي نكرد.
فروش اين تسليحات در حالي است كه دولت امريكا به همراه عربستان، امارات متحده عربي و مصر پادشاهي قطر را به حمايت از تروريسم متهم كرده‌اند. متهم كردن قطر به حمايت از تروريسم و فروش تسليحات به اين كشور از طرف ديگر باعث تمسخر وانتقاد فعالان شد. «هيثر نوئرت» سخنگوي وزارت خارجه امريكا در توجيه تناقض رفتار اين كشور با قطر و فروش ميلياردي تسليحات گفت كه امريكا با همه كشورهاي منطقه براي صلح و امنيت همكاري مي‌كند. يكي از خبرنگاران با اشاره به همين مطلب از نوئرت پرسيد: «چگونه رئيس‌جمهور چند روز پيش قطر را حامي تروريسم خواند و امروز به آنها جنگنده فروختيم؟» خانم سخنگو پاسخ داد: «اولاً اين قرارداد مدت طولاني بود كه در دست مذاكره بود و اين اصلاً قرارداد جديدي نيست، ثانياً ما با همه كشورهاي منطقه از جمله قطر براي ارتقاي امنيت خليج (فارس) همكاري مي‌كنيم.»
 
حدود سه هفته پيش، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور ايالات متحده در نخستين سفر خارجي خود به رياض، قرارداد 110 ميليارد دلاري فروش سلاح به پادشاهي سعودي را امضا كرد؛ قراردادي كه جنجال‌هاي زيادي در پي داشت و هشدارهايي در مورد فروش اين حجم از سلاح به رياض توسط ناظران غربي داده شد. به دنبال سفر ترامپ به عربستان و فروش سلاح به اين كشور بود كه رياض و متحدانش جسارت بيشتري براي شعله‌ور كردن اختلافات قديمي خود با قطر به دست آوردند. عربستان و همپيمانانش، به بهانه حمايت از جريان‌هاي تروريستي، روابط ديپلماتيك خود را با قطر قطع كردند و قطر را در يك محاصره زميني، دريايي و هوايي قرار دادند. با توجه به اينكه بزرگ‌ترين پايگاه نظامي امريكا در قطر مستقر است، بسياري از تحليلگران و ناظران انتظار داشتند واشنگتن دست كم موضعي ميانه و ميانجيگرانه در بحران قطر دنبال كند اما بار ديگر دونالد ترامپ با انتشار چند توئيت عليه قطر، موضعي غافلگيرانه در پيش گرفت و ترامپ در توئيترش نوشت: «در سفر اخيرم به خاورميانه، گفتم كه ديگر نبايد از ايدئولوژي افراطي حمايت مالي شود... رهبران كشورها به قطر اشاره كردند. ببينيد!» او ادامه داد: «اينكه مي‌بينم سفر به عربستان و ديدار با پادشاه و 50 كشور، نتيجه داده بسيار خوب است. گفته بودند موضعي سخت در قبال حمايت از افراط‌گرايي مي‌گيرند.»
 
ناظران معتقدند اين سياست‌هاي ترامپ در نهايت باعث افزايش بي‌ثباتي در منطقه خواهد شد. خبرگزاري رويترز روز پنج‌شنبه با درج مقاله‌اي تحليلي به عنوان گرفتاري‌هاي داخلي ترامپ درخاورميانه به قلم اميرهندجاني نوشت: برنامه ترامپ براي استقرار صلح و ثبات در خاورميانه به شكست منتهي شد. اين نويسنده ادامه مي‌دهد: ترامپ، قطر را كه يكي از متحدان اصلي امريكاست در معرض بحران منطقه‌اي قرار داده و تلاش‌هاي اعضاي كابينه خود را براي كاهش تنش در منطقه خاورميانه بي‌ثمر گذاشت. سفر اخير ترامپ به منطقه كه براي ايجاد اتحادبين كشورهاي عرب هم فكر با رژيم صهيونيستي عليه ايران صورت گرفت نتيجه عكس داده و متحدان ديرينه امريكا را به دو دستگي كشاند. بلافاصله پس از اينكه ترامپ منطقه را ترك كرد، تعدادي از كشورهاي عرب به زعامت عربستان، مصر و امارات متحده عربي روابط ديپلماتيك خودرا با قطر قطع كردند. نويسنده مقاله افزود: قطر كشوري است كه ايالات متحده امريكا به كمك آن و ارائه پايگاه هوايي توانسته است در منطقه خاورميانه، حضور نظامي داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
0
0
حقا که یک معاملات چی می باشد"بسیار در این راه حرفه ای عمل می کند "جنگ زرگری راه می اندازد"بعد برای درست کردن اوضاع باج گیری می کند.
.
اریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
0
0
رهبر انقلاب فرمودند بعضی کشورها گاو شیر ده هستند ترامپ تاجر خوبی است گفت من برای امریکا پول می اورم شغل درست می کنم عربستان و قطرگاوشیری خوبی هستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار