کد خبر: 857152
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
سیدضیا ایمانی مدير عامل بانک مهر اقتصاد در گفت وگو با جوان:
اخيراً شايعه‌ ادغام بانك مهر اقتصاد و دو مؤسسه مالي كوثر و ثامن‌ با يكديگر و تبديل آن به يك بانك مشترك، مطرح شده است اما با توجه به اينكه دو مؤسسه مالي كوثر و ثامن‌ با مشكلات نقدينگي مواجه بوده‌اند در برخي موارد مشاهده شده كه با مشتريان خود اين شايعه را مطرح مي‌كنند تا دغدغه‌هاي مشتريان خود را كم كنند.
نويسنده: مهران ابراهیمیان 
 
اخيراً شايعه‌ ادغام بانك مهر اقتصاد و دو مؤسسه مالي كوثر و ثامن‌ با يكديگر و تبديل آن به يك بانك مشترك، مطرح شده است اما با توجه به اينكه دو مؤسسه مالي كوثر و ثامن‌ با مشكلات نقدينگي مواجه بوده‌اند در برخي موارد مشاهده شده كه با مشتريان خود اين شايعه را مطرح مي‌كنند تا دغدغه‌هاي مشتريان خود را كم كنند.
در همين باره گفت‌وگويي انجام داده‌ايم با سيد‌ضيا ايماني، مدير‌عامل بانك مهر اقتصاد. وي به شدت اين شايعه را تكذيب مي‌كند و در عين حال مدعي است با توجه به وضعيت خوب نقدينگي آمادگي همكاري و كمك به بانك‌هاي داراي مشكل موقت نقدينگي را دارند.
وي همچنين از اينكه برخي در بازار پولي قصد دارند مشكلات خود را با فرافكني و طرح شايعات حل كنند، گلايه دارد و معتقد است كه روش شايعه ادغام براي حل مقطعي مشكلات نقدينگي باعث تحميل التهاب به ساير مؤسسسات مالی  و بانك‌ها مي‌شود كه مي‌تواند نتايج بسيار خطرناكي داشته باشد و بانك مركزي به عنوان دادستان پولي كشور و تك‌تك اعضاي سيستم بانكي بايد نسبت به اين اقدامات با حساسيت بيشتري ورود كنند.
وي همچنين مدعي است كه هم اكنون بانك مهر اقتصاد نزد چندين بانك كه نيازمند نقدينگي بيشتر هستند سپرده‌گذاري كرده و راه‌حل مشكل نقدينگي مؤسسات و بانك‌هاي مشكل‌دار را در قالب گفت‌وگو و كمك از بانك‌هايي كه وضع بهتري دارند  می‌داند.
مدير‌ عامل بانك مهر اقتصاد با بيان اينكه هم اكنون بانك مهر اقتصاد با نقدينگي مازاد به برخي بانك‌ها كمك تسهيلات مي‌دهد تا مشكل كمبود نقدينگي مقطعي خود را حل كنند، افزود: مؤسسات مالي كه دچار مشكل هستند نبايد به دنبال فرافكني مشكلات خود در محيط بانكي باشند و التهاب را به ساير مؤسسات و بانك‌ها منتقل كنند.
وي گفت: سال 95 بانك مهر اقتصاد از لحاظ نقدينگي، پرداخت تسهيلات و اعتباردهي وضعيت بسياري مناسبي داشت و نقدينگي خيلي از بانك‌ها را تأمين مي‌كنيم و حتي آمادگي اين را هم داريم كه مشكل نقدينگي دو مؤسسه ثامن‌الائمه و كوثر را نيز برطرف كنيم تا دچار بحران مالي نشوند.
ايماني ياد‌آور شد: ‌در سياست‌هاي كلان بازار پولي كشور بحث ساماندهي شبكه بانكي و مؤسسات مالي مطرح است و همه فعالان در اين عرصه از جمله ما نيز از اين موضوع استقبال مي‌كنيم. البته ساماندهي بانكي در بخش ادغام بايد بر اساس كار كارشناسي و تحقيقاتي انجام بگيرد نه با روش شايعه‌!
وي تأكيد كرد: مشكل كمبود نقدينگي براي بانك‌ها و مؤسسات معمولاً در مقاطعي وجود دارد اما اينكه عده‌اي به اين مشكلات دامن بزنند و بخواهند ديگران را نيز تحت فشار قرار دهند، كار درستي نيست.
ايماني با بيان اينكه در دو ماه اخير حدود 35 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت كرده‌ايم، گفت: اين بانك هيچ مشكلي از لحاظ پرداخت تسهيلات و نقدينگي ندارد و انتظار ما اين است كه دوستان و همكاران ما جلو  رفتارهاي غير‌حرفه‌اي و غير‌بانكي را در زير مجموعه‌هاي خود بگيرند و اگر اين احساس را دارند كه بانك مهر اقتصاد در تأمين نقدينگي توانمند است و در‌خواست كمك دارند، از اين روش‌ها استفاده نكنند تا خداي ناكرده در اذهان مردم تشويش ايجاد نشود.
 
  حق پيگيري محفوظ
مدير عامل بانك مهر اقتصاد تأكيد كرد: به هيچ‌کس اجازه نمي‌دهيم در بازار پولي كشور اخلال ايجاد كنند و نظم بازار را برهم بزنند و اذهان مردم و سپرده‌گذاران را خراب كنند و اين حق را براي خود قائل هستيم تا عليه كساني كه با اين رفتارهاي غير‌حرفه‌اي ما را هم دچار مشكل كنند در مراجع ذيصلاح قضايي موضوع را پيگيري كنيم.
 دكتر سيدضيا ايماني ادامه داد: سال گذشته به بانك مهر اقتصاد حدود 188 هزار ميليارد تسهيلات پرداخت كرده‌ايم و حدود 13 ميليون مشتري و سپرده‌گذار دارد.
 وي گفت: بانك مهر اقتصاد در سال گذشته به لحاظ توانمندي اقتصادي 100 شركت برتر نيز سيزدهمين شركت و در سطح بانك‌هاي خصوصي رتبه سوم را دارد و لذا مجموعه بانك مهر اقتصاد در صيانت از حقوق سپرده‌گذاران و سهامداران و حفظ و ارتقاي جايگاه خود در سيستم بانكي اجازه چنين خطاهايي را به ديگران نمي‌دهد.
 وي در پاسخ به سؤال «جوان» درباره انتظار و پيشنهاد از بانك مركزي و نهادهاي نظارتي در جلوگيري از بروز چنين حاشيه‌هايي در سيستم بانكي و پرهيز از انتقال ريسك به مؤسسات و بانك‌هايي كه وضعيت مناسبي دارند، گفت: بانك مركزي به عنوان دادستان پولي كشور مطرح است و همه راهبردها و سياست‌هاي اين بازار توسط اين نهاد تهيه، تنظيم و اجرا مي‌شود و نظارت بر رفتار بانك‌ها نيز كاملاً بر عهده بانك مركزي است لذا ما از آنها انتظار داريم كه وقتی مؤسسات دچار مشكلات مي‌شوند را راهنمايي كنند تا آنها از رفتارهاي غير‌حرفه‌اي در اين اثنا پرهيز كنند و قبل از آن نيز براي پيش‌بيني‌هايي كه مي‌شود برنامه‌ريزي عملياتي طراحي كنند.
وي افزود: اين مؤسسات مي‌توانستند با رايزني با بانك‌هاي قوي‌تر و بهتر مشكل نقدينگي خود را پيش از اينكه موضوع به سطح سپرده‌گذاران برسد حل كنند و نبايد با طرح مسئله ادغام پيش از اينكه تصميمي اتخاذ و ابلاغ شود شانه از زير‌بار مسئوليت‌هاي خود خالي كنند.
 
ادغام فقط با مصوبه شوراي پول و اعتبار
در همين حال اخبار رسيده حاكي از آن است كه مؤسسه كوثر نيز هرگونه ادغام نهادهاي بانكي را منوط به مصوبه شوراي پول و اعتبار و مجوز بانك مركزي عنوان كرده است.
روابط عمومي مؤسسه اعتباري كوثر پيرو انتشار اخباري در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي با موضوع ادغام بانك مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباري ثامن‌الائمه در مؤسسه اعتباري كوثر نيز اگرچه خبر از مذاكرات انجام شده و توافقات حاصله في مابين با موضوع مزبور را تأييد كرده اما مدعي شده است هنوز مصوبه‌ای از سوي بانك مركزي صادر نشده است.
اما  روابط عمومي بانك مهر اقتصاد هرگونه مذاكره با مؤسسات كوثر و ثامن را تكذيب كرده است و معلوم نيست چرا اين جريانات التهاب‌زا با چنين شيوه‌اي در حال انتشار است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار