کد خبر: 857078
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کارگردان فیلم "آعا جان":
کارگردان فیلم کوتاه "آعاجان" گفت: سینما یکی از از هنرهایی است که از دریچه آن می توان به زوایای گوناگون زندگی نگاه کرد و به راز هستی و انسان پی برد.
علی پوریان، کارگردان تئاتر  در اولین تجربه فیلمسازی خود در خصوص ایده ساخت این فیلم اظهار کرد: چند سال پیش یک حس شخصی از یک اتفاق کاملا شخصی و خانوادگی به صورت چند خط دیالوگ به روی کاغذ آمد، کاری که معمولا زیاد انجام می‌دهم. یعنی هر وقت اتفاقی، شخصیتی یا موقعیتی مرا تحت تاثیر قرار می‌دهد آن را به صورت چند خط دیالوگ ثبت می‌کنم تا بعدها آن را به صورت نمایشنامه بسط دهم. این بار احساس کردم این چند خط دیالوگ قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه‌ای کوتاه را دارد. این شد که بر روی آن کار کردم و فیلمنامه آعاجان شکل گرفت.
وی افزود: این فیلم به لحظات دیدار یک پسر -که به خاطر کدورت با پدرش، حدود 20 سال از خانواده‌اش دور بوده-  با پدرش می‌پردازد. بعد از بیست سال دوری، فوت مادر باعث شده، پسر به خانه برگشته و با پدرش آشتی کند. اما با وجود خواهر، اتفاق به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.
پوریان همچنین با اشاره به زبان ترکی فیلم آعاجان افزود: این فیلم به زبان ترکی است به این دلیل که اتفاق در تبریز و در یک خانواده ترک زبان می‌افتد. فکر می‌کنم اگر این فیلم به زبان فارسی می‌بود بار فرهنگی که در زیرلایه های قصه و شخصیت‌ها موجود است، به تماشاگر منتقل نمی‌شد و فکر می‌کنم هر کسی که این قصه و آدم‌هایش را باور کند، می‌تواند از خلال ارتباط آدم‌ها با بخشی از فرهنگ و دیدگاه این طیف از جامعه آشنا شده و نسبت به عملکردشان موضع‌گیری داشته باشد.
علی پوریان در خصوص مشکلات و موانع فیلمسازی در تبریز تأکید کرد: شاید نداشتن فیلمنامه‌های خوب و با کیفیت -که نتیجه دانش دراماتیک، سال‌ها تجربه و ممارست در حوزه فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی است- از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر من (بعنوان مبتدی) و خیلی از فیلمسازان استان و شهر تبریز است اما از همه مهم تر تأمین مالی ساخت فیلم است که در بسیاری موارد، هنرمندان بسیاری را از ادامه راه منصرف می کند و  بدین ترتیب استعدادهای فراوانی در نطفه خفه می شوند.
گفتنی است در ساخت این فیلم علی سلیمانی به عنوان تهیه کننده، مهدی ولیزاده به عنوان دستیار کارگردان، امیر پورحکمت  به عنوان مدیر فیلمبرداری، مهدی میمندی، حامد راد، فرهاد عبدی به عنوان دستیاران تصویر، حسن سلمانی به عنوان صدابردار، هاله زرخورد به عنوان طراح صحنه، حسن عزیزی، سئودا كیوانی به عنوان دستیاران صحنه، آرزو نوبری به عنوان منشی صحنه، لیلا سیاهی به عنوان طراح گریم، فرزانه مطیع شرع  به عنوان مدیر تولید، ناصر فرزانه، حسام كاظمی به عنوان دستیاران تهیه، لاله علیزاد، نیلوفر بابایى به عنوان عكاس پشت صحنه، معصوم مطیع شرع، کامیار شکیبایی، مینا پناهی، مژگان پورخورشیدی، آنیا رستمی، مبین محمدی به عنوان بازیگر، علی پوریان را در ساخت این فیلم یاری کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر