کد خبر: 857040
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ماه رمضان بركتش شب‌هاي قدر است؛ شب‌هايي كه تو را بيشتر به اميرمؤمنان علي(ع) نزديك مي‌كند.
در اين گزارش به معرفي سه كتاب پرداختيم كه شناخت مان را از علي (ع) بيشتر مي‌كند.
 
قديس رمان قديس، نگاهي تاريخي
كتاب‌هايي براي شناخت بيشتر اميرمؤمنانبه بُعد حكومت‌داري حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) در پنج سال دوران خلافت آن حضرت است. اين رمان در اصل روايتي است از زندگي كشيشي كه دوست دارد كلكسيونر كتب و اسناد خطي باشد و در اين كار اشتياق فراواني براي جمع‌آوري كتاب‌هاي خطي دارد. خيلي‌ها بر اين باور هستند كه هميشه عشق آدم را نجات مي‌دهد و حالا ما در رمان با همين پديده مواجه هستيم.
عشق كشيش به كتب خطي، او را به مردي تاجيك مي‌رساند كه مي‌خواهد كتابش را بفروشد. اما هميشه در مسائلي كه ارزش مادي داشته باشد، شيطنت هم وجود دارد.
 مرد تاجيك از سوي يك عده جنايتكار كشته مي‌شود و خانه كشيش هم مورد سرقت قرار مي‌گيرد. اين آغاز ماجرايي است كه در نهايت كشيش را به مطالعه سرگذشت حضرت امير(ع) علاقه‌مند مي‌كند. كشيش مسيحي كه در مسكو زندگي مي‌كند، دوران كودكي و بخشي از زندگي‌اش را در بيروت گذرانده و اكنون نيز مجبور مي‌شود براي حفظ جان خود به بيروت برود.
رمان كنايه‌هاي فراواني دارد كه حكام نالايق كشورهاي عربي را نشانه مي‌رود و درست آنها را ادامه حكومت بني‌اميه و بني عباس معرفي مي‌كند.
 
در همين باب گفت‌وگوهاي خاصي هم بين شخصيت‌هاي داستان صورت مي‌گيرد، به خصوص گفت‌وگوي خواندني كشيش و جرج جرداق در مورد حكومت در اسلام. باوجود اينكه نويسنده از تركيب خوبي براي روايت زمان حال و زمان تاريخي رمان استفاده كرده و يك راست روايت‌هاي اصلي را در پيش‌گرفته و كتابش را نوشته است، اما مي‌توان اقرار كرد كه داستان بسيار هوشمندانه از پيچ‌وتاب‌هاي يك رمان پليسي هم بهره برده و كلاً مي‌توان گفت حاصل كار كتابي خواندني و لذت‌بخش است.
 
در پايان رمان، جنايتكاران مسكو دستگير مي‌شوند و كشيش با گنجي بزرگ در دل كه در سفر بيروت يافته است به كشورش بازمي‌گردد و شايد عظمت همين گنج است كه جابه‌جايي چمدان‌هاي او در فرودگاه را چندان مهم جلوه نمي‌دهد!
كتاب «قديس» اثري است به قلم ابراهيم حسن‌بيگي كه نشر نيستان آن را منتشر نموده است.
  
فروغ ولايت
كتاب‌هايي براي شناخت بيشتر اميرمؤمنانكتاب فروغ ولايت اثري از آيت‌الله شيخ جعفر سبحاني است كه به سيره و روش حضرت امير (ع) پرداخته است. نويسنده فرزانه، آيت‌الله جعفر سبحاني با تقسيم حيات نوراني حضرت أميرالمؤمنين عليه‌السلام به پنج دوره، مهم‌ترين جريانات زندگي ايشان را ترسيم كرده است.
ايشان در اين اثر وزين سعي كرده سير زندگي حضرت امير(ع) را از طرفي گويا و روان حكايت كند و از ديگر سو كاملاً مبتني بر منابع دسته اول تاريخي و روائي باشد. نكته متمايز اين اثر، جامعيت آن است كه از همان آغاز زندگي حضرت تا شهادت ايشان، تمام عرصه‌هاي زندگي ايشان را در كنار آيات و روايات مربوطه تشريح كرده و در هر مورد به تبيين بعدي از فضائل حضرت مي‌پردازد.
البته رسالت اصلي اين كتاب، ترسيم زندگي شخصي و عادي حضرت است كه نويسنده به خوبي هم از عهده آن برآمده است. «فروغ ولايت» را مؤسسه امام صادق (ع) در 860 صفحه منتشر كرده است.
  
علي از زبان علي
حكايت زندگاني يك شخص آن زمان جذابيت پيدا مي‌كند و شناخت از يك انسان فراتاريخ آن زمان واقعي‌تر و به حقيقت نزديك خواهد بود كه از زبان خودش بيان شود.
استاد شهيدي، كه يكي از پژوهشگران معاصر تاريخ اسلام است، با آثار غني و پرمحتوايي كه در اين زمينه از خود به جاي گذاشته، توانسته به يكي از ماندگاران عصر تبديل شود.
وي در كتاب «علي از زبان علي» به روايت جذاب زندگاني أميرالمؤمنين عليه‌السلام از بيان خود حضرتشان پرداخته و برهه‌هاي گوناگون زندگاني ايشان را تشريح كرده است. اين كتاب را انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي در 208 صفحه منتشر و روانه بازار كتاب نموده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار