کد خبر: 857038
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
انتشار اوراق مشاركت دولتي براي تأمين هزينه سرسام‌آور طرح تحول سلامت در بين اقتصاددانان‌ ايجاد نگراني كرده است...
بار مالي طرح تحول سلامت را در نهايت مردم مي‌دهندانتشار اوراق مشاركت دولتي براي تأمين هزينه سرسام‌آور طرح تحول سلامت در بين اقتصاددانان‌ ايجاد نگراني كرده است، اين در حالي است كه وقت آن رسيده جزئيات دقيق مالي اين طرح از سوي دولت و به ويژه وزراي كار و بهداشت و رؤساي سازمان برنامه و بودجه و تأمين اجتماعي منتشر شود زيرا اين طرح هم اكنون بار مالي شديدي را به دولت و سازمان تأمين اجتماعي تحميل كرده است كه در نهايت در قالب تورم از پاي خود مردم در خواهد آمد.
به گزارش «جوان»، از طرح تحول سلامت به عنوان چاه ويلي ياد مي‌شود كه به شدت در حال بدهكار‌سازي هر چه بيشتر دولت است و دولت براي تأمين منابع مالي جهت اجراي اين طرح در بازار سرمايه پيوسته اوراق مشاركت و بدهي منتشر مي‌كند، حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه عمليات اجرايي اين طرح و قيمت ارائه اين خدمت به مردم چقدر است؟ خدمات‌دهنده با قيمت بسيار گراني در حال ارائه خدمت است كه انتشار دقيق بهاي مجريان طرح پرده از چالش‌هاي مالي اين طرح خواهد برداشت.
 
دولت از طرفي مدعي است هزينه طرح تحول سلامت را تأمين مي‌كند و روي اين موضوع مانور مي‌دهد و از طرف ديگر هزينه طرح را با اوراق مشاركت و بدهي تأمين مي‌كند كه انتشار اين اوراق بدهي‌هاي دولت را بالا برده و خود به تورم تبديل شده و عموم مردم متضرر اين اتفاق مي‌شوند.
امروز 11 ميليون نفر تحت پوشش بيمه سلامت قرار گرفته‌اند. برخي از اين تعداد نيازمند هستند اما عده‌اي از فرصت پيش آمده دفترچه‌هاي رايگان سلامت را بهره‌گيري كردند. طرح تحول سلامت درحالي سومين سال اجراي خود را سپري مي‌كند كه بسياري از واقعيت‌هاي تلخ اجراي آن، البته در كنار رضايتمندي نسبي بيماراني كه در بخش بستري، هزينه‌هاي آنها به مراتب در مقايسه با سال‌هاي قبل كاهش پيدا كرده، آشكار شده است.
 
ناكارآمدشدن اين طرح به دلايل گوناگون ازجمله ناپايداري منابع، بالارفتن هزينه‌هاي سرسام‌آور اجراي اين طرح براي مردم و صندوق‌هاي بيمه‌اي اصلي و مكمل و همچنين بي‌اعتنايي به قوانين حاكم ازجمله قانون برنامه پنجم توسعه بروز كرده است.
 
هزينه‌هاي ناشي از طرح تحول سلامت
سازمان  تأمين اجتماعي را با سونامي بدهي روبه رو كرده است از زمان اجراي تحول سلامت به‌تدريج هزينه‌هاي درمان در سازمان تأمين اجتماعي، حدود سه‌برابر شده و اين سازمان براي تأمين هزينه درماني و جاري خود، متوسل به گرفتن وام با بهره‌هاي بالا از سيستم بانكي و واداركردن شركت‌هاي سرمايه‌گذاري به پرداخت سود ولو از طريق دريافت وام از بانك‌ها و همچنين انتشار 80 هزار ريال اوراق مشاركت و در ترهين قرارگرفتن بيمارستان‌ها و ساختمان‌هاي تأمين اجتماعي و وزارت رفاه براي پرداخت ديون گذشته سازمان بيمه سلامت به مراكز درماني شده است.
 
 ادامه اين روند و تحمل بار مالي سنگين از عهده صندوق‌هاي بيمه‌اي و درماني خارج است. از همه مهم‌تر با توجه به پذيرش اشتباه و سهل‌انگارانه برخوردكردن رئيس شوراي عالي خدماتي درماني در پذيرش افزايش چند ده‌برابري تعرفه‌هاي پزشكي و اعتراف ديرهنگام مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي بر چاه ويل‌خواندن طرح تحول سلامت، لازم است شوراي عالي خدمات درماني تشكيل جلسه داده و ابعاد بار مالي اين طرح مجدداً مورد بررسي قرار گيرد و شجاعانه نسبت به تعديل تعرفه‌ها، متناسب با واقعيت بودجه‌اي و منابع قابل وصول كشور تصميم‌گيري شود.
 با توجه به سخن وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بررسي‌نكردن دقيق ابعاد بار مالي ناشي از افزايش تعرفه‌هاي پزشكي بايد بار مالي ناشي از اين طرح دقيقاً مورد بررسي قرار گيرد و با توجه به حضور رئيس سازمان برنامه‌وبودجه و وزير اقتصاد و دارايي در شوراي عالي خدمات درماني، مشخص شود كه آيا دولت توان چنين پرداختي را دارد؟ درغيراين‌صورت به تعبير مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي، طرح تحول سلامت، چاه ويلي است كه بايد ته آن بسته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار