کد خبر: 857035
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
مدير عامل مپنا با بيان اينكه متأسفانه خريد توربين‌هاي كلاس f از ايتاليا با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي رخ داده و همچنان در حال انجام است، گفت: انصاف نيست كشور با اين همه ظرفيت در صنعت نيروگاهي دست دراز كند.
به گزارش فارس، عباس علي‌آبادي با اشاره به اينكه برخي كارها از دست دولت خارج مي‌شود درباره خريد توربين‌هاي كلاس f از ايتاليا همزمان با امضاي قرارداد مپنا با زيمنس براي انتقال فناوري گفت: متأسفانه اين اتفاق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي رخ داده و همچنان در حال انجام است.
 
وي گفت: بهتر است اندكي جلوي دعوت از خارجي را بگيريم و اجازه دهيم با استفاده از منابع داخلي و اقتصاد مقاومتي كه شعار اصلي كشور است، پيش برويم.
علي آبادي افزود: امروز ما در بالاترين سطح فناوري جهان مي‌توانيم طرح‌هاي نيروگاهي را اجرا كنيم و در اين بخش نيازمند سرمايه‌گذاري خارجي نيستيم، چون توان و استعداد داخلي وجود دارد و فقط بايد منابع داخلي را فعال كنيم و به سرمايه‌گذاران داخلي اطمينان دهيم منافع لازم را از محل سرمايه‌گذاري به آنها برمي‌گردانيم.
 
علي‌آبادي تأكيد كرد: حمايت از ساخت داخل، حياتي است چون در دوره تحريم تجربه تلخي داشتيم، بنابراين بايد همه قطعات را بتوانيم در داخل توليد كنيم و از آنجا كه يك توربين يك بار ساخته مي‌شود و چندين بار قطعات آن تعويض خواهد شد و هر سه سال يك بار بايد تغيير كند، هيچ وابستگي‌اي نبايد به خارج داشته باشيم.
 
وي گفت: فرآيند انتقال فناوري توربين‌هاي كلاس f كه آخرين قسمت آن مهمتر از همه است از اول شروع شد و بنا به قرارداد منافع شركت زيمنس هم بايد تأمين شود، به همين دليل دو توربين اول را ساخته شده وارد مي‌كنيم و از توربين سوم در داخل كشور مونتاژ مي‌شود و پس از توربين ششم، بخش سرد توربين در داخل ساخته خواهد شد و از توربين دوازدهم به بعد بخش گرم آن در داخل توليد مي‌شود.
 
مدير عامل مپنا اضافه كرد: قرارداد بين مپنا و زيمنس براي انتقال تكنولوژي تابع زمان نيست، بلكه تابع تعداد است و مي‌توان كل توربين‌ها را (24 عدد) در يك سال ساخت اما كشور نه توان و نه ظرفيت پذيرش اين تعداد توربين را ندارد، بنابر اين بايد در كشور كارخانه هايي درست كنيم كه اشتغال ايجاد كند و آنها نياز به برق داشته باشند و بر آن اساس نيروگاه ساخته شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار