کد خبر: 857026
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
با ادامه بحران در روابط قطر و عربستان سعودي، مقامات دوحه معتقدند در هماهنگ كردن سياست‌‌هاي خود با عربستان در امور منطقه دچار اشتباه شده‌اند.
با ادامه بحران در روابط قطر و عربستان سعودي، مقامات دوحه معتقدند در هماهنگ كردن سياست‌‌هاي خود با عربستان در امور منطقه دچار اشتباه شده‌اند. نخست وزير سابق قطر در سخناني با بيان اينكه حاضر به برقراري روابط عادي با ايران هستيم، گفت كه كشورهاي عربي و امريكا در بحران سوريه مرتكب اشتباه شدند.
 
قطر كه تا چندي پيش در سياست‌هاي منطقه‌اي با عربستان سعودي همسو بود، الان با بروز تنش‌ها بين دو كشور مقامات اين كشور تأكيد مي‌كنند سياست خارجي قطر در قبال تحولات منطقه و همكاري با عربستان سعودي اشتباه بوده است. شيخ «حمد‌بن‌جاسم آل‌ثاني» نخست‌وزير سابق قطر سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با برنامه «چارلي رز» در خصوص قطع رابطه عربستان و برخي كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس با دوحه گفت: «ما از قطع رابطه اين كشورها متحير شديم. امير ما به اين كنفرانس (اجلاس رياض) رفته بود. فكر مي‌كنم كه ديدار خوبي با رئيس‌جمهور امريكا داشت و همچنين موضوعاتي درباره دو كشور و كشورهاي ديگر مطرح شد.» وي ادامه داد: «هم‌اكنون آنها مي‌گويند كه ما با ايران حس همدردي و روابط خاص داريم و همچنين مي‌گويند ما از تروريسم حمايت و بودجه آن را تأمين مي‌كنيم. در وهله اول در خصوص ايران بايد بگويم كه در زمينه ارتباطات تجاري، قطر در مقايسه با ديگر كشورهاي خليج (فارس) يك درصد در هزار با ايران روابط تجاري دارد.» حمد بن جاسم آل‌ثاني توضيح داد: «حتي در بحث سوريه، ايران و قطر با يكديگر اختلافاتي دارند. بله ما همچنان تلاش مي‌كنيم تا روابط خوب و نرمالي با ايران داشته باشيم زيرا ما دو كشور همسايه هستيم و يك ميدان گازي را با يكديگر به اشتراك گذاشته‌ايم و اين يك امر عادي و قانوني است.» چند روز پيش يكي از مقامات قطري درباره قطع روابط اعراب با اين كشور گفته بود، چون دوحه حاضر نشده بود ايران را به عنوان حامي تروريسم بپذيرد عربستان و همپيمانان آن روابطشان را قطع كردند.
 
در سوريه اشتباه كرديم
نخست‌وزير سابق قطر در ادامه مصاحبه خود به بحران سوريه نيز اشاره كرد و در سؤالي مربوط به حمايت از برخي گروه‌ها در سوريه گفت: «در سوريه همه اشتباه كردند، حتي امريكا نيز اشتباه كرد. وقتي در سوريه انقلابي رخ داد، همه ما از دو اتاق عمليات وارد عمل شديم، يكي در اردن و ديگري در تركيه. اولين اتاق عمليات در اردن بود كه برخي از كشورها كه در ميان آنها كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس از جمله عربستان سعودي، امارات، قطر به چشم مي‌خورد به همراه امريكا و كشورهاي ديگر از آنجا فعاليت مي‌كردند و همه ما از يك گروه حمايت مي‌كرديم. در تركيه نيز ما همان كار را مي‌كرديم. با گذشت زمان متوجه شديم گروه‌هايي كه از آنها حمايت مي‌كنيم يك برنامه ديگر و متفاوت در سر دارند و هر زمان توسط دوستان خود پي برديم كه اين گروه‌ها در سوريه خوب نيستند، يكي يكي آنها را حذف كرديم.»
 
قطر يكي از حاميان مالي گروه‌هاي تروريستي در سوريه است كه با حمايت از تروريست‌ها به شعله‌ور شدن جنگ داخلي در اين كشور دامن زد. اين مقام قطري در پايان در انتقاد از شوراي همكاري خليج‌فارس گفت: «اين بحران جدي است زيرا شكافي در شوراي همكاري خليج (فارس) به وجود آمده است. نمي‌دانم اين شكاف چگونه قرار است برطرف شود. وزارت خارجه امريكا اعلام كرده كه مي‌خواهد ميانجيگري كند. بايد ببينيم اگر مي‌خواهند ميانجيگري كنند، چه پيش مي‌آيد. اميدوارم همكاري او و امريكا به اين نتيجه برسد و مشخص شود انتقادات از قطر اساس و پايه ندارد.»
 
عقب‌نشيني اعراب مقابل قطر
پس از آنكه عربستان و امارات اعلام كردند محدوديت‌هاي هوايي اعمال شده عليه قطر را كاهش مي‌دهند، مصر نيز اعلام كرد كه با هدف كاهش محدوديت‌هاي اعمال شده عليه دوحه، به شركت‌هاي هواپيمايي يا هواپيماهايي كه نام آنها در مصر و قطر ثبت نشده‌، اجازه استفاده از حريم هوايي اين كشور را مي‌دهد. به گزارش سايت النشره، اداره كل هواپيمايي مصر با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد تصميم تحريم قطر شامل شركت‌هاي هواپيمايي نمي‌شود كه در كشوري به جز مصر يا قطر ثبت شده‌اند و تمايل دارند براي پروازهاي خود از قطر و به مقصد قطر از حريم هوايي مصر استفاده كنند. از سوي ديگر، يوسف العتيبه، سفير امارات در امريكا روز سه‌شنبه اعلام كرد كشورهاي عربي تاكنون برنامه‌اي براي اقدام نظامي عليه قطر در نظر نگرفته‌اند. به گزارش رويترز اين مقام اماراتي تأكيد كرد احتمال تشديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه قطر وجود دارد. سفير امارات تصريح كرد چندين بار با جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا درباره بحران قطر گفت‌وگو داشته و وزير دفاع امريكا به او گفته كه بحران كنوني قطر تأثيري بر فعاليت‌هاي پايگاه نظامي امريكا در اين كشور (قطر) نداشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار