کد خبر: 857024
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
انتقاد‌ها از فروش تسليحات به عربستان در سناي امريكا در حال زياد شدن است.
انتقاد‌ها از فروش تسليحات به عربستان در سناي امريكا در حال زياد شدن است. در يك رأي‌گيري كم سابقه، قطعنامه منع فروش سلاح به عربستان رأي نياورد ولي 43 سناتور از آن حمايت كردند؛ رأي‌گيري‌اي كه نشان مي‌دهد در بالاترين سطوح تصميم‌گيري در امريكا نيز ديدگاه‌ها به سعودي‌ها چندان مثبت نيست.
 
به گزارش جوان به نقل از «هيل» سناي امريكا روز گذشته تلاش برخي سناتورهاي ناراضي براي جلوگيري از فروش تسليحاتي دولت ترامپ به عربستان را ناكام گذاشت. ترامپ در سفر چند هفته قبل خود به عربستان قرارداد فروش تسليحاتي به سعو‌دي‌ها را امضا كرد كه رقم آن از 80 ميليارد تا 380 ميليارد دلار اعلام شده است. ظاهراً بخشي از اين فروش تسليحاتي مربوط است به سلاح‌هاي هدايت شونده دقيق. شماري از سناتورهاي امريكايي اكثراً دموكرات، ديروز قصد داشتند با تصويب قطعنامه‌اي جلوي فروش اين نوع سلاح‌ها را به عربستان بگيرند كه با مقاومت اكثريت 51 نفري موافقان فروش تسليحاتي به عربستان، مانع تصويب قطعنامه آنها شد. با اين حال، شمار موافقان اين قطعنامه به 43 نفر رسيد كه كم‌سابقه است. بر اساس گزارش واشنگتن پست، جارلز شومر رهبر اقليت سناي امريكا روز دوشنبه اعلام كرده بود عليه فروش تسليحات هدايت‌شونده دقيق به عربستان رأي خواهد داد.
 
اين باعث شد تعداد زيادي از دموكرات‌ها پشت او صف بكشند. با اين حال، قطعنامه ضد سعودي سنا در نهايت رأي نياورد. اسكات پل مشاور سياست‌هاي بشردوستانه آكسفام ديدگاه‌هاي سنا در مورد عربستان را هشدار دهنده خوانده و گفته است: «اين يك شليك هشدار هم براي ترامپ و هم براي سعودي‌هاست. اين يعني اينكه در آينده كسي نمي‌تواند توقع چك سفيد امضاي حمايت امريكا به عربستان را داشته باشد.»  سال قبل هم در جريان بحث‌هايي كه درباره فروش تانك به عربستان در سناي امريكا مطرح شد، 27 سناتور از طرح منع فروش حمايت كردند ولي در نهايت قطعنامه ضد سعودي با رأي 99 به صفر، رد شد. اين در حالي است كه امسال به رغم رد شدن لايحه منع فروش سلاح‌هاي هدايت‌شونده دقيق در سناي امريكا، 43 نفر به آن رأي دادند. سناتور‌هاي منتقد فروش سلاح به عربستان مي‌گويند دولت ترامپ چشم خود را به روي درد و رنج‌هاي‌ مردم يمن بسته است. مورفي، از سناتور‌هاي منتقد فروش سلاح به عربستان گفت: اين پذيرش فزآينده وجود دارد كه ما (امريكا) در قحطي‌هاي يمن شريك هستيم. به نظر من نوعي بدگماني واقعي درباره سياست خاورميانه‌اي ما وجود دارد كه ما را در جنگ نيابتي در طرف سعودي‌ها قرار مي‌دهد.
 
او مي‌گويد: «اين نيز اهميت دارد كه دولت سعودي از طريق روابط با وهابي‌ها و تأمين مالي مدارسي كه تبليغات افراط‌گرايانه در جهان مي‌كنند، به تروريسم كمك و آن را تشويق مي‌كند.» اين در حالي است كه موافقان فروش سلاح به عربستان، به مسئله ايران اشاره مي‌كنند. ليندسي گراهام گفت، مخالفت با فروش اين سلاح‌ها به عربستان يك پيروزي براي ايران به شمار خواهد آمد. وي گفت: «اگر شما فكر نمي‌كنيد كه مهار ايران و جلوگيري از اقدام آنها براي براندازي يمن، عراق، سوريه و لبنان در راستاي منافع ملي ماست، داريد اشتباه بزرگي مرتكب مي‌شويد.» باب كوركر، رئيس كميته روابط خارجي سنا هم گفت كه دست‌كم بخشي از رأي‌هايي كه خواستار توقف فروش اين سلاح‌ها هستند مربوط به كساني است كه مي‌خواهند دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا را شرمسار كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار