کد خبر: 856774
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
خرداد 1393 تروريست‌هاي داعش شهر موصل را تصرف كردند اما پس از گذشت سه سال حالا نيروهاي عراقي در آخرين مراحل آزادسازي اين شهر هستند
خرداد 1393 تروريست‌هاي داعش شهر موصل را تصرف كردند اما پس از گذشت سه سال حالا نيروهاي عراقي در آخرين مراحل آزادسازي اين شهر هستند تا ضربه نهايي را به داعش وارد كنند و همانطور كه سياستمداران و مردم عراق اذعان دارند مردم اين كشور اين موفقيت‌ها را بيش از هر چيزي مديون حشد‌الشعبي هستند كه در پي فتواي آيت‌الله سيستاني و با كمك ايران تشكيل شد.
 
سياستمداران عراقي همزمان با سومين سالگرد تأسيس حشدالشعبي از نقش اين گروه در مبارزه با داعش تقدير كردند. نخست‌وزير عراق با بيان اينكه همچنان از حشد‌الشعبي دفاع خواهد كرد؛ بر رابطه نزديك ميان دولت و حشد‌الشعبي تأكيد كرد: «حيدر العبادي» نخست‌وزير و فرمانده كل نيروهاي عراقي در پيامي به مناسبت سومين سال تأسيس حشد‌الشعبي بر رابطه محكم ميان دولت و حشد‌الشعبي تأكيد كرد. العبادي در اين پيام آورده است: فتواي جهاد كفايي از سوي مرجعيت ديني سيد علي سيستاني معادله را تغيير داد و شكست را به پيروزي بدل كرد و بايد اين سالروز را به‌عنوان عيد ملي جشن گرفت. حشدالشعبي يا نيروهاي دولتي مردمي عراق در پي سقوط موصل در اواخر بهار 1393 و با فتواي جهاد آيت‌الله سيستاني تشكيل شد. فرماندهان ايراني نقش مهمي در كمك و سازماندهي اين گروه مردمي داشتند و خود عراقي‌ها اذعان دارند اگر تهران نبود داعش بغداد را تصرف مي‌كرد. نيروهاي حشدالشعبي بلافاصله پس از تأسيس نقش پيشرو را در مبارزه با داعش به عهده گرفتند و توانستند يكي پس از ديگري شهرهاي عراق را از دست داعش آزاد كنند و هم اكنون در آستانه بازپس‌گيري كامل موصل هستند.
 
نقش حياتي كه اين گروه در مبارزه با تروريست‌هاي داعش به عهده گرفت پس از سه سال براي سياستمداران و مردم عراق پوشيده نيست. سيدعمار حكيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق طي سخناني در سومين سالروز تأسيس حشدالشعبي اعلام كرد كه مردم اين كشور نمي‎توانند ايستادگي ايران در كنار عراق در مبارزه با تروريسم را فراموش كنند. حكيم در سومين سالروز تأسيس حشد‌الشعبي تأكيد كرد كه ريشه هسته‎هاي خفته تروريسم در عراق بايد خشكانده شود. در همين  حال، «فالح الفياض» رئيس هيئت حشد‌الشعبي كه در مراسم سومين سالگرد تأسيس حشد‌الشعبي سخن مي‌گفت بر حمايت متقابل دولت و حشد‌الشعبي تأكيد كرد. الفياض گفت: حشد‌الشعبي هيبت عراق را بازگرداند و روح تازه‌اي در ميان امت دميد و امروز بايد گفت كه حشد‌الشعبي براي دولت به مثابه سپر عمل مي‌كند و دولت هم حامي حشد‌الشعبي است. بحث آينده حشدالشعبي به يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي امروز عراق تبديل شده است، در حالي كه امريكايي‌ها و متحدان منطقه‌اي آن خواستار انحلال حشدالشعبي هستند اما فرماندهان اين گروه بر لزوم ادامه فعاليت حشدالشعبي تأكيد دارند.
 
در همين رابطه الفياض گفت: «حشد الشعبي ضامن آينده عراق است و هر كسي كه فكر مي‌كند حشد الشعبي فقط براي يك مرحله خاصي است در توهم به سر مي‌برد و منطقه همچنان شعله‌ور است و همچنان مخاطرات و دشمنان از تمامي جبهه‌ها پيش روي ما قرار دارند.» در همين حال بعضي مقامات عراقي فراتر رفته و جهان عرب را مديون حشدالشعبي دانستند. «حبيب الصدر» نماينده عراق در اتحاديه عرب با تأكيد بر اينكه اگر حشد‌الشعبي نبود داعش در پايتخت كشورهاي عربي جولان مي‌داد، اين كشورها را مديون حشد‌الشعبي دانست. او در گفت‌‌و‌‌گو با خبرگزاري اسپوتنيك، گفت: «به ضرس قاطع مي‌گويم كه اگر حشد‌الشعبي نبود، عراق نمي‌توانست روحيه خود را باز يابد و در آن صورت تروريست‌ها بر بغداد مسلط شده و سپس پرچم‌هاي سياه خود را در پايتخت‌هاي عربي بر مي‌افراشتند، بنابراين تمامي اعراب به حشد‌الشعبي قهرمان مديون است.» همچنين شخصيت‌هاي سياسي و نظامي عراق از نقش ايران در حمايت حشدالشعبي تقدير گفتند. «ابو مهدي المهندس» نايب رئيس هيئت حشد‌الشعبي كه در مراسم سومين سالگرد تأسيس اين گروه سخن مي‌گفت بر نقش ايران در رشد و پيشرفت حشد‌الشعبي تأكيد كرد. نايب رئيس هيئت حشد‌الشعبي تأكيد كرد، اگر ايران نبود حشد‌الشعبي نمي‌توانست به آنچه امروز رسيده برسد و هرگز پيروزي‌ها عليه تروريسم در عراق رقم نمي‌خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار