کد خبر: 856773
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رويكرد همه يا هيچ مخالفان ترامپ، تهران و مسكو را همداستان مي‌كند
سناي امريكا در اقدامي معنا‌دار، تحريم‌هاي روسيه را هم به لايحه تحريم‌هاي ايران ضميمه كرد. به اين ترتيب، سناي امريكا اواخر اين هفته به يك لايحه رأي خواهد داد كه در آن هم تحريم‌هاي ايران وجود دارد و هم تحريم‌هاي روسيه؛ اقدامي كه كار دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا را سخت مي‌كند.
به گزارش جوان، ظاهراً مخالفان روسيه در سناي امريكا به اين نتيجه رسيده‌اند كه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا به دليل تعلق خاطر به كرملين، لايحه جديدي را كه براي تحريم روسيه تدارك ديده‌اند، امضا نخواهد كرد. آنها دوشنبه‌شب براي جلوگيري از اين كار، اين لايحه را به لايحه تحريم‌هاي جديد عليه ايران ضميمه كردند و آخرهمين هفته درباره آن رأي‌‌گيري و به احتمال زياد آن را تصويب خواهند كرد. اين بدان معني است كه دونالد ترامپ هفته آينده يك لايحه دو وجهي براي امضا روي ميز خود خواهد داشت كه هم شامل تحريم‌هاي ايران است و هم تحريم‌هاي روسيه. اگر رئيس‌جمهور جديد امريكا كه دموكرات‌ها و بخش مهمي از جمهوريخواهان او را متهم به زد و بند با روسيه مي‌كنند، از امضاي اين لايحه طفره رود يا اينكه آن را وتو كند، در اصل تحريم‌هاي ايران را هم وتو كرده است.
 
ظاهراً دموكرات‌هاي مخالف ترامپ و بخشي از جمهوريخواهان كه سياست‌هاي او در قبال روسيه آنها را نگران كرده، با يك كاسه كردن تحريم‌هاي روسيه و ايران، مي‌خواهند اين پيام نوشته نشده را به كاخ سفيد بفرستند كه ايران و روسيه به يك اندازه دشمن هستند و ترامپ نبايد در برخورد با دشمنان امريكا استاندارد دوگانه داشته باشد. چاك شامر رهبر اكثريت جمهوري‌خواه سناي امريكا دوشنبه شب از تصميم سنا براي الحاق كردن روسيه به لايحه تحريم‌هاي ايران استقبال كرد و گفت: «با تدوين تحريم‌هاي موجود و ملزم كردن بررسي هرگونه تصميم كنگره براي تضعيف آنها، ما تضمين مي‌كنيم كه امريكا همچنان به تنبيه پرزيدنت پوتين به خاطر اقدامات بي‌شرمانه و بي‌ثبات‌كننده‌اش ادامه مي‌دهد.» او با اشاره به تحريم‌هاي جديد روسيه كه در واقع ادامه تحريم‌هاي سه سال قبل روس‌ها به خاطر الحاق كريمه است، گفت: «اين تحريم‌هاي اضافي اين پيام متحد و قدرتمند را به روسيه و هر كشور ديگري مي‌فرستد كه اگر بخواهند در انتخابات ما دخالت كنند، تنبيه خواهند شد.» طي هفته‌هاي اخير گزارش‌هايي منتشر شده بود مبني بر اينكه دولت ترامپ مي‌خواهد تحريم‌هاي سال 2014 امريكا عليه روسيه را اجرا نكند. ليندسي گراهام سناتور جمهوريخواه گفته كه روسيه هيچ كاري انجام نداده كه مستحق برداشتن تحريم‌ها باشد. سي ان ان درباره افزوده شدن تحريم‌هاي روسيه به تحريم‌هاي ايران نوشت: «سناتور‌ها از هر دو حزب اميدوارند و توقع دارند كه دونالد ترامپ در مقابل اين تحريم‌هاي جديد مقاومت نكند. آنها حتي اين لايحه را به تحريم‌هاي ايران اضافه كرده‌اند با اين اميد كه مسير خوشحالي ترامپ را بيشتر كنند.»
  
همداستاني بيشتر تهران-مسكو
ميچ مك كنل رهبر اكثريت جمهوريخواه سناي امريكا گفته است: « ما به زودي تحريم‌هاي مهمي را هم عليه ايران و هم عليه روسيه تصويب مي‌كنيم.» سايت المانيتور روز دوشنبه نوشت كه پس از مشاهده رويكرد تقابلي شديد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا در قبال تهران كه حتي آينده توافق هسته‌اي را در مخاطره قرار مي‌دهد، روحاني به اين نتيجه رسيده كه عادي‌سازي روابط با غرب كاري نسبتاً دشوار است... در دور دوم رياست جمهوري خود به احتمال زياد به روسيه نزديك‌تر خواهد شد.» به نظر مي‌رسد به هم پيوند خوردن تحريم‌هاي ايران و روسيه در سناي امريكا، روند نزديكي تهران-مسكو را مي‌تواند تسريع بخشد. به تازگي، منابع خبري از اجرايي شدن توافق ايران و روسيه براي دورزدن تحريم‌هاي ايران خبر مي‌دهند. بر اساس گزارش بريگينگ انرژي، روسيه در سال 2014 براي واردات 100 هزار بشكه نفت از ايران به توافق رسيده بود؛  خريدي كه نگراني باراك اوباما رئيس‌جمهور وقت امريكا را در پي داشت. بعد از توافق هسته‌اي ايران و 5+1، روس‌ها گفتند نيازي به چنين توافقي نيست ولي با ادامه دشواري‌هاي ايران در فروش نفت، منابع مي‌گويند كه دشواري‌هاي تجاري ايران همچنان باقي مانده است. مايكل مك دونالد در گزارش روز دوشنبه خود گفته كه ايران در ماه فوريه 2017، توافق سال 2014 خود با روسيه را فعال كرده و در حال كنار زدن دلار امريكاست.
  
ظريف به دنبال جلب نظر اروپا
محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران كه براي شركت در مجمع اسلو به نروژ سفر كرده با مقام‌هاي اروپايي درباره رويكرد جديد امريكا در قبال ايران ملاقات كرد. او همچنين در يك پنل مشترك با موگريني و جان كري وزير خارجه سابق امريكا حاضر شد. جان كري با انتقاد از سياست خارجي دولت دونالد ترامپ تأكيد كرد رئيس‌جمهور كنوني به دنبال «بازي با حاصل جمع صفر» است. كري با بيان اينكه ايران به تمام تعهدات خود در برجام پايبند است، اظهار كرد: ايران قبول كرده با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كند كه بر اساس گزارش آژانس، ما مطمئن هستيم ايران به تعهدات خود در اجراي برجام پايبند است. فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم برجام را توافقي چندجانبه خواند كه متعلق به يك كشور نيست و گفت كه اتحاديه اروپا تمام تلاش خود را براي اجراي اين توافق انجام مي‌دهد. موگريني در اجلاس اسلو فروم 2017 در پاسخ به سؤالي درباره اظهارات ترامپ در خصوص برجام با بيان اينكه ما مشاركت بسيار قوي با امريكا داريم ولي در سياست‌هايمان نيز داراي اختلافاتي هستيم، اظهار داشت: يكي از اين اختلافات اين است كه ما خواستار نقش سازمان ملل هستيم و از آن حمايت كرده و تلاش مي‌كنيم اروپا را به يك همكار قابل قبول بين‌المللي تبديل كنيم. فدريكا موگريني مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا در اجلاس اسلو گفته مطمئن است كه امريكا به‌رغم مخالفت‌هايش با قرارداد اتمي سال ۲۰۱۵ با ايران، به اين توافق پايبند مي‌ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار