نویسنده: مهدي رستگار
محمدمهدي حيدريان طي روزهاي آغازين جلوس بر سازمان سينمايي در ماههاي پاياني سال گذشته از لزوم تحول ساختاري و سيستمي در سازمان سينمايي سخن گفته بود، اما با نگاهي به ليست تغييرات مديريتي که روز گذشته از سوي وي صورت گرفت به نظر ميرسد که نبايد به وعده تحول سيستمي وي زياد اميدوار بود، چراکه از تغييرات مديريتي سازمان بايد تنها به عنوان جابهجايي مديران ياد کرد؛ جابهجاييهايي که بوي تحول از آن به مشام نميرسد.
به گزارش «جوان» و به نقل از روابط عمومي سازمان امور سينمايي و سمعي و بصري بر اساس آخرين حکمهاي صادر شده از سوي رئيس سازمان امور سينمايي، روز گذشته عليرضا تابش، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در سمتش ابقا و حبيب ايلبيگي نيز به عنوان قائممقام اين بنياد سينمايي معرفي شد، ابراهيم داروغهزاده جايگزين ايلبيگي در معاونت نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي شده است. همچنين رضا ميرکريمي نيز به سمت مشاور بينالملل سازمان سينمايي منصوب شد.
در بخشي از حکم عليرضا تابش به عنوان مديرعامل بنياد سينمايي فارابي آمده است: «همراهي با نهضت توليد محتوا و برنامهريزي هدايتگر براي تقويت و ارتقاي کيفي توليد محتوا و بهبود چرخه توليد آثار حرفهاي در مضامين متنوع و ژانرهاي مختلف، ارتقاي کيفي متن و فيلمنامه، تقويت و گسترش توليد محصول مشترک با کشورهاي داراي ارتباط استراتژيک فرهنگي و تجاري، توجه ويژه به سينماي کودک و نوجوان در عرصه توليد و اکران، حمايت از مخاطب فيلم ايراني، ايجاد فرصت ارتباط هنرمندان سينما با انديشمندان حوزه و دانشگاه و وقايع و موضوعات مهم کشور، صيانت از حقوق پديدآورندگان و مالکان آثار سينمايي، توجه به هنرمندان جوان و خلاق، حمايت از ايجاد و فعاليت سازمانهاي تهيه و توليد، سرمايهگذاري و جذب سرمايه در سينما، کمک به بازاريابي و مبادلات تجاري فيلم و سينما در عرصه بينالملل و نيز بازنگري در تجديد سازماندهي و چابکسازي ساختار بنياد متناسب با نيازهاي روز و جديد سينما از اولويتهايي است که مطرح شده است.
همچنين در حکم ديگري حبيب ايلبيگي به عنوان قائممقام بنياد سينمايي فارابي منصوب شد. در بخشي از حکم ايلبيگي نيز اينطور ميخوانيم: «اتخاذ تدابير و هماهنگي لازم با هيئت عامل بنياد، به منظور استفاده از تمام ظرفيتهاي داخلي براي پيشبرد اهداف و اجراي برنامههاي جديد به ويژه در حوزه توليد آثار سينمايي حرفهاي و تقويت فضاي تعاملي با فيلمسازان و تهيهکنندگان بيش از پيش مورد انتظار است.»
رئيس سازمان امور سينمايي و سمعي و بصري روز گذشته رضا ميرکريمي را نيز به عنوان مشاور امور بينالملل خود منصوب کرد. در حکم محمدمهدي حيدريان براي ميرکريمي فعال کردن ظرفيتهاي دروني سينماي ايران براي اجراي برنامههاي جديد سازمان در حوزه بينالملل با هدف صيانت، احيا و تعالي فرهنگ، تمدن و هويت ديني و ملي و افزايش سهم در بازار پيام تصويري جهان و به منظور معرفي فرهنگ ايراني و اسلامي در فضاي جهاني، تعامل واقعگرايانه با فرهنگ جهاني، گسترش مبادلات و ارتباطات سينمايي با کشورهاي هدف، نفوذ در بازار جهاني و حضور قوي در شبکههاي بينالمللي توزيع و پخش، عرضه بينالمللي ظابطهمند، تقويت و توسعه بازار صادراتي فيلم، تشکيل سازمانهاي پخش بينالمللي توانمند و مسئوليتپذير، حضور مؤثر و هدفمند در جشنوارههاي معتبر، کمک به اکران آثار سينماي ايران در ديگر کشورها، صيانت از حقوق مادي و معنوي پديدآورندگان و مالکان آثار و نيز طراحي متناسبترين سازماندهي(کارا، منسجم و هدفمند) براي مديريت و اجراي برنامهها با استفاده از ظرفيتهاي داخلي و تجربههاي موفق از اولويتهايي است که انتظار ميرود تا با همکاري مديران بخشهاي مرتبط در سازمان، مؤسسات تابعه و فعالان عرصه بينالمللي سينماي ايران مورد توجه قرار گیرد.»
با نگاهي به ليست انتصابات رئيس سازمان سينمايي تقريباً هيچ نام جديدي به چشم نميخورد و صرفاً چند جابهجايي صورت گرفته است. وزير ارشاد هفته پيش در گفتوگويي با خبرگزاري خانه ملت از لزوم بازنمايي انديشه امام در سينماي ايران و نيز صدور انقلاب از طريق سينما سخن گفته بود، ولي مديراني که انتخاب شدهاند به نظر نميرسد که حتي دغدغه آنچه وزير ارشاد از آن با عنوان صدور انقلاب از طريق سينما ياد کرد را نيز داشته باشند. براي مثال رضا ميرکريمي دو سال است که مديريت جشنواره جهاني فجر را برعهده دارد و رويکردهاي خنثاي او در برگزاري جشنواره چيز پوشيدهاي نبود. با اين آرايش مديريتي به نظر ميرسد نبايد خيلي به تحول در سينماي ايران اميدوار بود.