کد خبر: 856681
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
اوايل امسال بود که نماینده شیراز در شورای عالی استان ها با بيان اينکه اقتصاد روستاها مهم ترین مشکل مردم شیراز است. به وسعت و پتانسیل بالاي استان فارس در بخش صنعتی، کشاورزی و دامداری اشاره کرد اما گفت که سال‌ها است که هیچ نوع اقدامی در راستای استفاده از اين پتانسیل ها صورت نگرفته است. حالا بعد از گذشت حدود 3 ماه از اين اظهارات اينبار نماینده ولی فقیه در استان فارس اعلام کرده که یک‌سوم جمعیت شیراز زیر خط فقر زندگی می‌کنند و مناطقي در اين شهر وجود دارد که با جمعيتي بالاي ۸۵هزار نفر هنوز دبیرستان ندارد.

نويسنده: محمدرضا هاديلو

استان فارس به لحاظ دارا بودن تعداد شهرستان بزرگترین استان کشور به شمار مي آيد. این استان 29 شهرستان دارد و از اين حيث رتبه اول را در کشور دارد.

همچنين فارس در بحث صنایع پتروشیمی و ذخایر نفتی جایگاه ویژه ای دارد و در این خصوص نیز در سال‌های گذشته کلنگ چندین پروژه پتروشیمی در این استان زده شده اما حتی فونداسیونشان هم اجرا نشده است.

از طرف ديگر اين استان در خصوص مکان های گردشگری، وضعیت بسیار مطلوبی دارد. جاذبه های گردشگری بسیار زیادی در فارس وجود دارد که اين داشته ها نيز مثل بقيه موارد به دليل بي توجهي ها و عدم حفاظت با مشکل مواجه شده اند.

برخورد با آسیب‌ها صرفا با نگاه اداری

در حال حاضر وضعيت اکثر مناطق استان فارس رضايت بخش نيست. به طوريکه روز گذشته امام جمعه شيراز با اشاره به محروميت ها و بالا رفتن ميزان فقر در اين شهر انتقاد و خواستار رسيدگي مسئولان و اقدام آنها نسبت به رفع اين محروميت ها شد.

آیت‌الله اسدالله ایمانی با تأکید بر توجه به بهداشت محیط در مناطق کم‌برخوردار شیراز گفت: "بهداشت و سلامت جامعه بر اثر نداشتن فاضلاب آسیب می‌بیند و به این صورت خانواده‌های ساکن در این مناطق باید تمام درآمد خود را صرف درمان کنند. اگر کودکان یک منطقه به‌دلیل نداشتن بهداشت گرفتار سالک شوند، محرومیت است و کمک به رفع آن کمتر از تأمین نان شب فقرا نیست اما در زمینه مسائل اجتماعی غفلت بیشتری از سوی مسئولان دیده می‌شود."

وی با ابراز تأسف از اینکه یک‌سوم جمعیت شیراز زیر خط فقر زندگی می‌کنند، عنوان کرد: "این امر به‌دلیل این است که در برخورد با آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی با نگاه صرفاً اداری رفتار شده، در صورتی که در اسلام سیاست از دیانت جدا نیست."

برنامه ها روي کاغذ مانده اند

اما جمعه شيراز با انتقاد از اینکه در برخی از محلات فاضلاب کشیده شده که نیاز نبوده اما در برخی از محلات که مردم ساکن هستند 20 سانت حفر شود، فاضلاب بالا می‌آید اما لوله‌کشی فاضلاب انجام نشده است، تصریح کرد: "این مشکلات تنها مشکلات منطقه 7 یا شرق شیراز نیست بلکه مشکلات کل شهر به حساب می‌آید."

وی با اظهار اینکه مسئولیت یک مسئول در مقابل شمال غرب شهر به‌اندازه شرق شهر شیراز است، خاطرنشان کرد: اگر بیماری واگیرداری در سطح شهر شایع شود ولو در یک روستا، به اسم شهر شیراز منتشر می‌شود پس بین محلات و مناطق شهر نباید تفاوتی باشد."

هم اکنون برنامه هاي خوبي براي شهر شيراز و استان فارس در نظر گرفته شده است اما همه آنها روي کاغذ مانده و در عمل اقدامي صورت نگرفته است.

متاسفانه در زمينه آموزش و پرورش نيز در مناطق کم‌برخوردار شیراز مشکلات زيادي وجود دارد. بطوريکه به گفته نماینده ولی فقیه در استان فارس اغلب مناطقی که تاکنون بازدید شده مشکل مدرسه و آموزش دارند و حتی برخی مناطق متصل به شیراز هستند که 13 مدرسه در آن تعطیل شده است.

آیت‌الله ایمانی با انتقاد از اینکه چرا خیّران تنها در مناطق برخوردار شهر اقدام به مدرسه‌سازی می‌کنند، گفت: "این امر به 2 دلیل است؛ یا به خیران یاد ندادیم یا به فکر این مناطق نبودیم، در غیر این صورت چرا منطقه‌ای با 85 هزار جمعیت دبیرستان ندارد. مدیرکل آموزش و پرورش باید پاسخ‌گو باشد و خیران را به مناطق محروم هدایت کند.

بهر حال با کمال تاسف بايد گفت نام شيراز هم به مناطق داراي مشکلات عديده اضافه شده و حالا بايد منتظر شد و ديد دولتمردان چه برنامه اي براي رفع اين معضلات خواهند داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار