کد خبر: 856548
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اعتراف كم‌سابقه در مورد ايران
وقتي از حمله غير انساني به يمن پشيمان شديم، دشمن عربستان شديم
تنش در روابط كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس باعث شده تا ابعاد جديدي از توطئه‌ اين كشورها عليه كشورمان مشخص شود. نخست‌وزير سابق قطر اذعان كرد كشورش زماني در توطئه‌هاي رياض و شماري از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس عليه ايران و يمن شركت كرده اما به محض پشيماني به دشمن عربستان تبديل شده است.
 
«حمد بن جاسم آل ثاني» نخست‌وزير سابق قطر در گفت‌وگو با يك شبكه ماهواره‌اي كانادايي به بررسي دلايل تحريم‌هاي صورت گرفته از سوي عربستان عليه دوحه پرداخت. وي در اين گفت‌وگو اعتراف كرد: قطر زماني در توطئه‌هاي كشورهاي حاشيه خليج [فارس] عليه ايران و يمن مشاركت داشته است. ما توقع نداشتيم كه برادران سعودي ما اين رفتار غيرقابل قبول را با ما داشته باشند اما به نظر مي‌رسد، رهبران سعودي در سياست هنوز تازه‌كار و بي‌تجربه‌ هستند. اين اظهارات نشان مي‌دهد دولت‌هاي عربي حاشيه خليج فارس همواره عليه ايران توطئه مي‌كنند و زماني كه اين توطئه با شكست مواجه مي‌شود عليه يكديگر موضع مي‌گيرند. نخست وزير سابق قطر با تأكيد بر اشتباه بودن اين سياست‌ها از همدستي رياض با تل‌آويو و واشنگتن عليه تهران حرف زد.
 
وي گفت: «عربستان از دستورات و اقدامات امريكايي - اسرائيلي در منطقه به منظور آزار ايران، حمايت و پول زيادي در اين راه خرج مي‌كند. ما در حمله غيرانساني به كشور برادرمان يعني يمن شركت داشتيم اما زماني كه از اين مشاركت پشيمان شديم و خواستار توقف جنگي شديم كه صرفاً خسارت سياسي و ميداني به همراه دارد، به دشمن تبديل شديم.»
تنش در روابط قطر و عربستان همچنين باعث شده تا ابعاد بيشتري از نقش اين دو كشور در حمايت از تروريسم وهابي مشخص شود. عربستان قطر را متهم كرده كه از تروريسم حمايت مي‌كند و در اين زمينه اسنادي نيز منتشر كرده است، در مقابل مقامات قطري نيز از نقش آل سعود در حمايت از تروريسم وهابي گفته‌اند. جاسم آل ثاني در ادامه تأكيد كرد: «قطر از تروريسم حمايت نكرده و نمي‌كند و همچنان در حال نبرد با تروريسم است. اما عربستان سعودي كه داراي تفكر وهابي است، شيوخ فتنه را در خدمت دارد. اغلب تروريست‌ها يا سعودي هستند يا در مساجد سعودي آموزش ديده‌اند.»
 
اتهامات دوحه و رياض به يكديگر در حالي است كه اسناد زيادي از نقش دو كشور در حمايت از گروه‌هاي مسلح وهابي به‌ويژه در سوريه وجود دارد.  نخست وزير قطر همچنين درباره «محمد بن سلمان» جانشين وليعهد عربستان و وزير دفاع اين كشور گفت: ما به نوجوانان در سياست و احمق‌ها پاسخ نمي‌دهيم. دليل اين نتايج جنگ يمن و خسارات وارده به ائتلاف و به ويژه نيروهاي سعودي، بي‌پروايي همين نادانان است. اما ما طعمه راحتي نيستيم. بله درست است كه قطر يك كشور كوچك است اما يك كشور قدرتمند و داراي جايگاه جهاني است.
  
رفت‌وآمدهاي ديپلماتيك
ادامه بحران در روابط قطر و عربستان باعث نگراني بعضي كشورهاي منطقه شده است و مقامات اين كشور تلاش‌هاي ديپلماتيك خود را به كار گرفته‌اند تا جلوي تشديد بحران را بگيرند. فرمانده ارتش پاكستان و نخست‌وزير اين كشور روز گذشته در سفري فوري براي ميانجيگري بين عربستان و قطر وارد رياض شدند. به گزارش ديلي پاكستان، سرتاج عزيز مشاور امور خارجي نخست وزير در اين سفر يك روزه نواز شريف را همراهي خواهد كرد. برخي رسانه‌هاي پاكستاني گزارش دادند كه هيئت عالي رتبه سياسي-نظامي پاكستان علاوه بر رياض، به دوحه و كويت نيز سفر خواهد كرد. سفراي پاكستان در كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به اسلام‌آباد فراخوانده شده‌اند تا در جلسات مشترك، در مشورت‌هاي سياسي و تصميم‌گيري‌هاي دولت پاكستان در قبال تنش‌هاي اخير در روابط عربستان و برخي ديگر از كشورهاي عربي با قطر حضور داشته باشند. بعد از اينكه عربستان با همراهي برخي كشورهاي عربي قطر را تحريم اقتصادي كرد، اسلام‌آباد حاضر نشد در اين زمينه از رياض پيروي كند. در همين حال، يك منبع ديپلماتيك سعودي اعلام كرد كه «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق قرار است روز چهارشنبه به عربستان سفر كند. به نوشته پايگاه خبري شبكه السومريه، به گفته اين منبع سعودي كه نامي از او برده نشده است، العبادي در اين سفر درباره بحران پيش آمده ميان عربستان و كشورهاي همسو با قطر، اوضاع سوريه و عراق، گسترش روابط دو جانبه و تشكيل شوراي هماهنگي بين دو كشور و همچنين امنيت مرزها گفت‌و‌گو خواهد كرد. اين سفرهاي ديپلماتيك در حالي صورت مي‌گيرد كه ميانجيگري امير كويت در حل بحران قطر در امارات به در بسته خورد. به گزارش ايسنا، صباح الاحمد الجابر الصباح، امير كويت خيلي زود اعتراف كرد كه بحران موجود در داخل شوراي همكاري خليج فارس پيچيده بوده و حل آن از طريق واسطه‌ها دشوار است.
  
ميزباني طالبان درخواست واشنگتن بود
فرستاده ويژه وزير خارجه قطر در امر مبارزه با تروريسم و ميانجيگري بر حل‌وفصل منازعات تأكيد كرد كه ميزباني دوحه از طالبان بنا به درخواست امريكا براي تسهيل گفت‌وگو بوده است. به گزارش فارس، «مطلق بن ماجد القحطاني» با اشاره به سخنان «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور امريكا درباره حمايت قطر از تروريست و اتهامات امارات عليه دوحه در خصوص حمايت از گروه‌هاي تروريستي، گفت: من درباره سخنان ترامپ اظهارنظر نمي‌كنم اما به روابط و تفاهم موجود بين مؤسسات دو كشور و شراكت متمايز بين آنها اشاره مي‌كنم. وي در مصاحبه با بخش انگليسي الجزيره اظهار داشت: ما گفت‌وگو بين امريكا و طالبان را تسهيل مي‌كنيم و اين از اهداف سياست خارجي باز ماست كه بر تشويق گفت‌وگوها استوار است، همچنانكه دوحه به درخواست واشنگتن ميزبان طالبان افغانستان بود. قحطاني درباره فهرست تروريسم تعيين شده از سوي عربستان، امارات، بحرين و مصر نيز گفت: اين فهرست فاقد اعتبار است و دبيركل سازمان ملل متحد نيز با تأكيد بر عدم مصداقيت اين فهرست تأكيد كرد: اين سازمان تنها به فهرست صادره از سوي مؤسسات خاص رسيدگي به امور تروريسم پايبند است.
  
وليعهد عربستان قرباني مي‌شود
منابع سياسي و رسانه‌اي پيش‌بيني مي‌كنند كه به زودي طرح بركناري وليعهد عربستان به اتهام نزديكي‌اش با دوحه، در عربستان كليد بخورد و پسر شاه سعودي يك قدم ديگر به پادشاهي نزديك شود. در پي تنش‌هاي اخير ايجاد شده ميان عربستان و همپيمانانش با قطر، برخي اطلاعات به دست آمده از منابع سياسي و رسانه‌اي نشان مي‌دهد به زودي در داخل خاندان سلطنتي عربستان يك كودتا صورت خواهد گرفت تا «محمد بن نايف» وليعهد كنوني عربستان از دور خارج شود و جانشين او «محمد بن سلمان» يك قدم ديگر به تخت پدرش نزديك شود. پايگاه اطلاع‌رساني «النجم الثاقب» يمن با انتشار اين خبر نوشت:  اطلاعات به دست آمده نشان مي‌دهد اقدامات لازم براي بركناري وليعهد عربستان انجام شده و قرار است پسر شاه سعودي به وليعهدي برسد. پست‌هاي «محمد العريفي» و «عائض القرني» از مفتي‌هاي سعودي در شبكه‌هاي اجتماعي دليل اين مدعاست. عكس‌هايي كه اين مفتي‌ها در صفحه‌هاي خود به اشتراك مي‌گذارند و نيز متن‌هاي مشابهي كه منتشر مي‌كنند، بيانگر ترسيم نقشه‌اي براي نزديك شدن محمد به سلمان به تخت پادشاهي است. در يكي از عكس‌هاي منتشر شده، براي نخستين بار، محمد بن سلمان در سمت راست و محمد بن نايف در سمت چپ ملك سلمان ديده مي‌شوند.
 
اين در حالي است كه برخي اطلاعات به دست آمده نشان مي‌دهد، طي چند روز آينده، شاهد وارد شدن اتهامات به محمد بن نايف وليعهد عربستان مبني بر همسويي با قطر خواهيم بود و وي بركنار خواهد شد، بدون اينكه كسي بتواند حتي يك كلمه سخني بگويد. ناظران سياسي مي‌گويند: به زودي شاهد هزاران حساب كاربري در توئيتر خواهيم بود كه محمد بن نايف را به همكاري و همسويي با قطر متهم مي‌كنند و وليعهد نيز نخواهد توانست اين هجمه را مهار كند و به اين ترتيب دشمنش يعني محمد بن سلمان پيروز خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شاپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
شریک دزد ورفیق قافله مصداق بودن برای منافع کشور شون همین صحبت نخست وزیر سابق قطر ه تا دیروز دشمنی می کردن وحالا که به مشکل خوردن و نیازمندبه کمک دارن میشن دوست خوب ما! یک مقدار به اونها فشار بیشتری بیاد ازبیخ وبن عرب بودن خودشون رو هم انکار میکنن ومیگن ما آریایی هستیم!!!همانطروی که تا دیروز می گفتن ما عرب اروپایی امریکایی هستیم!
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
با توجه به اینکه قطر در قضایع سوریه (حمایت از داعش) دخالت داشته .لذا اعتماد کردن به گفتار و رفتار دولتمردان قطر درست نمی باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار