کد خبر: 856546
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جيمز ماتيس از دونالد ترامپ دور مي‌شود
در شرايطي كه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد بيشتر مردم امريكا ترامپ را يك انسان احمق و بي‌كفايت و دروغگو مي‌دانند، شكاف‌ها در كاخ سفيد نيز تشديد شده است...
در شرايطي كه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد بيشتر مردم امريكا ترامپ را يك انسان احمق و بي‌كفايت و دروغگو مي‌دانند، شكاف‌ها در كاخ سفيد نيز تشديد شده است و گفته مي‌شود اختلافاتي بين وزير دفاع امريكا با دونالد ترامپ وجود دارد. جمهوريخواهان هم نسبت به خطر تضعيف رهبري امريكا در جهان هشدار دادند.
 
با گذشت پنج ماه از روي كار آمدن دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا شكاف‌ها بين مقامات واشنگتن در حال افزايش است و برخي اعضاي كابينه با سياست‌هاي ترامپ در داخل و خارج مخالف هستند. پس از بركناري مايكل فلين مشاور سابق امنيت ملي كاخ سفيد و جيمز كومي، رئيس اف‌بي‌آي، برخي منابع از اختلاف بين جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا و دونالد ترامپ خبر مي‌دهند. به گزارش روزنامه نيويورك‌تايمز، يك ساعت پس از آنكه رئيس‌جمهور امريكا از خروج كشورش از توافق آب‌وهوايي پاريس خبر داد، دفتر مطبوعاتي كاخ سفيد به ارسال اي‌ميل‌هايي پرداخت كه اعضاي كابينه در آن، اين تصميم را تحسين كرده بودند. اين اقدام كه از نظر سياسي مي‌توان آن را تفرقه‌افكن توصيف كرد توسط وزراي كشور، كار، بازرگاني، كشاورزي، انرژي، آموزش، خزانه‌داري و حمل و نقل و همچنين نماينده اين كشور در سازمان ملل مورد تحسين واقع شد اما در اين ليست جاي خالي اسم جيمز ماتيس، وزير دفاع اين كشور به شدت به چشم مي‌آيد؛ فردي كه بسيار تلاش كرده تا از اين نزاع سياسي بيرون بماند. درحالي كه ساير مقامات نظامي در دولت ترامپ تلاش كرده‌اند موضع بي‌طرفانه‌اي از خود نشان دهند، ماتيس در عمل از حمايت علني از تفرقه‌انگيزترين اقدامات ترامپ خودداري كرده است. دوو زاخيم، عالي‌ترين مأمور مالي در پنتاگون در اولين دوره جورج بوش در اين باره مي‌گويد: «براي اينكه ماتيس بتواند به كارش برسد بايد غيرسياسي باشد.»
 
ماتيس به عنوان يكي از وزراي كليدي كابينه ترامپ، اظهارنظرهاي خاصي درباره تحولات خاورميانه و اروپا نمي‌كند و همين مسئله به شايعات مربوط به وجود اختلاف بين او و ترامپ دامن مي‌زند. اختلاف ترامپ و ماتيس در شرايطي است كه ركس تيلرسون، وزيرخارجه امريكا نيز با ترامپ بر سر تحولات خاورميانه و به ويژه شكاف در بين اعراب اختلاف نظر دارند. رسانه‌هاي امريكايي معتقدند اخراج مقامات واشنگتن همچنان ادامه خواهد داشت.  علاوه بر شكاف در كاخ سفيد، مردم امريكا نيز از ترامپ به عنوان فردي احمق ياد مي‌كنند تا يك رئيس‌جمهور.
 
نيويورك تايمز روز دوشنبه در گزارشي با تمركز روي توصيف امريكايي‌ها از «حماقت ترامپ» نوشت كه واژه احمق معمولاً براي تأكيد بر فقدان هوش، جهل و حماقت و لودگي يك فرد استفاده مي‌شود و ريشه اين لغت به يونان باستان برمي‌گردد اما با اين حال، به كار بردن اين واژه براي رئيس‌جمهور امريكا به نظر مناسب‌تر مي‌رسد. نيويورك تايمز نوشت كه فرد احمق نه تنها جامعه بلكه ارتباطات را تضعيف مي‌كند و طوري صحبت مي‌كند كه فقط خودش مي‌فهمد چه مي‌گويد و از نظر افراد جامعه، سخنان يك فرد احمق مانند يك كودك يا  يك ديوانه پر از صدا و خشم ولي بي‌مفهوم است. بيشتر امريكايي‌ها در حالي ترامپ را يك احمق توصيف مي‌كنند كه نظرسنجي‌هاي مكرر انجام شده حاكي از روند نزولي رضايت مردم امريكا از عملكرد ترامپ و سياست‌هاي او در كاخ سفيد است و در آخرين نظرسنجي‌هاي اعلام شده، مردم امريكا گفته بودند به ترامپ اعتماد ندارند و در اختلاف بين رئيس‌جمهور و رئيس سابق اف بي‌آي، از كومي حمايت كرده بودند.
  
جمهوريخواهان مقابل ترامپ
سياست‌هاي جنجالي ترامپ صداي هم‌حزبي‌هايش را هم درآورده است. جان مك‌كين، سناتور جمهوريخواه امريكايي كه هرگز ابايي از انتقاد از ترامپ نداشته در مصاحبه‌ با روزنامه گاردين گفت: «رهبري امريكا در جهان در زمان دولت باراك اوباما بهتر از دولت ترامپ بوده است.» مك‌كين درباره توئيت‌هاي انتقادآميز ترامپ عليه صادق خان شهردار لندن در فاصله كمي بعد از حملات تروريستي اين شهر گفت: «فكر مي‌كنيد چه پيامي فرستاده شده است؟ پيام داده شده اين بوده كه امريكا ديگر نمي‌خواهد رهبري كند. مردم ديگر از رهبري امريكا مطمئن نيستند، چه اين مردم متعلق به سيبري باشند چه متعلق به قطب جنوب.» ليندسي گراهام ديگر سناتور جمهوريخواه هم به ترامپ هشدار داد كه حرف‌هاي او مي‌تواند كشتي كاخ سفيد را كه او سكاندارش است غرق كند. به گزارش روزنامه ديلي ميل، ليندسي گراهام گفت: «چيزي كه براي جمهوريخواهاني مثل من اين قدر آزاردهنده است اين است كه ترامپ ممكن است تبديل به اولين رئيس‌جمهوري در امريكا شود كه غرق مي‌شود زيرا او نمي‌تواند حرف زدن نامناسب درباره تحقيقاتي كه در جريان است را متوقف كند در حالي كه اگر ساكت باشد ممكن است تبرئه شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار