کد خبر: 856442
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
استفاده از ظرفیت مراتع در استان مرکزی سه برابر حد مجاز است که این مساله در بلندمدت موجب نابودی عرصه های طبیعی می شود.

یوسف یوسفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اعلام خبر فوق و با بيان اينکه حضور دام‌های مهاجر از استان‌های قم، لرستان و اصفهان نيز درد ديگريست که مراتع استان به آن دچار شده اند گفت:

چرای بی‌رویه و بیشتر از ظرفیت مراتع از عوامل تخریب و نابودی عرصه‌های طبیعی در استان مرکزی است که کاهش و از بین رفتن پوشش گیاهی، تشدید فرسایش خاک و تخریب اراضی کشاورزی را به همراه داشته و آسیب اقتصادی بسیاری برای کشاورزان و بهره برداران منطقه به همراه دارد.

وي گفت: مطالعات نشان می‌دهد ۸۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه های طبیعی غیرعمدی و بر اثر رها کردن آتش‌های ایجاد شده در طبیعت برای پخت و پز، پرتاب سیگار روشن به اطراف جاده‌ها و مراتع و آتش زدن پسماند کشاورزی در مراتع به وقوع می‌پیوندد.

يوسفي افزود: همچنین ۱۵ درصد این آتش سوزی‌ها به صورت عمدی و بر اثر اختلاف‌ها و یا به صورت تفریحی و سرگرمی رخ می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: پنج درصد آتش سوزی‌های مراتع نیز به صورت طبیعی و به سبب برخورد رعد و برق با مراتع، گرم شدن هوا و ذره بینی عمل کردن شیشه‌های رها شده در طبیعت ایجاد می‌شود.

یوسفی بیان کرد: 72درصد از مساحت استان مرکزی را عرصه‌های مرتعی، بیابانی و جنگلی تشکیل داده که این عرصه‌ها بیشتر به صورت شیب دار مشرف به مناطق مسکونی، کشاورزی و صنعتی هستند که در صورت نابودی پوشش گیاهی این عرصه‌ها و بارش باران در فصل‌های بارندگی و تشکیل سیلاب به تهدیدی جدی برای تولید در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۸هزار خانوار مرتعدار در سطح استان مرکزی وجود دارد که در قالب پروانه‌های چرای دام و طرح‌های مرتعداری از عرصه‌های طبیعی استفاده می‌کنند و قسمتی یا کل معیشت آنان با تولید علوفه مراتع تامین می‌شود که در صورت نابودی پوشش گیاهای این مراتع زندگی آنان با مشکل مواجه می‌شوند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار