کد خبر: 856341
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با یادآوری عواقب و خطرات استفاده از مکمل‌ها و مواد نیروزای غیرمجاز، گفت: این مواد تهدید کننده جوانان و نوجوانان استان هستند که باید برخورد جدی با مراکز عرضه این مواد صورت بگیرد.

کامبیز حسن‌زاده در گفت‌وگو با جوان در کردستان، اظهار داشت: مکمل و مواد نیروزای بدنسازی به راحتی در دسترس ورزشکاران قرار دارد.

وی افزود: اکثریت مواد نیروزا غیرمجاز و قاچاق است که دستگاه‌های مرتبط با امر سلامت باید با اقدامات تعریف‌شده فضا را برای فعالیت قاچاقچیان ناامن کنند.

به گفته وی، تصمیم‌گیری در خصوص مراکز غیرمجاز عرضه باید به صورت جدی صورت گیرد و نظارت بر سه دسته از مواد یعنی مکمل‌های ورزشی، داروهای نیروزا، محصولات چاقی و لاغری غیرمجاز افزایش یابد.

حسن‌زاده تصریح کرد: امروزه مصرف داروها و مکمل‌های ورزشی از سطح بدن‌سازان حرفه‌ای فراتر رفته و شاهد گسترش مصرف آنها در بین نوجوانان و دانش آموزان هستیم که باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: براساس شواهد و بررسی‌های به عمل آمده، بیشترین نوع مکمل‌های مصرفی توسط ورزشکاران، نوجوانان و جوانان از نوع غیرمجاز و قاچاق است.

به گفته وی، تجویز مکمل‌های ورزشی عموما توسط افراد فاقد تخصص و اکثرا سودجو صورت می‌گیرد و به دلیل نبود صنف مشخص، این موارد کمتر قابل پیگیری است.

حسن‌زاده افزود: متاسفانه اکثر ورزشکاران باشگاه‌های بدنسازی مصرف‌کننده انواعی از مکمل‌های موصوف هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستاناظهار داشت: تعدادی از عطاری‌ها نیز اقدام به تجویز و عرضه پودر و قرص‌های چاقی غیرمجاز و حاوی کورتیکو استروئیدها می‌نمایند.

حسن‌زاده بیان داشت: مصرف محصولات مورد اشاره سلامت نوجوانان و جوانان را تهدید نموده و ضمن به خطرافتادن سلامت جامعه، هزینه‌های سنگینی را بر بهداشت جامعه تحمیل خواهد نمود.
وی عنوان کرد: از عمده عوارض مصرف بی‌رویه و لجام‌گسیخته مکمل‌های غیرمجاز، پودر و قرص‌های چاقی و داروهای نیروزا می‌توان به ایجاد جوش‌های سرسیاه(آکنه )، درجاتی از کبد چرب، انواع حساسیت‌ها(خصوصا پوستی)، اختلال در رشد طولی در نوجوانان منجر می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: از دیگر موارد خطرناک ناتوانی جنسی و عقیمی، طاسی در مردان، سیروز کبدی، مشکلات قلبی و عروقی، نارسایی‌های کلیوی، اختلالات هورمونی، وابستگی‌های روحی روانی خصوصا پس از ترک ورزش و پس از ترک مصرف مکمل و گرایش به مصرف مواد مخدر و روانگردان و نهایتا ایست قبلی و مرگ اشاره نمود.

وی اظهار داشت: مراکز غیرمجاز و رو به افزایش تحت عنوان مرکز مشاوره بدن‌سازی در داخل اکثر پاساژها و مراکز تجاری استان دایر شده و بدون هیچ گونه مجوزی اقدام به ارائه مشاوره تغذیه‌ای و فروش و تجویز انواع مکمل‌های ورزشی (عموما از نوع غیرمجاز و قاچاق) می‌نمایند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: فروش این داروها در برخی مکان‌ها غیرقانونی بوده و ایندر حالی که تنها مکان مجاز برای فروش مکمل‌های ورزشی، داروخانه‌هاست و تنها مرجع تجویز رژیم غذایی و در صورت نیاز مکمل، مشاورین تغذیه دارای مجوز از سازمان نظام پزشکی هستند.

وی اظهار داشت: متاسفانه تعدادی از باشگاه‌های بدنسازی به صورت پنهان و آشکار اقدام به تجویز و عرضه انواع مکمل (عموما از نوع غیرمجاز) و داروهای نیروزا می‌نمایند و اگر اقدام اساسی صورت نگیرد این امر بسیار بحرانی خواهد شد.

وی با اشاره به آمار فعالیت‌های اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های سنتی، طبیعی و مکمل در سال گذشته، افزود: اجرای برنامه آموزشی از طریق صدا وسیما در این باره به مدت 240 دقیقه، بازرسی از عطاری، باشگاه‌ها و غیره در حدود 336 مورد، برگزاری کلاس وکارگاه آموزشی 14 مورد، توقیف و انهدام مکمل و پودرهای چاقی به میزان 49 قلم، تعداد افراد آموزش دیده در حدود 700 نفر بوده است.

(کشف و ضبط قرص، کپسول و پودر چاقی غیرمجاز به ارزش 160 میلیون ریال توسط معاونت غذا و دارو در تاریخ 96/3/2)

وی اظهار داشت: تعطیلی تمامی مراکز غیرمجاز تجویز و عرضه مکمل‌های ورزشی، همکاری صنعت معدن تجارت، اداره‌کل ورزش و جوانان و اماکن نیروی انتظامی برای برخورد با این مراکز ضروری است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: آموزش و آگاه‌سازی مردم در رابطه با عوارض مصرف مکمل‌های فوق‌الذکر از طریق مراکز آموزشی و رسانه‌های جمعی خصوصا صداوسیما الزامی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر