کد خبر: 856262
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران با اعلام احصاي 14 موضوع مهم شهر كه بايد مورد توجه شوراي پنجم قرار گيرد، پيشنهاد داد ساز و كاري پيش‌بيني شود تا انتصاب شهرداران مناطق و معاونان شهردار منوط به رأي اعتماد اعضاي شوراي شهر شود.
مجتبي شاكري با تأكيد بر اينكه نظارت شوراي شهر يك نظارت استصوابي است، خاطرنشان كرد موضوعات مهم شهر را در سه سطح دسته‌بندي كرده است و افزود: در سطح اول عوامل مؤثر بر كيفيت نظارت شوراي شهر بايد شناسايي و ابزارهاي لازم فراهم شود تا امر و نهي شوراي شهر بر شهرداري جاري باشد و شورا بتواند نظارت استصوابي را دنبال كند. سطح دوم ناظر بر موضوعاتي است كه به تعامل ميان شهرداري و شوراي شهر مرتبط است و در سطح سوم موضوعات مهمي در زمينه تكاليف نظارتي شوراي شهر مرتبط با ديگر دستگاه‌ها و سه قوه گردآوري شده است.
 
وي سپس به بيان سلسله موضوعات سطح اول پرداخت و با اشاره به كاهش تعداد اعضاي شوراي شهر از 31 به 21 نفر، گفت: تقريباً همه اعضاي شوراي چهارم بيش از 70 ساعت موظف براي انجام وظايف محوله وقت مي‌گذاشتند و ساير فعاليت‌هاي خود را به نوعي تعطيل كردند تا زمان كافي براي رسيدگي به امور شهر را داشته باشند. بنده هم شايد ماهانه بيش از 230 ساعت براي شورا وقت گذاشته و مسئوليت خود در صدا و سيما و شركت در برخي جلسات ديگر را رها كردم. بنابراين چندكاره بودن اعضاي شوراي پنجم قطعاً آسيب‌زا خواهد بود.  شاكري همچنين خواستار دقت شوراي پنجم در تقسيم وظايف شد و گفت: حضور سه نفر در هر يك از كميسيون‌هاي شش‌گانه شوراي شهر به نظر كافي نيست و به نوعي كميته‌هاي زير‌مجموعه كميسيون‌ها بي‌معنا و فاقد كاركرد خواهند بود و احتمالاً چرخش بحث و پخته شدن طرح و لايحه در كميسيون كار سختي خواهد بود. كمااينكه در كميسيون فرهنگي و اجتماعي با وجود حضور 9 عضو و اندكي بعد 8 عضو شورا، اين مشكل در مورد بسياري از مباحث وجود داشت.
 
وي با تأكيد بر ضرورت اداره جلسات شوراي شهر و كميسيون‌ها بر اساس آيين‌نامه قانوني، به شوراي پنجم توصيه كرد براي بررسي طرح‌ها و لوايح حتي‌الامكان از كارشناسان مستقل از شهرداري استفاده كند و توضيح داد: مجلس شوراي اسلامي هم در گذشته از نظرات كارشناسان دولت استفاده مي‌كرد و در عين حال با وجود اين وابستگي به تيم كارشناسي دولت، خط و مشي قوه مجريه را تعيين كرده و در قبال طرح‌ها و لوايح نظر مي‌داد اما با پي بردن به اين مشكل مركز پژوهش‌هاي مجلس شكل گرفت و نظرات از بيرون مجلس گردآوري شد. كمااينكه شايد كارشناسان شهرداري جسارت لازم براي اعلام نظر كارشناسي خود را در قبال موضوعات مختلف و پيشنهادهاي شهرداري نداشته باشند. 
 
رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه شوراي شهر در دوره چهارم مركز پژوهش‌هاي مستقل را راه‌اندازي كرد، اما حركت كوچكي بود كه جريان‌ساز نشد و پاسخگوي نياز شورا نبود، تأكيد كرد: شوراي پنجم بايد تقويت اين مركز را دنبال كند تا بتواند در اظهارنظرهاي تخصصي درباره طرح‌ها و لوايح در صحن شورا، به كار كارشناسي فشرده و عملياتي اين مركز تكيه كند. نقش نرم‌افزارها و فناوري‌هاي نوين در فرآيند بهره‌مندي از اطلاعات و پژوهش‌ها بسيار مؤثر است.  وي در بخش ديگر سخنانش با تأكيد بر ضرورت شكل‌گيري ديوان محاسبات شهري در شوراي شهر تهران، اين ابزار را براي نظارت بر رفتار مالي مالياتي شهرداري بسيار ضروري دانست.  وي پيشنهاد داد شوراي پنجم براي اعمال نظارت بر مديريت شهري و رصد تحولات شهر از ظرفيت شهروندان سالمند و فرهيخته تهراني استفاده كند و ادامه داد: مديريت شهري براي سالمندان برنامه‌اي ندارد در حالي كه با اندك هزينه‌اي مي‌توان آنها را به ناظران ويژه پروژه‌هاي شهري تبديل كرد.
 
شاكري همچنين خواستار فعال كردن سمت‌هاي نظارتي بر پروژه‌هاي شهري شد و با اشاره به اينكه سالانه حدود 600 پروژه در شهر تهران اجرا مي‌شود، گفت: با توجه به كاهش اعضاي شوراي شهر، ‌نظارت بر اين حجم از پروژه‌ها هم در بعد فيزيكي و هم در بعد معنوي و كاركرد، در دوره بعدي دشوارتر هم خواهد بود و به همكاري سازمان‌هاي مردم‌نهاد در اين زمينه نياز است.  رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران در بخش ديگر سخنانش به سطح دوم مسائل شهر در زمينه تعامل شهرداري و شوراي شهر اشاره كرد و با طرح اين سؤال كه چرا برخي از برنامه‌ها اجرا نمي‌شود؟ گفت: از نگاهي فرقي نمي‌كند كه شهردار چه كسي باشد؛ ساختار شهرداري نيازمند اصلاح است.  شاكري پيشنهاد داد مدل ارتباط رئيس‌جمهور و مجلس شوراي اسلامي ميان شهردار و شوراي شهر برقرار شود، به اين ترتيب كه اعضاي شوراي شهر به معاونان شهردار و شهرداران مناطق رأي اعتماد بدهند تا به اين ترتيب هم شوراي مقتدر و قدرتمندي حاصل شود و هم شهردار به تنهايي ناچار نباشد در برابر شورا پاسخگوي كليه اعمال مديران ارشد و مياني خود باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار