کد خبر: 856190
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
افطاري با منوي 100 هزار توماني ثواب رمضان را كباب مي‌كند!
افطاري مي‌دهند و قصدشان هم از اين افطاري دادن ثواب است اما دانسته يا ندانسته به جاي ثواب كار اشتباهي انجام مي‌دهند...
افطاري مي‌دهند و قصدشان هم از اين افطاري دادن ثواب است اما دانسته يا ندانسته به جاي ثواب كار اشتباهي انجام مي‌دهند.  همه ساله با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان شاهد سنت زيباي افطاري دادن از سوي برخي افراد هستيم. كار نيكويي كه در اسلام سفارش‌هاي بسياري شده و در حديثي از پيامبر اكرم(ص) نيز بر افطاري دادن به روزه‌دار ولو با يك دانه خرما تأكيد شده است.
از همين رو سنت زيبا و پسنديده افطاري دادن در ماه مبارك رمضان همه ساله به يكي از آداب‌ها و سنت‌هاي زيباي ايرانيان تبديل مي‌شود كه در اين ماه كه به ماه مهماني خدا مشهور است با دعوت از دوستان، آشنايان، اقوام و خويشاوندان سنت زيباي افطاري دادن را به جا مي‌آورند، اما دريغ از زماني كه ثواب افطاري دادن در اين ماه با اسراف و تجملگرايي كباب مي‌شود!
        
 
افطاري اسراف از خانه تا رستوران
 
 
برخي خانواده‌ها با تهيه غذايي معمولي و برپايي سفره‌اي بسيار ساده اما زيبا و معنوي از مهمانان خود در لحظه افطار ميزباني مي‌كنند و سنت زيبا و نيكويي را به جا مي‌آورند كه در اسلام بر آن تأكيد فراواني شده است. در مقابل برخي ديگر از خانواده‌ها در مهماني‌هاي خود چندين نوع غذا درست مي‌كنند و با برپايي سفره‌اي رنگين و برخوردار از انوع و اقسام غذاهاي گرانقيمت و رنگارنگ به جاي ثواب در حقيقت مرتكب اشتباه مي‌شوند و اگرچه هدفشان افطاري دادن و ميزباني از روزه داران در اين ماه عزيز است اما مرتكب رفتاري مي‌شوند كه با اسراف، تجملات، بريز و بپاش و گناه همراه است.  اما‌اي كاش قصه پر غصه افطاري‌هاي رنگارنگ به همين جا ختم مي‌شد، چراكه اين افطاري‌هاي توأم با اسراف و بريز و بپاش اين روزها به رستوران‌هاي گرانقيمت، هتل‌هاي پنج ستاره و تالارهاي لوكس نيز كشيده شده است.  گويا افطاري دادن براي برخي افراد به جاي اينكه يك سنت زيبا همراه با ثواب باشد تبديل به رفتاري براي نشان دادن قدرت بالاي مالي و به رخ كشيدن توانايي مالي افراد و فخر فروشي شده است. اين روزها سفره‌هايي پهن مي‌شود كه هيچ سنخيتي با روح رمضان ندارد، سفره‌هايي رنگين با انواع غذاهاي گرانقيمت كه گاه هزينه يك شب اين سفره‌ها با حد‌اقل 200 تا 250 مهمان هزينه يك سال يك خانواده در حاشيه شهر است. آري، هزينه يك سال!
 
 
منو ي 100 هزار توماني افطار
 
 
در برخي از رستوران‌ها منوي افطار براي هر نفر تا 100 هزار تومان هم مي‌رسد و جالب اينجاست كه منوي پيش غذاي اين رستوران‌ها كه شامل نان، پنير، سبزي، خرما، زولبيا و باميه، حلوا، چاي،‌ آش و سوپ است به تنهايي براي ميزبان 25 هزار تومان تمام مي‌شود حال اينكه همين نان و پنير ساده تمام سهم سفره افطار بسياري از خانواده‌ها در حاشيه شهر است.
 
 
نكته تأسفبار اينجاست كه وقتي با مديران برخي از رستوران‌ها، هتل‌ها و تالارها صحبت مي‌كنم بخشي از اين رزروها در ماه مبارك رمضان مربوط به دستگاه‌هاي دولتي است و تقريباً تمامي آنها تا پايان ماه مبارك رمضان از سوي افراد عادي يا شركت‌ها و دستگاه‌هاي دولتي رزرو شده‌اند.  با گشت و گذاري در شهر و مراجعه به برخي از رستوران‌ها و تالارها به بررسي قيمت منوي غذا ويژه ماه مبارك رمضان مي‌پردازم و از آنچه مي‌بينم و مي‌شنوم تأسف مي‌خورم.  ابتدا به يك رستوران لوكس در خيابان نياوران مي‌روم. رستوراني كه حسابي براي خودش اسم و رسم دارد و بوي ادكلن گرانقيمت مدير داخلي رستوران در چند قدمي به خوبي به مشام مي‌رسد.  كاركنان رستوران همه جوان‌اند و خوش تيپ و حسابي هم تميز و مرتب، فضا كاملاً لوكس و پنج ستاره است و ميز و صندلي‌هاي شيك رستوران آماده برگزاري مهماني افطار‌اند.  چاره‌اي نيست گاهي بايد خودت نباشي، با زبان روزه مجبورم واقعيت را از مدير داخلي رستوران پنهان كنم. اگر بگويم براي تهيه گزارش و بررسي قيمت‌ها آمده‌ام خوب مي‌دانم خيلي محترمانه به سمت در خروجي راهنمايي مي‌شوم براي همين مجبورم خودم را جاي كسي جا بزنم كه براي رزرو مهماني خود به اين رستوران آمده است.
 
 
سعي مي‌كنم به خودم مسلط باشم و سر صحبت را با مدير داخلي رستوران باز مي‌كنم اما همين ابتدا تيرم به سنگ مي‌خورد. آقاي مدير خوش تيپ به من مي‌گويد تا پايان ماه مبارك رمضان رزرو است و هيچ جاي خالي ندارند با اين حال تاريخ مهماني را از من سؤال مي‌كند و مي‌گويد اگر در آن تاريخ مهماني كه رزرو كرده‌ايم كنسل شد چند روز قبل خبر مي‌دهم.
 
 
با اين حال از مدير رستوران مي‌خواهم تا منوي ماه رمضان را ببينم. منو را كه باز مي‌كنم از ديدن قيمت‌ها حسابي تعجب مي‌كنم.  منوي پيش غذا شامل آش، هليم بادمجان، پنير، زولبيا و باميه، شله زرد، سوپ، نان سنگك، سبزي، عسل، كره، گردو، خرما، كوفته تبريزي و كباب شامي است كه براي هر نفر 30 هزار تومان است.
 
 
شام هم بستگي به غذايي دارد كه ميزبان سفارش مي‌دهد، مثلاً جوجه كباب بدون استخوان 30 هزار تومان، جوجه كباب با استخوان 32 هزار تومان، چلوكباب مخصوص 28 هزار تومان، چلوكباب تبريزي 35 هزارتومان، زرشك پلو با مرغ 27 هزار تومان، كباب بره 55 هزار تومان، چلو ماهيچه 57 هزار تومان و چلوگوشت گوسفندي 55 هزار تومان.
 
 
 
 اتلاف هزينه يك سال  زندگي فقرا در يك شب افطار
 
 
ترجيح مي‌دهم بقيه منو را نبينم اما در قسمت ديگري از منو قيمت دسرها را نوشته است كه نظرم را به خود جلب مي‌كند دو نوع آبميوه، هندوانه، چاي، آب، سالاد اندونزي، سالاد ورساي، سالاد ميوه و سالاد سزار است كه به صورت اردور عرضه مي‌شود و براي هر نفر 35 هزار تومان آب مي‌خورد.
 
 
منوي رنگارنگ با 20 درصد تخفيف ويژه ماه رمضان
 
 
به رستوران ديگري مي‌روم. اينجا هم يك رستوران شيك و گرانقيمت است كه البته در تبليغات خود از 20 درصد تخفيف به مناسبت ماه رمضان خبر مي‌دهد.
 
 
با خودم فكر مي‌كنم خب اين 20 درصد تخفيف بايد مقداري به تعديل قيمت‌ها در منو كمك كند، اما وقتي با يكي از مسئولان اين رستوران صحبت مي‌كنم با ديدن منو متوجه مي‌شوم اين رستوران با رستوران قبلي چندان تفاوتي در قيمت منوي افطاري ندارد.
 
 
پيش غذاي اين رستوران زولبيا و باميه، چاي، سبزي، پنير، گردو، نان، خرما، هليم، آش، سوپ و شله زرد است كه 25 هزار تومان بايد برايش بپردازيد.
 
 
يك منوي ديگر هم دارند،‌ آش رشته، شله زرد، هليم مرغ، كباب شامي، كوكو سيب زميني، بادمجان، انواع پنير، انواع مربا، نان تافتون، نان سنگك، كره، عسل، سبزي، خرما، گردو، چاي و آب جوش سرجمع مي‌شود 30 هزار تومان.
 
 
منوي افطاري هم شبيه به همان رستوران قبلي است با اين تفاوت كه اينجا خورشت هم دارند كه البته قيمت هر پرس خورشت قيمه براي هر مهمان 22 هزار تومان است و به همين ترتيب هرچه غذا بهتر باشد قيمت آن افزايش مي‌يابد تا جايي كه شيشليك در منوي اين رستوران به قيمت 65 هزار تومان درج شده است. تازه قيمت‌ها با 20 درصد تخفيف است، 20 درصد تخفيف ويژه ماه مبارك رمضان.
 
 
به يك رستوران ديگر هم مي‌روم. البته در حقيقت اينجا يك تالار است كه به گفته مديرش، متخصص برگزاري انواع مراسم هستند از وليمه گرفته تا افطاري و از عروسي يا خداي ناكرده عزا. فرقي هم نمي‌كند مهماني كوچك باشد يا بزرگ. مدير اين تالار اعتقاد دارد كه او و همكارانش به بهترين شكل و با آبرو داري مراسم را برگزار مي‌كنند.  در اين تالار منو به سه قسمت پيش غذا، غذا و دسر تقسيم بندي نشده است، بلكه يك منوي مخصوص دارند. از دسر و اينطور چيزها خبري نيست. البته بعد از غذا با هنداونه از مهمانان پذيرايي مي‌شود كه در واقع همان دسر است اما منوي جداگانه ندارد.
 
 
در منوي افطار اين تالار براي ماه رمضان انواع و اقسام غذاهاي ايراني و فرنگي به چشم مي‌خورد.
 
 
نان، پنير، گردو، سبزي، شله زرد، حلوا، آش، هليم، خرما، زولبيا و باميه، فرني و كوفته تبريزي منوي ثابت غذايي اين رستوران براي افطار است كه با اضافه شدن هر غذا قيمت منو تغيير مي‌كند.
 
 
 
 اتلاف هزينه يك سال  زندگي فقرا در يك شب افطار
 
 
مثلاً اين منو با خورشت قيمه يا قورمه سبزي براي هر مهمان 25 هزار تومان تمام مي‌شود و با فسنجان 27 هزار تومان، با كوبيده مخصوص يا جوجه كباب بدون استخوان 32 هزار تومان. اين منو با زرشك پلو با مرغ و جوجه كباب با استخوان هم تقريباً همين قيمت است اما با چلوگوشت و چلوماهيچه به بالاي 40 هزار تومان مي‌رسد.
 
 
افطاري لوكس در هتل پنج ستاره
 
 
منوي ويژه ماه مبارك رمضان در يك هتل پنج ستاره هم خواندني است. وقتي با قسمت تشريفات هتل تماس مي‌گيرم پاسخ مي‌شنوم كه تا پايان ماه مبارك رمضان هر سه سالن رستوران هتل رزرو است.
 
 
از خانمي كه پشت خط است مي‌خواهم اگر امكان دارد منوي قيمت‌ها را بگويد كه پاسخ مي‌دهد در سايت هتل موجود است.
 
 
به سايت هتل مراجعه مي‌كنم. در قسمتي از سايت منوي افطاري و سحري ويژه ماه مبارك رمضان درج شده است.
 
 
منوي افطار اين هتل پنج ستاره گران‌تر از رستوران‌ها است. نان، پنير ليقوان، كره، خرما، گردو، حلوا، شير برنج، شله زرد،‌ آش رشته، سوپ جو، فرني، زولبيا، باميه، هليم بادمجان، هليم مرغ، كباب شامي، كوكو، سيب زميني سرخ شده و... براي هر نفر حدود 40 هزار تومان است.
منوي اصلي هم شامل غذاهاي متنوعي است. جوجه كباب با استخوان 37 هزار تومان، جوجه كباب بدون استخوان 38 هزار تومان، چلو شيشليك مشهدي 65 هزار تومان، كباب بره 55 هزار تومان، چلو ماهيچه 58 هزار تومان، چلو گوشت گوسفندي 48 هزار تومان، زرشك پلو با مرغ 30 هزار تومان و چلو خورشت روز هم 24 هزار تومان است.
دسر هم شامل بوفه سالاد است كه به صورت بوفه چيدمان مي‌شود به همراه انواع ميوه و آب ميوه كه براي هر نفر 20 هزار تومان تمام مي‌شود.
 
 
جاي خالي افطاري‌هاي ساده
 
 
با ديدن منوي اين هتل و با مروري به منوي ويژه افطار رستوران‌ها و تالارهاي مختلف كه هر شب افطاري در آنان پولي معادل هزينه يك سال يك خانواده محروم صرف مي‌شود ياد خانواده‌هايي مي‌افتم كه شايد نان و پنير مهم‌ترين سهم آنها از سفره افطار باشد.
خانواده‌هايي محروم زير آسمان همين شهر كه با سيلي صورت خود را سرخ نگه مي‌دارند و با شرافت و آبرومندي زندگي مي‌كنند تا فقر و نداري آنها باعث نشود شخصيت و حرمت شان آسيب ببيند.
 
 
در اين ميان اما هستند افراد با غيرت و مومني كه نيازمندان را در اين ماه عزيز فراموش نكرده‌اند. گروه‌هاي نيكوكار و خير كه بيشتر آنها را هم جوانان تشكيل مي‌دهند كه با شناسايي افراد مستمند و آبرودار در شب‌هاي ماه مبارك رمضان به تأسي از مولاي متقيان حضرت امير‌المومنين علي (ع) با تهيه بسته‌هاي غذايي و مراجعه به منازل نيازمندان با حفظ آبرو و شأن و شخصيت آنها به نيازمندان كمك مي‌كنند. گروه‌هاي نيكوكاري كه براي حفظ آبروي افراد بيشتر شب‌ها و در هواي تاريك در كوچه پس كوچه‌هاي تنگ و باريك پايين شهر به سراغ خانواده‌هاي نيازمند مي‌روند و بسته‌هاي غذايي را بين نيازمندان توزيع مي‌كنند.  خوشبختانه در اين ميان باز شاهد پهن شدن سفره‌هاي افطاري ساده در برخي از مساجد حاشيه شهر هستيم كه هر شب ميزبان تعداد زيادي از هموطنان روزه‌دار هستند. سفره‌هايي ساده و بي‌آلايش كه با هدف گسترش فرهنگ افطاري‌هاي ساده و يادآوري معنويت ماه رمضان انجام مي‌شود.  در سفره‌هاي ساده افطاري كه هر شب در بسياري از مساجد حاشيه شهر برپا مي‌شود نهايتاً با نان، پنير، سبزي، خرما، چاي شيرين، حلوا، آش يا سوپ از مهمانان خدا پذيرايي مي‌شود.
 
 
سفره‌هايي معنوي كه ضرورت دارد با حمايت خيرين، دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي متولي گسترش يابد تا معنويت، سادگي و صفاي ماه مبارك رمضان را به خوبي نشان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر