کد خبر: 856104
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری کرج:
کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری کرج با اشاره به اینکه بررسی وضعیت فضای سبز در شهر کرج حاکی از کمبود فضای سبز شهری با کارکرد اجتماعی است، اظهار داشت : فضای سبز بر خلاف معنایی که ممکن است در ذهن ایجاد کند تنها محل دارای گیاه نیست بلکه نماد و سمبلی از تفکرات فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است.

پویا پارسا ادامه داد : فضاهای سبز شهری به عنوان ریه های تنفسی شهرها به شمار می روند و در شهرها علاوه بر عملکردهای زیبایی شناختی، اجتماعی و ساخت کالبد شهر ، کاهش آلودگی صوتی ، افزایش نفوذ پذیری خاک، کاهش سطح ایستایی آب ، بهبود شرایط آب و هوا در شهر و جذب گرد و غبار موثر است.

وی با بیان اینکه در ادوار گذشته در طراحی باغ ها و فضاهای سبز عمومی علاوه بر توجه به تفرج روح و زیبایی، جنبه های دارویی و اقتصادی کشت گیاهان در فضای سبز مد نظر بوده است گفت: فضاهای سبز عمومی در گذشته ضمن رعایت جنبه های زینتی و هنری گیاهان کاشته شده، مصارف خوراکی ، دارویی، صنعتی، دفع آفات و مانند آن مورد توجه جدی بوده است و در چهارچوب سنت و اصول، هیچ چیز بی مورد و یا تنها برای زیبایی وجود نداشته بلکه آنچه مفید و لازم بوده، زیبا عرضه شده است.

پارسا با بیان اینکه انواع مختلفی از گیاهان دارویی در گذشته در احداث باغهای عمومی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است افزود: در حال حاضر می توان از گیاهانی همچون اقاقیا، بیدمشک، خرزهره، زوفا، سنجد تلخ، بابونه،زرشک، ختمی، گل سرخ، همیشه بهار و مانند آنها در طراحی فضاهای سبز عمومی شهر کرج استفاده کرد.

وی ادامه داد: باغهای عمومی ایرانی مهمترین گونه های باغ سازی در جهان به شمار می رود که به خصوص در شرایط فیزیکی و جغرافیایی ما ، نقش اساسی در بهبود اقلیم و فضاهای مورد نیاز شهروندان دارد.

کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری با تاکید بر اینکه در طراحی فضاهای سبز شهری به طور کلی باید از ورود گیاهان جدید که هیچ تناسبی با بافت تاریخی، فرهنگی ایرانی ندارد جلوگیری شود تصریح کرد: می توان در توسعه فضاهای سبز شهری کرج از پوشش هایی گیاهی ایرانی استفاده شود و به عنوان یه مورد می توان استفاده از پوشش های گیاهی همچون شبدر زینتی به جای چمن در فضاهای سبز عمومی شهر اشاره کرد که یکی از مزایای آن حفاظت درختان در برابر خطر سرمازدگی در فصول سرد سال است  .

پارسا اظهار داشت: سالها است که فضای سبز شهری پوشیده از درختان صنعتی، جنگلی چون چنار و نارون گردیده است و مهمترین پوشش سطح زمین در پارکها، میادین و بلوار ها چمن است که با توجه به وضعیت کم آبی و هزینه های بالای نگهداری از حساسیت در نگهداری برخوردار است.

کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری در پایان با تأکید بر اینکه استفاده از گیاهان دارویی در فضای سبز شهری دارای مزایای بسیار است، گفت: با استفاده از گیاهانی مانند اکالیپتوس، کاج ، انواع بید در فضاهای سبز عمومی می توان قارچها، باکتریها و برخی از حشرات مضر را از بین برد و همچنین این گیاهان باعث حالت آرامش و راحتی در شهروندان می شوند .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار