کد خبر: 856097
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان خبر داد:
.در صورت وجود نداشتن آب در تالاب گاوخونی در آینده با معضل پخش فلزات سنگین در هوا مواجه می‌شویم چراکه به گرد و غبار می‌چسبند و پخش می‌شوند و این فلزات برای انسان و محیط‌زیست مضر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت  : سران کشورها چند سال قبل در پاریس گرد هم آمدند تا در رابطه با اثر گلخانه‌ای تصمیماتی بگیرند اما دولت خودخواه امریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای به این تعهد عمل نکرد و به نفع خود این فعالیت را ادامه داد.

حمید ظهرابی با اشاره به هفته محیط ‌زیست ،گفت: امروز جهان  روبه توسعه تکنولوزی است و این عامل باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای شده و لازم تمام مردم جهان همه با هم محیطی سالم را برای  ادامه حیات خود ایجاد و از آن نگه‌داری کنند.

وی افزود: از زمان به وجود آمدن بشر اثرات کمی بر محیط ‌زیست گذاشته می‌شد چراکه ابزار تخریب محیط ‌زیست در گذشته وجود نداشت اما هر روز این ابزار اضافه شدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه از زمان انقلاب صنعتی به نحو قابل ملاحظه‌ای شاهد تخریب محیط‌زیست بودیم، تصریح کرد: از این زمان پیامدهای تخریب محیط‌زیست آغاز شد و بشر به فکر راه چاره افتاد تا مضرات بیشتری حاصل نشود.

وی تأکید کرد: همه با هم باید تلاش کرده تا آلودگی‌ها را کنترل و کم کنیم، در همین راستا نیز معاهداتی بین کشورهای جهان در رابطه با محیط‌زیست به انجام رسید که از 16 هفته محیط‌زیست به مدت یک هفته در هر سال در ایران گرامی داشته می‌شود.

ظهرابی ادامه داد: تغییر اقلیم و افزایش حرارت کره زمین مشکل اساسی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، تغییر اقلیم در اثر بهره‌برداری‌ها از محیط‌زیست به روش ناسالم و تولید گازهای گلخانه‌ای این مشکل را به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: کشورها چند سال قبل در پاریس گرد هم آمدند تا در رابطه با اثر گلخانه‌ای تصمیماتی بگیرند اما دولت خودخواه امریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای به این تعهد عمل نکرد و به نفع خود این فعالیت را ادامه داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: در کشور ایران مشکلات محیط‌زیست زیادی را داریم که باید در جهت رفع این مشکلات تلاش کنیم، جاری شدن رودخانه زاینده‌رود به صورت فصلی، به دلیل بهره‌برداری بیش از حد، تغییر اقلیم و بی توجهی‌ نسبت به محیط‌زیست بوده است.

وی اضافه کرد: باید منابع و مصارف رودخانه زاینده‌رود را با هم یکسان کنیم تا این رودخانه زنده بماند، همه ما باید بخشی از مطالبات خود را کنار بگذاریم تا مشکلات در این رابطه برطرف شود.

ظهرابی گفت: کشاورزان چه در بالا و چه در پائین دست باید حق خود در رابطه با آب زاینده‌رود را کاهش دهند تا مشکل زاینده‌رود و مشکلات زیست‌محیطی حل شود، طبیعتاً احیای زاینده‌رود باعث احیای تالاب گاوخونی و شرق استان اصفهان خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم مهار کانون‌های ایجاد غبار در استان اصفهان تصریح کرد: قریب به یک میلیون و 100 هزار کانون ایجاد غبار در استان اصفهان داریم و یکی از راه‌های مهار آن‌ها، احیای زاینده‌رود است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: در صورت وجود نداشتن آب در تالاب گاوخونی در آینده با معضل پخش فلزات سنگین در هوا مواجه می‌شویم چراکه به گرد و غبار می‌چسبند و پخش می‌شوند و این فلزات برای انسان و محیط‌زیست مضر است.

وی با بیان اینکه تلاش برای احیای زاینده‌رود به خاطر تضمین سلامت فرزندان و آیندگان ایران است، ادامه داد: جلسه‌های متعددی با ذی‌نفعان تالاب گاوخونی از جمله کارشناسان در چهارمحال و بختیاری تشکیل و برنامه‌ای با عنوان برنامه جامع تالاب بین‌المللی گاوخونی ایجاد شد که نتایج بسیار خوبی برای احیای زاینده‌رود داشته است.

ظهرابی اظهار کرد: سال گذشته 108 روز سالم در استان اصفهان داشتیم که عدد بسیار نگران‌کننده‌ای است، کارخانه‌هایی در حاشیه شهر وجود داشتند و گازهای سنگین و بدی را به هوای اصفهان تزریق می‌کردند که با این کارخانه‌ها برخورد جدی شد و از آن روز تا به حال آلودگی هوای اصفهان تقریباً نصف شد.

وی افزود: انتهای سال 95 طبق برآوردها و آمارها 294 روز هوای سالم داشتیم که نسبت به سال 92 این تعداد روز، افزایش داشته اما همچنان باید برای حفاظت از محیط‌زیست تلاش‌ها را ادامه دهیم.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در پایان با اشاره به نذر علوفه گفت:بر اثر خشگ سالی و کمبود علوفه در زمان تحت فشاری تأمین علوفه، مردم اصفهان اقدامی تحت عنوان نذر علوفه انجام دادند و علوفه‌هایی را برای جلوگیری از نابودی حیات وحش نذر کردند که اقدام به جا و شایسته‌ای برای محیط‌زیست بود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار