کد خبر: 855811
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جبهه‌ها با عزل بني‌صدر چه حال و هوايي پيدا كرد؟
«عمليات فرمانده كل قوا، خميني روح خدا» در 21 خرداد 1360 در منطقه دارخوين نقطه عطفي در تاريخ دفاع مقدس به شمار مي‌رود و يكي از مقاطع مهم و سرنوشت‌ساز اين برهه تاريخي است.
  احمد محمدتبريزي
«عمليات فرمانده  كل قوا، خميني روح خدا» در 21 خرداد 1360 در منطقه دارخوين نقطه عطفي در تاريخ دفاع مقدس به شمار مي‌رود و يكي از مقاطع مهم و سرنوشت‌ساز اين برهه تاريخي است. در اوايل دهه 60 ناآرامي بر فضاي سياسي كشور سايه انداخت و گروه‌هاي منافق سعي در ناآرام كردن شهرها داشتند. فرماندهان و مسئولان سياسي كشور نگران بودند اين شرايط سياسي بر جبهه‌ها و روحيه رزمندگان تأثير بگذارد كه انجام «عمليات فرمانده  كل قوا، خميني روح خدا» نشان داد جبهه‌ها تحت تأثير تحولات سياسي قرار نمي‌گيرد و رزمندگان با اتكا به رهبري حضرت امام، با روحيه بالايي در مناطق عملياتي حضور دارند.
به گزارش «جوان» آخرين ساعات چهارشنبه ۲۰ خرداد سال ۶۰ اطلاعيه‌اي كوتاه ولي بسيار مهم از سوي امام خميني(ره) انتشار يافت كه در آن از بركناري و عزل ابوالحسن بني‌صدر از فرماندهي نيروهاي مسلح خبر مي‌داد. بسياري بر اين باور بودند اين تغيير و تحولات سياسي كشور را وارد فضاي بي‌ثباتي مي‌كند و دامنه اين بي‌ثباتي به جبهه‌ها كشيده خواهد شد و رزمندگان را تحت تأثير قرار خواهد داد.
خيلي زود خط بطلاني بزرگ بر اين تحليل كشيده شد. يك روز پس از عزل بني‌صدر قرار شد رزمندگان در منطقه دارخوين عمليات انجام دهند. اين عمليات به‌ پيشنهاد و استقبال‌ فرماندهان‌ جنگ‌ «فرمانده‌ كل‌ قوا‌، خميني‌ روح‌ خدا» نام گرفت. روحيه بالاي فرماندهان و رزمندگان نشان مي‌داد آنها نه تنها از عزل بني‌صدر ناراحت و شوكه نيستند بلكه با ابراز خوشحالي، از كارشكني‌هاي او خسته‌اند.
قرار بود در ساعت‌۳ و۳۰ دقيقه‌ بامداد۲۱ خرداد ماه‌۱۳۶۰ حمله‌ آغاز شود. ساعت‌۱۱ شب، خبر بركناري‌ بني‌ صدر از فرماندهي‌ كل‌ قوا توسط‌ امام‌ خميني، از راديو پخش‌ شد و وضعيت‌ در بهترين‌ حالت‌ ممكن‌ قرار گرفت. يكي از رزمندگان حاضر در اين عمليات خاطرات مربوط به اين عمليات را چنين بازگو مي‌كند: « ناگهان خبري هيجان‌انگيز و خوشحال كننده به برادران رسيد و آن خبر بركناري «بني‌صدر» از فرماندهي كل قوا بود. چقدر برادران خوشحال شدند كه يكي از آرزوهاي آنها برآورده شده است، خبر مسرت‌بخش و سرورانگيز عزل «بني‌صدر» از فرماندهي كل قوا عزم رزمندگان اسلام را راسخ‌تر و مصمم‌تر نمود، برادران با غرور و شادي فريادهاي الله‌اكبر، خميني رهبر سر مي‌دادند و بدين وسيله عزل بني‌صدر را جشن گرفته و از اينكه زيرنظر فرماندهي مستقيم امام بودند بسيار خوشحال بودند و با شعارهاي گوناگون بي‌تابي خود را براي حمله هر چه زودتر به مواضع دشمن نشان مي‌دادند.»
اين‌ عمليات، خود كليدي‌ براي‌ باز شدن‌ طلسم‌ محاصره‌ آبادان‌ و آزمايشي‌ براي‌ عمليات‌ بزرگ‌ ثامن‌ الائمه و شكست حصر آبادان بود. عمليات‌ توسط‌ سردار رحيم‌ صفوي‌ و شهيد حسن‌ باقري‌ طراحي‌ و اجرا شد كه‌ فرماندهي سه محور اصلي‌ آن‌ را شهيدان‌ منصور موحدي‌‌، پهلوان‌‌نژاد و رضا رضايي‌ به عهده‌ داشتند.
عمليات فرمانده كل قوا، خمينى روح خدا كه يك روز پس از عزل بنى صدر از فرماندهى كل قوا توسط امام خمينى (ره) اجرا شد، نخستين عملياتى بود كه در آن هماهنگى اصولى و كامل از آغاز طرح‌ريزى تا پايان عمليات بين يگان سپاه پاسداران عمل كننده در منطقه و لشكر ۷۷ پياده به وجود آمد و سرآغاز بسيار خوبى براى عمليات ثامن الائمه ـ عليه السلام ـ كه سه ماه و نيم بعد در‌‌ همان منطقه اجرا شد، به شمار  ‌‌آمد.
عمليات فرمانده كل‌قوا با 120 شهيد، بزرگ‌ترين تأثير نظامي و سياسي را در بحراني‌ترين مقطع تاريخ انقلاب اسلامي به جاي گذاشت، زيرا درحالي‌كه بني‌صدر تلاش مي‌كرد نيروهاي حزب‌اللهي و ياران امام را فاقد هرگونه شعور نظامي در عرصه نبرد معرفي‌كند و به آنها اجازه عمليات نمي‌داد، خواست خدا و اخلاص بچه‌هاي جبهه دارخوين بود كه فقط چند ساعت پس از عزل بني‌صدر از فرماندهي كل قوا توسط حضرت امام، موفق به اجراي عملياتي شدند كه ماه‌ها براي انجام آن زحمت كشيده و اقدام به حفر كانالي بسيار مهم و استراتژيك در عمق جبهه دشمن به طول هزار و 750 متر كرده بودند.
نزديك ساعت 11‌‌همان روز، واحدهاى ايرانى به آخرين حد پيشروى تعيين شده رسيدند و منطقه را از وجود دشمن پاك كردند. دشمن از ساعت 12 به بعد شروع به پاتك كرد كه پاتك‌هاى او در اثر آتش توپخانه و گردان‌هاى تانك و مقاومت دليرانه رزمندگان اسلام خنثى شد.
همچنين نزديك ساعت 12 روز 22 خرداد، يعنى 36 ساعت پس از آغاز عمليات، در حالى كه رزمندگان ايرانى موفق شده بودند نزديك سه كيلومتر پيشروى و مواضعى را تصرف و نگهدارى كنند، وضعيت منطقه حالت عادى و تثبيت شده پيدا كرد. به هر روي، هدف نهايى عمليات فرماندهى كل قوا كه عقب راندن نيروهاى دشمن به غرب كارون بود، به دست آمد و به اين ترتيب، پس از عمليات، دشمن در سه روز پشت سر هم براي بازپس‌گيري منطقه آزاد شده تلاش كرد، ولي نتيجه‌اي نگرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار