کد خبر: 855765
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
شمخاني در گفت‌وگو با روزنامه فيگارو:
ايران طي اين سال‌ها هزينه زياد مادي و انساني بابت امنيت مرزهايش در برابر تهديدات داعش پرداخته و هنوز نبرد امنيتي و اطلاعاتي با نيروهاي نفوذي در جريان است.
ايران طي اين سال‌ها هزينه زياد مادي و انساني بابت امنيت مرزهايش در برابر تهديدات داعش پرداخته و هنوز نبرد امنيتي و اطلاعاتي با نيروهاي نفوذي در جريان است.
علي شمخاني نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوي فيگارو با بيان اين مطلب، در پاسخ به سؤالي درباره اينكه دونالد ترامپ تصميم گرفته است از نفوذ ايران در سوريه، عراق و يمن بكاهد، ايران در نظر دارد چه واكنشي به اين موضوع نشان دهد؟ تصريح كرده است: اين هدف تازه‌اي از سوي امريكايي‌ها نيست. امريكايي‌ها سال‌هاست كه در پي آن هستند. همين اعلام هميشگي، دليلي است بر اينكه آنها شكست خورده‌اند. با اين حال، به رغم اظهارات آقاي ترامپ، ايران در پي ايجاد تنش با هيچ كشوري نيست، البته به جز رژيم صهيونيستي. ايران با همه كشورهايي كه قوانين ديپلماتيك را رعايت مي‌كنند مي‌خواهد رابطه مناسب داشته باشد.
شمخاني همچنين در پاسخ به اين سؤال خبرنگار فيگارو كه پرسيده است: براي نخستين بار، نيروي هوايي امريكا، گروهي از شبه‌نظاميان شيعي هوادار ايران را بمباران كرد. آيا با اين عمل خط قرمزي را زير پا گذاشتند؟ افزوده است: امريكايي‌ها اين بار هم به ارتش سوريه حمله كردند و اين دومين بار بود، نه اولين بار. اين حمله اخير براي حمايت از داعش انجام شد. ايالات متحده از گروه‌هاي تروريستي استفاده مي‌كند تا اهداف راهبردي خودش را پي بگيرد. اما اين حمله بيشتر حمله‌اي تبليغاتي بود تا حمله‌اي واقعي. خطوط قرمز ما را نيز امريكايي‌ها تعيين نمي‌كنند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره آينده‌ روابط ميان حشد الشعبي و ايالات متحده و اينكه پس از شكست داعش در موصل، اين گروه‌هاي شبه‌نظامي به كجا بايد بروند؟ توضيح داده است: همكاري امريكايي‌ها و ايراني‌ها در عراق، هيچ آينده‌اي ندارد. گروه حشد الشعبي پس از به‌وجود آمدن داعش در عراق تشكيل شد، آنان به فرمان مرجعيت ديني سازماندهي شدند و تحت فرماندهي فرمانده كل ارتش عراق يعني نخست‌وزير اين كشور فعاليت مي‌كنند. پارلمان اين كشور نيز حضور آنان را به رسميت شناخته و براي تداوم فعاليت آنها قانون به تصويب رسانده است، بنابراين به كارشان در عراق ادامه خواهند داد چون كساني كه تروريست‌ها را توليد و حمايت مي‌كنند همچنان فعال هستند. شمخاني در ادامه با تأكيد بر اين نكته كه داعش به ابزاري در دست برخي كشورهاي منطقه براي تهديد ديگر كشورهاي منطقه تبديل شده است، تصريح كرد: كارخانه‌ توليد انديشه‌ تكفيري كه داعش را تغذيه مي‌كند در كشور عربستان سعودي واقع شده است. انديشه‌ وهابيت، پول نفت و افراد سرخورده از سياست‌هاي حكام سعودي، تركيب اين سه خط توليد تروريست در عربستان سعودي است. منظور من از پول، هم مبالغ هنگفتي است كه نهادهاي خصوصي به تروريست‌ها مي‌دهند و هم پولي كه دولت اين كشور در اختيار آنان مي‌گذارد. ايران طي اين سال‌ها هزينه زياد مادي و انساني بابت امنيت مرزهايش در برابر تهديدات داعش پرداخته است و كماكان نيز نبرد امنيتي و اطلاعاتي با نيروهاي نفوذي در جريان است. وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا عربستان در ناآرامي‌هايي كه گاه ميان برخي اقليت‌هاي قومي درون كشور شما ايجاد مي‌شود، نقشي دارد؟  آيا خطر درگيري ميان ايران و عربستان وجود دارد؟ گفته است: وليعهد عربستان محمد بن سلمان اعلام كرد كه جنگ را به داخل ايران خواهد كشاند و درست چند روز پس از اين حرف، گروهي از سربازان ايران در مرز پاكستان ربوده و چند نفر نيز كشته شدند، اتفاقاتي نيز در اهواز رخ داد. ما چند نفر را كه در اهواز عمليات انجام داده بودند پيش از خروج از كشور دستگير كرديم، آنها اعتراف كردند كه عربستان سعودي به آنان پول داده بود. ما با سرويس اطلاعاتي پاكستاني‌ها گفت‌وگو كرده‌ايم و از آنان خواسته‌ايم تا مانع مداخلات سعودي‌ها شوند. پاكستان آماده‌ كمك به ماست. اختلافات ما با عربستان البته قابل حل است اما برخي رهبران عربستان جوان هستند و رفتار معقولي ندارند. آنان ثروت زيادي دارند و مغرورند. محمد بن سلمان شبيه بادكنكي پر از باد است، يك ضربه سوزن كافي است تا باد او خالي شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار