کد خبر: 855577
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
الجبير: اميدوارم مجبور به دخالت نظامي در قطر نشويم
در پي پيوستن برخي كشورهاي عربي به صف عربستان سعودي براي قطع روابط سياسي و اعمال فشار به قطر و موضع‌گيري امريكا به نفع سعودي‌ها، در مقابل روسيه، تركيه و آلمان خواستار پايان اين اختلافات شدند و آن را به نفع منطقه ندانستند.
پس از آنكه عربستان و ديگر كشورهاي عربي روابط خود را با قطر به دليل اظهارات منسوب به امير اين كشور درباره حمايت از تروريسم قطع كردند و امريكا نيز به نوعي رضايت خود را از اقدام كشورهاي عربي براي تنبيه قطر اعلام كرد در سوي ديگر، برخي كشورهاي فرامنطقه‌اي در صف حمايت از دوحه قرار گرفتند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه روز چهارشنبه در گفت‌وگوي تلفني با تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر بر موضع دائم روسيه درباره حل بحران‌ها با روش‌هاي سياسي تأكيد كرد. به گزارش شبكه راشاتودي، پوتين در اين گفت‌وگوي تلفني درباره همكاري ميان دو كشور به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي، تجاري و سرمايه‌گذاري صحبت كرد. روسيه پيشتر اعلام كرده بود خواهان برقراري فضاي باثبات و مسالمت‌آميز در منطقه خليج فارس بوده و در امور داخلي ديگر كشورها دخالت نمي‌كند. حمايت روسيه از قطر در شرايطي است كه مسكو و عربستان در بحران سوريه با هم اختلاف نظر دارند. 
 
علاوه بر روسيه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه نيز اعلام كرد در مناقشه پيش آمده ميان قطر و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس از دوحه حمايت مي‌كند. اردوغان روز چهارشنبه در سخناني تأكيد كرد «تمايل دارد روابط تركيه را با قطر كه هدف تحريم‌هاي عربستان و متحدانش قرار گرفته، تقويت كند.» رئيس‌جمهور تركيه گفت: «ما فكر مي‌كنيم اين تحريم‌ها عليه قطر خوب نيست. آنكارا به همكاري و تقويت روابطش با قطر ادامه مي‌دهد، همانطور كه دوستان ما در بسياري از شرايط و لحظات دشوار پشتيبان ما بوده‌اند.» اردوغان همچنين گفت: «نشان دادن قطر به عنوان حامي تروريسم يك اتهام جدي است. من رهبران قطري را خوب مي‌شناسم. اگر چنين موردي صحت داشته باشد، من نخستين رهبري خواهم بود كه با اين مسئله مقابله مي‌كنم.» همچنين برخي منابع ديروز اعلام كردند احتمال دارد پارلمان تركيه قانوني را در مورد استقرار نيروهاي نظامي تركيه‌اي در قطر تصويب كند. تركيه در برخي مسائل منطقه از جمله حمايت از جنبش اخوان‌المسلمين مصر و حماس موضع يكساني دارد و بر سر اين مسائل با عربستان سعودي اختلاف نظر دارد. حمايت تركيه از قطر درحالي است كه آنكارا با روي كار آمدن دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا بر سر بحران سوريه دچار اختلاف شده‌اند و واشنگتن عملاً با ترجيح دادن كردها به آنكارا و پشت كردن به متحد خود، تركيه را از عمليات آزادسازي رقه از دست داعش كنار گذاشت كه اين مسئله خشم مقامات تركيه را در پي داشته است. 
 
همزمان با حمايت روسيه و تركيه، آلمان هم به صف حاميان قطر پيوسته است. زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان با انتقاد از اقدام هماهنگ چند كشور عربي در قطع روابط با قطر گفت كه چنين رفتارهايي به مثابه «ترامپيزه كردن روابط» است و اين كار براي منطقه بحران‌زده خاورميانه خطرناك است. وي در گفت و گو با نشريه «هندلزبلات» در خصوص تشديد تنش‌ها هشدار داد و گفت: «تشديد تنش‌ها به نفع هيچ كسي نيست؛ خاورميانه يك بشكه باروت سياسي و نظامي است و مناقشه‌هاي مذهبي، قومي، سياسي و ايدئولوژيك، پادشاهي‌هاي منطقه خليج فارس را دچار شكاف كرده است.» وي با اشتباه خواندن سياست كنوني امريكا در منطقه خاورميانه گفت كه آلمان قطعاً سياست خارجي متفاوتي را در پيش مي‌گيرد. آلمان از جمله كشورهاي اروپايي است كه با سياست‌هاي ترامپ در عرصه جهاني مخالفت و اخيراً از خروج واشنگتن از پيمان تغييرات آب و هوايي پاريس انتقاد كرده است.
  
اعراب و واشنگتن در صف رياض
همزمان با تماس تلفني رهبران روسيه و تركيه با امير قطر، رئيس‌جمهور امريكا نيز با ملك سلمان پادشاه عربستان تماس گرفت. به گزارش شبكه اسكاي نيوز عربي، دونالد ترامپ در تماس تلفني با پادشاه عربستان بر اهميت اتحاد شوراي همكاري خليج فارس جهت شكست تروريسم و حفظ ثبات منطقه تأكيد كرد. ترامپ در اين گفت‌وگو درباره توقف حمايت‌هاي مالي از گروه‌هاي تروريستي و توقف حمايت از افراط‌گرايي از سوي هر يك از كشورهاي منطقه تأكيد كرد. رئيس‌جمهور امريكا پيشتر در توئيتي تأكيد كرده بود منزوي كردن قطر آغازي براي پايان حمايت از تروريسم است و همه نشانه‌ها در حمايت از افراط‌گرايي مذهبي به قطر اشاره دارد. حمايت ترامپ از عربستان درحالي است كه وزارت خارجه امريكا روز چهارشنبه اعلام كرد واشنگتن اندكي پيش از اعلام قطع رابطه چند كشور عرب با قطر در جريان اين موضوع قرار گرفت و از اين تصميم آنها اطلاع نداشت. از سوي ديگر، پس از قطع روابط عربستان، بحرين، مصر، امارات، مالديو، دولت فراري يمن و ليبي، موريتاني و اردن هم روز سه‌شنبه ارتباط ديپلماتيك خود با قطر را قطع كردند. كشورهاي همپيمان عربستان در سال‌هاي اخير در ازاي دريافت مشتي دلار سعودي، سياست‌هاي خود را با رياض همسو و اين بار عليه قطر موضع‌گيري كرده‌اند.
  
شروط سعودي براي دوحه
در سايه ادامه قطع روابط كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس با قطر و ناكام ماندن تلاش‌هاي ديپلماتيك براي حل اختلافات ميان اين كشورها، منابع خبري اعلام كردند عربستان به كويت ابلاغ كرده قطر بايد ظرف ۲۴ ساعت ۱۰ شرط را اجرا كند. به گزارش پايگاه خبري ايلاف، از مهم‌ترين اين شروط قطع روابط ديپلماتيك با ايران، اخراج تمامي اعضاي جنبش حماس و بلوكه كردن حساب‌هاي بانكي و ممنوعيت تعامل با اين افراد و عذرخواهي رسمي از كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس است. همچنين قطر بايد متعهد شود هيچ نقش سياسي منافي با سياست‌هاي اين شورا نداشته باشد. اگر دوحه به اين شروط پايبند باشد، نشستي با حضور كشورهاي اين شورا از جمله قطر برگزار خواهد شد. عربستان همچنين خواهان توقف فعاليت شبكه الجزيره و پايبندي دوحه به منشور عهدنامه‌اي است كه در دوره ملك عبدالله، پادشاه پيشين عربستان در سال ۲۰۱۲ امضا شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار