کد خبر: 855113
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به قانون تخصیص نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی گفت: سال گذشته کمتر از یک‌چهارم این نیم درصد در استان سمنان محقق شده است.
نورعلی غلامحسین‌نیا سماکوش در جمع خبرنگاران با انتقاد از عدم توجه مدیران شهری به قانون اظهار کرد: ما انتظاری از برخی شهرداری‌های کوچک که خود با مشکلات عدیده روبرو هستند نداریم اما شهرداری‌های شهرهای بزرگتر که وضعیت درآمدی مناسبی دارند نیز در اجرای این قانون تعلل دارند.
وی با بیان اینکه در هر صورت برداشت این نیم درصد از طریق خزانه کشوری امکان‌پذیر است افزود: در صورتی که شهرداری‌ها اسین نیم درصد را پرداخت نکنند براساس قانون از اعتبارات شهرداری‌ها به طور مستقیم از خزانه برداشت و به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واریز می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: اگر شهرداری‌ها این نیم درصد را براساس قانون به کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت کنند، همه آن در استان هزینه می‌شود اما در صورتی که از خزانه برداشت شود اعتبارات به سرجمع اعتبارات نهاد در کشور افزوده خواهد شد لذا انتظار می‌رود که شهرداری‌ها در اجرای این قانون با اداره کل کتابخانه‌های عمومی همکاری داشته باشند.
وی بر لزوم ورود بیشتر خیرین به حوزه احداث کتابخانه‌های عمومی خیرساز تاکید کرد و گفت: در همین راستا قرار است همایش خیرین کتابخانه‌ساز در استان برگزار شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با بیان اینکه خیرین در حوزه کتابخانه‌های عمومی کمتر فعال بوده‌اند افزود: ورود خیرین به حوزه احداث کتابخانه‌ها و یا خرید کتاب و ...می‌تواند به حل مشکلات کتابخانه‌ها در کشور کمک کند.
وی به انتقاد از بورکراسی تودرتوی اداری پرداخت و ادامه داد: وجود این بوراکراسی به مانعی بر سر راه جذب خیرین در حوزه کتابخانه‌های عمومی تبدیل شده لذا باید این موانع برداشته شود.
این مقام مسئول از برنامه‌ریزی این استان برای شناسایی خیرین فرهنگی و علاقه‌مند به حوزه کتاب و مطالعه خبر داد و گفت: در شرایط فعلی حل مشکلات حوزه کتابخانه‌های عمومی تنها با جلب حمایت خیرین ممکن است و لذا یکی از مهمترین برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های استان افزایش اعتبارات از منابع خیرین است.
سماکوش از وجود  72 کتابخانه‌ عمومی در این استان خبر داد و گفت:   51 باب از این کتابخانه‌ها نهادی، 19 باب مشارکتی و دو باب نیز کتابخانه عمومی مستقل هستند.
وی از وجود یک میلیون و 133 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های این استان خبر داد و افزود: کتابخانه‌ عمومی در این استان بیش از 57 هزار عضو فعال دارند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تصریح کرد: اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در یک سال گذشته بالغ بر 596 هزار نسخه کتاب از کتابخانه های استان امانت گرفتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر