کد خبر: 854839
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت؛
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت دستگاه دمیار استنشاقی مخصوص کودکان با گوی متحرک شدند.

این دستگاه با تلاش دکتر حمید آهنچیان، دانشیار گروه آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهندس سعید کرمانی و معصومه و صدیقه مانده کهنکی طراحی با شماره ۹۱۰۵۴ در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده است.

 

دکتر حمید آهنچیان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این زمینه اظهار کرد: دمیار استنشاقی اختراع شده توسط تعدادی از  مخترعین دانشگاه علوم پزشکی مشهد موجب شده است تا کودکان مبتلا به آسم انگیزه بیشتری جهت استفاده از اسپری های تنفسی خود داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: اختراع صورت گرفته نوعی دمیارانگیزیشی است که تلاش دارد تا انگیزه کودکان آسمی  را جهت استفاده از اسپری تنفسی بیشتر کند.

 

فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ درصد از کودکان ایرانی به بیماری آسم دچار هستند و بهترین درمان برای این کودکان استفاده از اسپری های تنفسی است؛ که با استنشاق آن بتوان داروی مورد نظر را به ریه کودک رساند.

 

آهنچیان بیان داشت: برای رسیدن دارو از طریق اسپری تنفسی به ریه کودکان وسیله ای کمکی به نام دمیار مورد استفاده قرار می گیرد که اندازه ای بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ سی سی دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: کودکان این وسیله را به این دلیل که بیماری آسم درمانی طولانی مدت بین سه تا شش ماه به دنبال دارد و باید کودک روزی دو بار از این وسیله استفاده کند به راحتی قبول نمی کردند و درمان را به دلیل خستگی کنار می گذارند.

 

فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  ابراز داشت: بر این اساس چند تن از مخترعین دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر آن شدند تا با ساخت دمیاری انگیزشی که توپکی در میانه خود دارد و با میزان قدرت تنفس کودک جابه جا می شود؛ انگیزه استفاده از اسپری تنفسی را در کودکان آسمی افزایش دهند.

 

آهنچیان بیان داشت: این دمیار انگیزشی علاوه بر این که استفاده از اسپری تنفسی را برای کودک و خانواده وی راحت تر می کند موجب می شود تا با تبدیل شدن این وسیله درمانی به وسیله بازی تنفس های عمیق تر و در نتیجه دارو رسانی بهتر به ریه کودک انجام شود.

 

وی از پیگیری ایجاد شرکت دانش بنیان در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: برای تولید این محصول حدود پنج میلیون تومان تا کنون هزینه شده است و به دنبال ایجاد شرکتی دانش بنیان جهت تولید انبوه این محصول هستیم.

 

این مخترع دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: با اضافه شدن این توپک به دمیارهای معمولی؛ که هزینه ای بالغ بر سه الی چهار هزار تومان دارد تغییر خاصی در قیمت دمیارایجاد نخواهد شد و با توجه به وجود نمونه خارجی این محصول، وجود نمونه بومی و داخلی  می تواند در صرفه جویی ارزی نیز تاثیر گذار باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار