کد خبر: 854245
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
امسال قرار است بیش از ۸۶ هزار نفر از زائران کشورمان به حج مشرف شوند که در این میان مراجع عظام تقلید، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و مسئولان سازمان حج و زیارت نسبت به برخی تبلیغات سؤ فضای مجازی درباره این فریضه الهی واکنش نشان داده‌اند.
 تسنیم: مدت زمانی از آغاز ثبت‌نام کاروانهای حج 96  می‌گذرد با توجه به این که  بیش از یک میلیون و 300 هزار زائر  در انتظار تشرف هستند و با عنایت به سهمیه 86 هزار نفری سال جاری که  با استقبال زیاد زائران مواجه شده است همزمان متاسفانه اخبار کذبی در شبکه‌های مجازی در خصوص ناامن بودن عربستان یا انصراف زائران و نقل‌قولهای دروغ منتشر شده که موجبات نگرانی و هراس تعداد اندکی از واجدان شرایط تشرف را فراهم کرده است.

بنابراین چندی است که برای روشنگری درباره موضوعات متعدد حج تمتع 96 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس سازمان حج و زیارت و همچنین جمعی از مراجع عظام تقلید و کارشناسان واکنش نشان داده و ابراز نظر کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به دنبال انتشار کلیپ سخنرانی یکی از خطبا در فضای مجازی با موضوع هشدار به زائران حج امسال با رد این شایعات تصریح کرده بود: اگر کوچکترین مشکلی در حج وجود داشته باشد اولین کسی که این موضوع را به مردم اعلام می‌کند بنده خواهم بود چون به عنوان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نمی‌توانیم مسائل را از مردم مخفی نگه‌داریم .

حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمین قاضی عسکر در این باره اضافه کرده بود: متاسفانه مواردی که در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده   اشکالات ریشه‌ای و اساسی دارد؛ بنده از سال 59 در حج بوده‌ام و با اطمینان می‌گویم که هرگز در این سالها چنین هتک حرمتی نسبت به زائران ایرانی صورت نگرفته است و اینگونه حرفها اهانت به ملت ایران و بانوان با فضیلت ایرانی است.

وی جای دیگری هم عنوان کرده بود: باوجود تبلیغات منفی دشمنان در فضاهای مجازی، استقبال گسترده مردم از ثبت‌نام اولیه تشرف به حج امسال نشان داد که اینگونه جو سازیها در مردم بی‌تاثیر است و اکثریت جامعه از باز شدن مسیر حج رضایت دارند.

همچنین آیت الله شبیری زنجانی هم در دیدار با نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرده بود: سم پاشیهایی که برای تعطیلی حج انجام می‌شود باید با آنها مقابله شود و خطبا مردم را در این زمینه روشنگری کنند.

آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار با حجت الاسلام  قاضی عسکر و حمید محمدی با قدردانی از تلاشهای انجام شده تاکید کرده بود: همه منتظر بودند که م‍‍ژده برگزار شدن حج را بشنوند و شما کار خیلی خوب و بزرگی کردید.

در رویدادی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار کرده بود: حج امسال، عزتمندانه و با کرامت خواهد بود؛ با مذاکرات انجام شده با طرف عربستانی امسال زائران ما، حجی عزتمندانه و با کرامت را تجربه می‌کنند .

صالحی امیری با تاکید بر اینکه نباید مردم را از رفتن به سفر پرفیض حج محروم کرد، گفته بود: در زمینه حج دولت راه تدبیر و مذاکره با عقلانیت را پی گرفت و زمانی که وزیر حج عربستان از ما دعوت رسمی کرد رئیس سازمان حج و زیارت را به آنجا اعزام و طرف عربستانی شروط ما را پذیرفت و به صورت مکتوب امضا کرد و بلافاصله  مقدمات ثبت‌نام از هموطنان برای اعزام انجام گرفت.

با این همه کار به نهادهای دولتی محدود نشد تا آن که گروهی از مومنین در رابطه با شرایط استطاعت حج از جمعی از مراجع تقلید ازجمله حضرات آیات عظام: جوادی آملی، سبحانی، سیستانی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی و مقام معظم رهبری در این باره به این شرح استفتاء کردند: همانطوری که مستحضرید به حمدا... شرایط بار دیگر برای اعزام حجاج ایرانی به حج فراهم شده است لکن برخی از طرق مختلف و از جمله شبکه‌های مجازی، اخبار دروغی را انتشار داده‌اند که تعدادی از افراد که نوبت حج آنها فرا رسیده در تشرف به حج دچار تردید شده‌اند حال با توجه به حوادث حج سال 94 و تبلیغات سؤ آیا داشتن چنین خوفی مانع از استطاعت می‌شود یا خیر؟

در همین  باره مقام معظم رهبری فرمودند:« مجرد آن چه ذکر شد مانع از تحقق استطاعت نیست»

آیت الله جوادی آملی نیز هراس کاذب را مانع از امتثال حکم صادق ندانست.

آیت الله سبحانی هم به زائران توصیه کرد که با توکل به خدا فریضه حج را به جا آورید و به خود خوف راه ندهید .

آیت الله صافی گلپایگانی تبلیغات سؤ مذکور را مانع تحقق استطاعت ندانست.

آیت الله علوی گرگانی هم  با ذکر این که  این مقدار خوف نمی‌تواند مانع از استطاعت حج باشد تاکید کرد که باید کسانی که مستطیع هستند به حج بروند.

آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به پرسش مطرح شده اظهار کرد: کسانی که نامشان به حج در آمده ترس به خود راه ندهند و توکل برخدا کنند و به حج بروند.

آیت الله نوری همدانی نیز در پاسخ به استفتأ توضیح داد: برای افراد مستطیع رفتن به حج واجب است و شایعات بی اساس مانع از رفتن به حج نمی‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
1
اقا جان مردم چشمشان ترسیده تجاوز به نو جوانان افتادن جرثقیل هجوم در منا و........ از همه بد تر عذر خواهی نکردن و نپرداختن دیه و ..... خوب حق دارند احتیاط کنند ان هم کشوری که ان هفته میزبان رییس کل سلطه بوده . فعلا افرادی را که دل شیر دارند و مشتاق هستند را ببرید تا سال اینده اطمینانی حاصل شود
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
1
«اگر کوچکترین مشکلی در حج وجود داشته باشد اولین کسی که این موضوع را به مردم اعلام می‌کند بنده خواهم بود»! واقعاً؟؟ چرا آن زمان که به نوجوانان ایرانی تجاوز شد، اخطاری ندادید؟!! نه تنها هشدار ندادید بلکه موضوع را انکار و توجیه کردید، و بدبختانه هنوز موضوع تنبیه آن مأموران وقیح سعودی مشخص نشد!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
0
علی آقا واقعا حق گفتی ، واقعا .ممنون ، دیگه جواب رساتری از این نبود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار