کد خبر: 854196
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
مشاور شهردار کرج :
مشاور شهردار کرج توسعه ناوگان عمومی را نیاز کلان‌شهر کرج دانست و گفت: در بسیاری از کلان‌شهرها فاز نخست مترو راه‌اندازی شده درحالی‌که کرج هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

فرج اله ایلیات با تأکید بر اینکه کرج در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی از بسیاری کلان‌شهرهای کشور عقب است، گفت: در بسیاری از کلان‌شهرها فاز نخست مترو راه‌اندازی شده درحالی‌که کرج هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

مشاور شهردار کرج با اشاره به اینکه کرج پس از تهران دومین شهری است که در خصوص احداث مترو اقدام کرده است، گفت: این مهم در دوره نخست شورای شهر انجام شد درحالی‌که باگذشت چندین سال می‌بینیم که کاری از پیش نرفته است.

به گفته ایلیات هرچقدر در خصوص احداث معابر در سطح شهر اقدامات عمرانی انجام شود اگر در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی اقدامی نشود نمی‌توانیم شاهد نتایج مثبتی در این زمینه باشیم فقط ترافیک در نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌شود.

این کارشناس ارشد مدیریت با تأکید بر اینکه راه‌اندازی مترو نیاز کلان‌شهر کرج است، گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین راه‌اندازی خطوط «بی. آر. تی» در معابر اصلی شهر ضرورتی انکارناپذیر است.

ایلیات به معضل کمبود پارکینگ‌های عمومی در مرکز شهر اشاره کرد و گفت: درصورتی‌که سیستم حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد گرایش مردم به استفاده از خودروی شخصی کمتر می‌شود.

وی در بخش دیگری به چارت جدید ابلاغی از سوی وزارت کشور به شهرداری‌ها که همه سازمان‌های زیرمجموعه را ملزم به خروج از حالت قوانین تجاری می‌کند تا به‌عنوان سازمان‌های زیرمجموعه به‌صورت خدماتی اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: این قوانین به‌صورت منطقه‌ای بوده و تمامی عزل و نصب‌های سازمان‌های مربوطه از طریق شهردار انجام می‌شود.

مشاور شهردار کرج با تأکید بر اینکه این قانون شامل حال همه سازمان‌ها زیرمجموعه شهرداری شده که به‌طور حتم سازمان قطار شهری نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، گفت: بر اساس قوانین جدید ابلاغی مدیرعامل سازمان قطار شهری از طریق شهردار احکام لازمه را اخذ می‌کند.

این کارشناس ارشد مدیریت تحقق این مهم را ضروری دانست و گفت: در این صورت درآمد و هزینه‌ها از طریق شهرداری تأمین‌شده و همه بودجه‌های اختصاصی به مصوبه شورای شهر نیاز خواهد داشت.

ایلیات با اشاره به اینکه شورا و شهرداری می‌توانند نظارت کاملی بر عملکرد سازمان‌ها ازجمله قطار شهری داشته باشند، گفت: دو پروژه مهم قطار شهری و بزرگراه شمالی برای شهرداری و شورای شهر کرج به‌ویژه در دوره پنجم شورا از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته این متخصص اقتصاد تسریع در روند اجرایی شدن این دو پروژه نیازمند پیش‌بینی بودجه و تغییر مدل‌های درآمدی است.

ایلیات در بخش دیگری با تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای پیشبرد این دو پروژه مهم، گفت: به‌طورقطع باید بروکراسی اداری در بحث توافقات کاهش پیدا کند.

معاون سابق اداری و مالی شهرداری کرج انجام این قبیل از توافقات را ضروری دانست و افزود: در این توافقات تعیین مدل و میزان تأمین اعتبارات (نقدی و تهاتری) حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه دو پروژه یادشده باید بر اساس یک برنامه زمان‌بندی‌شده و در چند فاز طی چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: طولانی شدن این امر مردم را ناامید کرده است امیدواریم با قوانین جدید بتوان اقدامات بهتری در این حوزه انجام داد.

این کارشناس ارشد مدیریت تأکید کرد: درصورتی‌که مبحث تأمین منابع مالی طرح به‌خوبی صورت پذیرد، پروژه‌های مذکور با سرعت عمل بیشتری به سرانجام می‌رسد.

ترافیک که این روزها به گره‌ای کور در اغلب شهرهای کوچک و بزرگ تبدیل‌شده، چاره و تدبیری با عنوان گسترش حمل‌ونقل عمومی دارد که در کلان‌شهرها، مترو یا همان قطار شهری، حرف اول را در این حوزه می‌زند اما در کرج ۱۰ سال است که این گره کور نتوانسته با قطار شهری باز شود. کلنگ احداث و آغاز پروژه قطار شهری کرج در سال ۱۳۸۵ به زمین خورد اساسنامه خط ۲ قطار شهری کرج و حومه در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و مردادماه سال ۸۵ کُلنگ این پروژه زمین زده شد و مقرر شد این پروژه در اواخر سال ۱۳۸۹ مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما هنوز صدایی قطار در دالان‌های زیرزمینی شهر به گوش نمی‌رسد.

پروژه خط ۲ قطار شهری بعد از پل حصارک (محدوده پیشاهنگی) شروع می‌شود و پس از عبور از زیر خیابان شهید بهشتی در مسیر شرقی - غربی حرکت می‌کند و به چهارراه طالقانی می‌رسد پس‌ازآن به‌صورت شمالی - جنوبی ادامه حرکت می‌دهد و بعد از عبور از زیر اتوبان تهران - کرج مسیر را در زیر جاده ملارد ادامه می‌دهد تا به شهرستان ملارد برسد بنابراین طول کل پروژه با احتساب مسیرهای دسترسی به دپو و پایانه حدود ۳۰ کیلومتر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار