کد خبر: 853979
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

نويسنده: ميترا شهبازي

اجراي طرح تنفس جنگل‌هاي کشور که در امنيت ملي مطرح شده است، هنوز مشکلات بسياري دارد که در صورت اجرايي شدن به طور قطع با شکست مواجه مي‌شود. علي رغم اينکه محافظت از جنگل‌ها به دغدغه‌اي مهم تبديل شده و اجراي طرح‌هاي حفاظتي از آنها ضروريست، اما پروژه‌هاي اجرايي بايد با توجه به وضعيت جنگل‌ها و جمعيتي که در آنها زندگي مي‌کنند اجرايي شوند.

ضرورت محافظت از جنگل‌ها

در حال حاضر در شمال کشور حدود 1800 گونه گياهي وجود دارد که میزان آن‌ها قابل توجه و محافظت از آنها مهم و مقرون به صرفه است. چرا که هر هکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن در سال تولید می‌کند. بر اين اساس میزان اکسیژن تولیدی جنگل‌های شمال بر مبنای مساحت 2 میلیون و 4 هزار هکتاری این منطقه حدود 5 میلیارد و 10 میلیون کیلوگرم اکسیژن در سال است.

علاوه بر اين به گفته عباسعلی نوبخت، معاون سازمان جنگل‌ها، بعد از هر بارش گرد و غبار در شمال کشور، هر هکتار 68 تن گرد و خاک جذب می‌کند. بنابراین کل جنگل‌های شمال در هر سال 136 هزار میلیون تن گرد و خاک جذب می‌کند که بر اهميت ضرورت حفاظت از اين منابع طبيعي مي‌افزايد. همچنين جنگل‌های شمال در سال 3 میلیارد و 6 میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌کنند؛ این در حالیست که بزرگترین سد کشور یعنی سد کارون تنها 3 میلیارد متر مکعب آب ذخیره می‌کند.

طرح تنفس جنگل‌ها مملو از نقص

حالا با توجه به اهميت بالاي حفاظت از جنگل‌‎هاي کشور بخصوص منابع طبيعي شمال کشور، برخي از نمايندگان مجلس طرح تنفس جنگل‌ها را طرحي ناقص مي‌دانند. در اين راستا نماینده مردم رامسر و تنکابن مي‌گويد:« با اينکه طرح تنفس به پیشنهاد دولت در مجلس در برنامه ششم توسعه مطرح و به تصویب رسیده، اما متاسفانه هنوز افق مشخصي برای پروژه تنفس جنگل مطرح نشده است و دولت نيز هنوز برنامه‌ای برای دوران پس از تنفس ندارند.»

شمس‌الله شریعت‌نژاد با اشاره به اينکه بر اساس اين طرح طی سه سال بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال کشور ممنوع مي‌شود، مي‌افزايد:« در این زمان دولت باید برنامه‌ریزی برای درختان آسیب دیده کند، اما متاسفانه در قانون مصوب به این موضوعات توجه نشده است. علاوه بر اين، افرادی در داخل برخی از جنگل‌ها سکونت دارند و زندگی عده‌ای از افراد هم به جنگل وابسته است که آنها هم ناديده گرفته شده‌اند. »

نيروي کافي براي محافظت از جنگل‌ها نيست

علاوه بر آنچه که گفته شد، نکته اي که قابل توجه است، نبود نيروي کافي براي محافظت از جنگل‌ها است. در اين راستا شریعت‌نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس مي‌گويد:« دولت باید راهکار و برنامه مشخص برای این گروه داشته باشد تا اجرای طرح تنفس با مشکل مواجه نشود.»

همچنين عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با اشاره به اينکه قرار است واردات چوب جاي بهره‌برداري از جنگل‌ها را پر کند، مي‌گويد:«وضعیت واردات چوب و تولید صنایع جدید بعد از اتمام طرح تنفس جنگل نیز باید شفاف شود، در برخی کشورها کاغذ را از سنگ تولید می‌کنند بنابراین بايد به سمتي برويم که سیاست ‌گذاری‌های مصرف تغيير کند.» بنابراين دولت بايد از همین حالا برنامه ریزی‌های مذکور را دنبال کند تا اجراي طرح به بن بست نخورد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار